کد مطلب:15707
تاریخ انتشار:13 بهمن 1399 ساعت 12:52
چاپ چاپ

مردم از تالاب‌ها حفاظت کنند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: مردم باید از تالاب‌ها در کشور به عنوان یک سرمایه مهم و ارزشمند ملی حفظ و حراست کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: مردم باید از تالاب‌ها در کشور به عنوان یک سرمایه مهم و ارزشمند ملی حفظ و حراست کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حجت الله ایوبی در آیین رویداد روز جهانی تالاب ها در بندرخمیر با اشاره به اینکه برای حفظ تالاب ها از دولت و دولتمردان کاری ساخته نیست، افزود: ابتدا باید مردم به این باور و پذیرش برسند که تالاب یک سرمایه است که پس از پذیرفتن این موضوع در واقع به خودی خود از این نعمت خدادادی و میراث کهن حفاظت می کنند.

وی بیان کرد: حفاظت از تالاب ها، محیط زیست، میراث فرهنگی و هرچیزی که دارای سرمایه و ارزش است، در درجه نخست باید در باور و دل و جان اتفاق بیافتد. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران اظهار کرد: باید خدا را شاکر باشیم که مدیران و مسوولان ما به این سرمایه های فرهنگی (تالاب ها) توجه دارند.

ایوبی با اشاره به اینکه خمیر از جمله شهرهایی است که به شبکه شهرهای جهانی یادگیرنده پیوست، گفت: این جای بسی افتخار برای ایران، استان هرمزگان و شهر تالابی خمیر است.

وی خطاب به جوانان شهر تاریخی خمیر گفت: اگر شما بخواهید شهر جهانی شود، باید بر روی تمایزها، مزیت ها و آن چیزی که شما دارید و دیگران از آن بی بهره هستند، سرمایه گذاری کنید. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران یادآورشد: تالاب خورخوران، آداب و رسوم، فرهنگ و تاریخ کهن بندرخمیر از جمله مزیت هایی این شهر تالابی است که باید آن را برجسته کرد که با جذاب بودن و جهانی شدن آن، مردم دنیا در مقابل شما سرتعظیم فرود خواهند آورد.

وی با اشاره به اینکه فرا گرفتن آموزش و یادگیری در کنار میراث فرهنگی ، دو روی یک سکه هستند که باید به آن بپردازدیم، اذغان کرد: اگر دنیا بخواهد میزان رفتار متمدنانه مردم را بسنجد، به چگونگی رفتار انسان ها با آب، هوا و طبعیت می نگرد که این امر به خوبی در خمیر مشهود بود.

ایوبی گفت: رفتار درست و متمدنانه با طبیعت نشان دهنده یک فرهنگ عمیق است که ریشه در دین، آیین و فرهنگ مان دارد و مردم بویژه جوانان خوشفکر و خوش ذوق خمیر باید این ها را برجسته کنند، ماهم در کنارتان هستیم و افتخار می کنیم که سر تعظیم در مقابل جوانان برومند این منطقه فرود می آوریم. در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برابر با سال ۱۳۴۹ شمسی نخستین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب ها به امضا رسید و یکی از قدیمی ترین معاهدات زیست محیطی جهان شد.

براین اساس دستورالعمل های کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو رسمی آن هستند و یکهزار و ۹۹۴ تالاب با اهمیت بین المللی با مجموع مساحت ۱۹۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵۶ هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.

روز جهانی تالاب ها برای نخستین بار درسال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد و اکنون نیز بعد از گذشت سال ها همچنان در دنیا از جمله ایران دراین روز برنامه های متنوعی در راستای حفاظت از تالاب ها برگزارمی شود.

بندرخمیر به عنوان بزرگترین بندر تالابی جنوب ایران در کنار یکی از مهمترین تالاب های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود ۱۰۲ هزارهکتار قراردارد که در این شهرستان هرساله در ۱۲ بهمن روزجهانی تالاب ها برنامه ها و همایش بزرگ به مناسبت این روز بزرگ را با حضور مسوولان کشوری، استانی و محلی برگزار می کند.

شهرستان بندرخمیر در ۷۵ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15707