کد مطلب:15715
تاریخ انتشار:14 بهمن 1399 ساعت 13:34
چاپ چاپ

تلاش برای نجات آبسنگ‌های مرجانی

با توجه به افزایش دمای کره زمین، دمای آب نیز در خلیج فارس افزایش یافته بنابراین در سال جاری نیز شاهد سفید شدگی آبسنگ های مرجانی این بخش هستیم.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اعلام آسیب دیدن ۹۰ درصد آبسنگ‌های مرجانی خلیج چابهار و دچار سفید شدگی شدن آنها، گفت: با توجه به افزایش دمای کره زمین، دمای آب نیز در خلیج فارس افزایش یافته بنابراین در سال جاری نیز شاهد سفید شدگی آبسنگ های مرجانی این بخش هستیم.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، داوود میرشکار در نشست خبری روز جهانی تالاب ها، در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: حفاظت از آبسنگ های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان یکی از برنامه های مهم سازمان محیط زیست است و هر ساله آنها را پایش می کنیم.

وی تصریح کرد: در اوایل وضعیت آبسنگ های مرجانی به ویژه شاخ گوزنی در دریای عمان و خلیج چابهار نسبت به بخش های دیگر خلیج فارس بهتر بود اما دو هفته گذشته طی بازدیدی که از منطقه داشتیم متوجه شدیم که افزایش درجه حرارت آب بر روی آبسنگ های این بخش تاثیر منفی داشته به طوری که حدود ۹۰ درصد آبسنگ های مرجانی این بخش دچار سفید شدگی شدند از بین رفتند. همچنین کدورت آب یکی دیگر از علل سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی است.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست یادآور شد: در جزایر خارک، خارکو و نای بند، سفید شدگی آبسنگ های مرجانی را داریم، وضعیت مرجان ها در جزیره کیش بهتر است و جزیره سیری کمترین تلفات را داشته است؛ سایر جزایر که در دهانه خلیج فارس قرار دارند نیز از این لحاظ شرایط خوبی دارند.

میرشکار با تاکید بر اینکه قرار است هفته آینده نشست هایی برای ارائه اقدامات لازم با هدف کاهش رسوب گذاری و کدورت آب در خلیج چابهار انجام شود، گفت: تلاش می شود تا بیشتر از این آبسنگ های مرجانی از بین نروند. در جزیره کیش سلامت آبسنگ های مرجانی تا عمق پنج متر تایید شده است.

وی با اشاره به غواصی و گردشگری ناپایدار به عنوان یکی از مشکلات و معضلات این بخش، گفت: برای مدیریت این مساله با منطقه آزاد کیش تفاهم نامه ای امضا کردیم و اکنون به مرحله ای رسیده ایم که احیای آبسنگ ها را آغاز کنیم؛ در این راستا پروژه هایی در جزایز خارک و نای بند در حال انجام است، با توجه به اینکه خلیج فارس یک دریای نیمه بسته است و شرایط خاصی دارد، هر اتفاقی برای آبسنگ های مرجانی بیافتد اول متوجه خلیج فارس می شود از این رو خلیج فارس برای دانشمندان خارجی نیز بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از لاک پشت های دریایی از دیگر برنامه های معاونت دریایی سازمان محیط زیست است که با سرعت خوبی پیش می رود و با تهیه این برنامه مدیریت یکپارچه برای حفاظت از لاک پشت ها شکل می گیرد. همچنین تهیه برنامه اقدام حفاظت از دلفین گوژپشت در نخیلو را در دست داریم، این کار با همکاری همه ذینفعان تهیه می شود.

میرشکار به تهیه برنامه حفاظت از فک خزری اشاره کرد و گفت: همچنین تدوین اطلس مناطق دریایی خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفته که به دو زیان فارسی و انگلیسی ترجمه شده و بهمن ماه رونمایی می شود، تهیه اطلس خزر را هم در دست اجرا داریم البته کرونا موجب کندی کار شده اما در تلاش هستیم تا هر چه زودتر به پایان برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به گردشگری و غواصی ناپایدار در خلیج فارس و دریای عمان دستورالعمل غواصی در زیستگاه های حساس و دستورالعمل ایجاد زیستگاه های مصنوعی در کشور را نهایی کردیم. همچنین دستورالعمل استقرار آب شیرین کن ها را نیز تهیه کردیم که در دو استان بوشهر و هرمزگان نهایی شده است و در استان سیستان و بلوچستان نیز تا پایان سال نهایی می شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام کرد که در سال آینده گشت دریایی به طور مداوم صورت می گیرد و برای این امر، در حال تامین اعتبار هستیم.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15715