کد مطلب:1562
تاریخ انتشار:3 بهمن 1393 ساعت 12:23
چاپ چاپ

تصرف زمین های تالاب میانگران توسط افراد سودجو

فرماندار ایذه گفت: افراد سودجو زمین های محدوده تالاب را به طور غیر قانونی تصاحب کرده اند.

فرماندار ایذه از تصرف زمین های تالاب میانگران این شهرستان توسط افراد سودجو خبر داد و گفت: افراد سودجو و برخی کشاورزان منطقه زمین های محدوده تالاب را به طور غیر قانونی تصاحب و به زمین کشاورزی تبدیل کرده اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،جهانبخش قلاوند افزود: با خشک شدن قسمتی از ارضی این تالاب به دلیل کاهش آورد و بارندگی، افراد سودجو با کشت برخی محصولات، این زمین ها را به طور غیر قانونی تصاحب کرده اند.

وی گفت: این مساله از سوی مسوولان قضایی شهرستان ایذه در حال بررسی است و با وجود اینکه محدوده این تالاب از زمین های کشاورزی مشخص شده، متجاوزان همچنان در حال گسترش متصرفات خود هستند.

فرماندار ایذه افزود: یکی دیگر از مشکلات این تالاب آتش زدن زمین های کشاورزی پس از برداشت محصول در منطقه است که در برخی از موارد به این تالاب نیز سرایت کرده و حیات تالاب را با خطر روبرو می کند.

قلاوند با اشاره به ورود فاضلاب شهر ایذه به تالاب میانگران گفت: شهر ایذه فاقد سامانه صنعتی دفع فاضلاب است و به این دلیل تمامی فاضلاب این شهر از طریق جوی های سر باز وارد تالاب میانگران می شود.

وی افزود: بیش از دو سال است که ساخت تصفیه خانه فاضلاب ایذه آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبار تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرماندار ایذه گفت: برای حفاظت از تالاب میانگران و حفظ حریم این تالاب کارگروهی با همکاری اداره کل محیط زیست و دانشگاه پیام نور ایذه تشکیل شده تا پایگاهی تحقیقاتی در این تالاب احداث شود.

وی در خصوص وضعیت تالاب «بندون» در شهرستان ایذه نیز افزود: این تالاب نیز به دلیل ورود فاضلاب شهری وضعیت مناسبی ندارد.


فرماندار ایذه گفت: اراضی این تالاب نیز در حال تبدیل شدن به زمین های کشاورزی است و در خصوص مشکلات این تالاب نیز پرونده هایی تشکیل شده است.

تالاب میانگران یکی از تالاب های مطرح کشور با مساحت دو هزار و 400 هکتار در شمال غربی خوزستان در شهرستان ایذه قرار دارد.

منبع تغذیه تالاب نزولات جوی و آب های ناشی از آب شدن برف های ارتفاعات منطقه است.

تالاب بندان نیز در شمال شرق ایذه قرار دارد که آب مورد نیاز این تالاب نیز با توجه به اکوسیستم منطقه از بارش ها و روان آب ها تامین می شود.


منبع:  ایرنا

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1562