کد مطلب:15714
تاریخ انتشار:14 بهمن 1399 ساعت 13:01
چاپ چاپ

انواع تالاب های دنیا در ایران / وزارت نیرو مکلف به تامین حقابه است

از ۴۹ نوع تالاب موجود در دنیا، ایران ۴۱ نوع را داراست؛ تا کنون ۲۵ تالاب به مساحت یک میلیون و 400 هزار هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه کنوانسیون رامسر اولین معاهده بین المللی و حقوقی محیط زیست در دنیا است، خبر داد: از 42 نوع تالاب موجود در دنیا، ایران41 نوع را داراست؛ تا کنون 25 تالاب به مساحت یک میلیون و 400 هزار هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، احمدرضا لاهیجان زاده امروز در نشست خبری روز جهانی تالاب ها، اظهار کرد: چهاردهم بهمن ماه روز جهانی تالاب و پنجاهمین سالگرد تصویب کنوانسیون را گرامی می داریم؛ کنوانسیون رامسر که اولین معاهده بین المللی و حقوقی محیط زیست در دنیا است در رامسر به تصویب رسید.

وی با تاکید بر اینکه 50 سال قبل در روز دوم فوریه سال 1971معاهده یا کنوانسیون بین المللی به تصویب رسید، گفت:در آن مقطع زمانی 18 کشور عضو شدند و امروز تعداد اعضا به حدود 170 رسیده است؛ در کشورمان سه میلیون هکتار تالاب داریم که یک میلیون و 400 هزار هکتار از آن که 25 تالاب را شامل می شود، در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. در تلاش هستیم به لحاظ تعداد و مساحت تالاب های بیشتری را با توجه به واجد شرایط بودن، در کنوانسیون رامسر ثبت کنیم.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه بحث تالاب ها بدون شک ارتباط مستقیم با میزان بارش و آورد رودخانه ها دارد، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا روز چهارم بهمن ماه به طور متوسط در کشور 85.5 میلی متر بارندگی داشتیم که این مقدار بارش، نسبت به دراز مدت که 103.5 میلی متر است، 17 درصد کاهش داشته و نسبت به زمان مشابه در سال آبی گذشته که میزان متوسط بارش 143.6 میلی متر بوده است، نیز 40 درصد کاهش را نشان می دهد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ظرفیت 50.5 میلیارد مترمکعبی کل مخازن سدهای ایران، اظهار کرد: تا کنون 53 درصد ظرفیت مخازن سدها آبگیری شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در چند دهه گذشته با چالش های جدی در حفاظت از تالاب های ایران مواجه بودیم، تصریح کرد: در دنیا به این نتیجه رسیدند با توجه به تنوع بسیار بالایی که در تالاب ها وجود دارد و خدمات اکوسیستمی بسیاری که به بشر ارائه می دهد، آنچه در حق تالاب ها ادا می شود، تیشه زدن به ریشه خود انسان ها است.

لاهیجان زاده با بیان اینکه تالاب ها اعجاز خداوند روی کره زمین هستند و همه تلاش می کنند تا آنچه باقی مانده را حفظ کنند، گفت: در حدود 40 سال گذشته با چالش های زیادی مواجه شدیم و مصارف تعریف شده برای آب در حوضه های آبریز، به گونه ای بوده که آورد تالاب ها را ازدست دادیم و حتی این مشکل در برخی از مناطق خشک شدن کامل تالاب را به دنبال و تبعات اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و بهداشتی داشت.

وی افزود: این موضوع باعث شد دولت مردان و مردم به این نکته پی ببرند که چه ثروتی را از دست می دهند. توسعه کشاورزی، توسعه صنعت، وجود آلاینده های مختلف و موارد مشابه، موجب اتفاقات ناگواری در حوزه تالاب در سطح کشور شده است.

وزارت نیرو مکلف به تامین حقابه تالاب است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر آسیب توسعه های بدون مطالعه، اظهار کرد: اکنون وقت عمل است و باید از توسعه نامتوازن جلوگیری کنیم؛ باید به سمت احیای آنچه از دست دادیم حرکت کنیم. بنابراین جایگاه عمومی محکمی باید برای حفاظت از تالاب ها به وجود می آوردیم، این اتفاق با لایحه دولت در سال 96 که به تصویب مجلس رسید، صورت گرفت؛ متعاقب این قانون هرگونه تخریب تالاب ها جرم انگاری شده است و بر همین اساس قانون محکمی وجود دارد؛ از سوی دیگر در دولت آیین نامه ای در خور، در سال 1397 تصویب شد که جرم انگاری را قابل محاسبه کرد و جرائم سنگین پیش بینی شده است. بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست باید حقابه ها را تعیین کند و وزارت نیرو مکلف به تامین حقابه است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15714