کد مطلب:1572
تاریخ انتشار:3 بهمن 1393 ساعت 17:53
چاپ چاپ

به سرزمین بلورهای یخی خوش آمدید!

غار یخ مراد که یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز محسوب می‌شود و بلورهای یخی در ماه‌های اسفند و فروردین چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

غار یخ مراد که یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز محسوب می‌شود و بلورهای یخی در ماه‌های اسفند و فروردین چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،کهنه‌ده، روستایی در جاده چالوس و پس از دوراهی گچسر واقع شده و سابقه‌ای دیرینه در این منطقه دارد که بر اثر سیلاب بارها تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفته است که به کهنه‌ده شهرت یافته است اما غار یخ مرادکه در این روستا واقع شده بر زیبایی دوچندان آن افزوده است.

یخ مراد در 65 کیلومتری تهران و در ارتفاع 2640 متر از سطح دریا قرار دارد که جریان رودخانه آزاد بر که آب حوضه کوه هفتخوان و گردنه عسلک را به رودخانه کرج می‌ریزد جلوه ویژه‌ای به غار بخشیده است.

و اما نام غار که ترکیبی از طبیعت و معنویت را شامل می‌شود درمان بیماران در گذشته است که با خوردن یخ دائمی غار که در هیچ فصلی از سال ذوب نمی‌شود بهبود می‌یافتند و به همین علت به یخ مراد شهرت گرفته است.

از ویژگی‌های در خور توجه غار مطبق بودن آن است که در میان غارهای ایرانی کمتر دیده می‌شود و همچنین تالارهای مختلف غار که از بلورهای یخی پوشیده شده است بر زیبایی آن می‌افزاید.

زمین‌شناسان معتقدند که فسیل موجود بر روی سنگ بزرگی که در دهانه اصلی غار وجود دارد مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی به نام کاردیتا است که در حدود 50 میلیون سال پیش در زیر دریا به وجود آمده است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری غار سرمای غار و برودت زیر صفر آن در فصل‌های پاییز و زمستان و ابتدای بهار است که برخلاف غارهای دیگر است و غار یخ مراد را جزء یکی از جاذبه‌های گردشگری طبقه‌بندی کرده است.

غار یخ مراد در تمام ماه‌های سال قابل بازدید است اما بهترین زمان برای بازدید، ماه‌های اسفند و فروردین است که آب‌های ناشی از بارندگی که به صورت چکه وارد غار می‌شود ستون‌های زیبا از بلورهای یخی را تشکیل می‌دهد که منظره‌ای خیره‌کننده را برای مخاطب رقم م‍ی‌زند.

منبع:  باشگاه خبرنگاران

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1572