کد مطلب:1558
تاریخ انتشار:3 بهمن 1393 ساعت 11:51
چاپ چاپ

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

مخالف ساخت جاده جنگل ابر هستیم

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان به طور جدی مخالف ساخت جاده جنگل ابر است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان به طور جدی مخالف ساخت جاده جنگل ابر است اما 150 نماینده در نامه ای به رییس جمهور خواستار ادامه روند ساخت این جاده هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، احمد علی کیخا روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی 'آشنایی با غار و حفاظت از آن' افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به اصل احداث این جاده انتقاد دارد به این معنا که اگر این سازمان را برای حفاظت از عرصه طبیعت کشور تعیین کرده اند، باید به نظرش احترام گذاشته شود.

کیخا با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مخالفت و ممانعتی برای توسعه ندارد به شرط آنکه محور و اساس کار، توسعه پایدار باشد، افزود: امروز همه به اثرات توسعه ناپایداری که کشور را در دهه های گذشته درگیر کرد، واقفند و راه جبران را حرکت بر مدار توسعه پایدار می دانند.

جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است که با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین تقاط شهرستان شاهرود است.

درسال های گذشته طرحی برای احداث جاده ای از روستای ابر به شیرین آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری وقت مطرح شد و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی، روبرو شده است.

کارشناسان این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر می داند و معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می رساند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست سپس تصریح کرد: استفاده منطقی و صحیح از ظرفیت های طبیعی کشور می تواند منجر به ارتباط موثر میان جامعه محلی و مدنی با محیط زیست و در نهایت حفاظت موثرتر شود.

کیخا با اشاره به پیوند حیات غارها به حیات انسان ها، افزود: حال که چنین موهبت طبیعی داریم، باید قدر بدانیم و بیش از گذشته به آن اهمیت دهیم و برای درک و حفاظت از غارها بکوشیم.

وی به برخی اختلاف نظرها میان سازمان محیط زیست با سایر قوا یا نهادها اشاره کرد و یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون شکل گرفته و بر اساس همین قانون موظف به حفظ محیط زیست است و از این رو می خواهیم به صلاحیت و تخصص ما احترام گذاشته و اعتماد شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از نگاه مدیریت جدید سازمان مبنی بر اطلاع رسانی صحیح و شفاف با مردم و جریان سیال و آزاد اطلاعات به منظور آگاهی جامعه از مخاطرات زیست محیطی، گفت: این اقدام منجر به پیوند مردم و دولت و ایجاد حساسیت بیشتر در خصوص مسائل محیط زیستی کشور و در نتیجه همراهی آنها با برنامه ریزی های صورت گرفته در این زمینه می شود.

وی یکی از مهم ترین پیش شرط های توسعه پایدار را احساس نیاز مردم به تغییر و توسعه و در نتیجه ایجاد مطالبه و آگاهی در مردم عنوان کرد.

کیخا حساسیت و مطالبه عمومی جامعه و فعالان محیط زیست در خصوص موضوع آشوراده را در همین راستا ارزیابی کرد و افزود: باید برای استفاده صحیح از این پتانسیل برنامه ریزی داشت.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری ظرفیت های نادر ایران در زمینه های مختلف طبیعی همچون غارها، اکوتوریسم و پرنده نگری، خاطرنشان ساخت: استفاده منطقی و صحیح از ظرفیت های طبیعی کشور می تواند منجر به ارتباط موثر میان جامعه محلی و مدنی با محیط زیست و در نهایت حفاظت موثرتر شود و از این رو آشنایی با غارها و فرآیند پیدایش آن و ضرورت حفاظت از غارها بسیار مهم است.

وی با ابراز تاسف از نبود اطلاعات جامع و دقیق از تعداد غارها، ویژگی های خاص آن ها، ضوابط بهره برداری از غارها و بسیاری موارد دیگر، گفت: در سفر اخیرم به کره جنوبی از تالابی با 650 هکتار در این کشور بازدید کردم که با برنامه ریزی درست منجر به ایجاد درآمدی کلان از جذب توریست و پرنده نگرها شده بود و همین امر کمک می کرد تا حفاظت منطقه نیز روند بهتری پیدا کند و این در حالیست که ما چندین برابر این ظرفیت های مشابه را در ایران داریم.

کیخا تاکید کرد: گسترش فعالیت های بین المللی به ویژه در حال حاضر و پس از ایجاد صندوق محیط زیست می تواند منجر به دریافت کمک های مالی در راستای توسعه پایدار محیط زیست شود و حتی به سمن ها پیشنهاد می شود با برپایی نمایشگاه غارشناسی در مجلس و دولت به شناخت ظرفیت های این حوزه برای مسئولان کمک کنند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی سخنانی در این کارگاه آموزشی اظهار کرد: حال و وضعیت غارهای ایران خوب نیست و این در حالیست که اگر غارها نبودند حیات هم نبود.

محمد درویش با اشاره به تاثیر غارها بر کیفیت تنفس انسان ها و جلوگیری از ورود سموم محصولات کشاورزی به تنفس آنها افزود: غارها دارای مزیت های فراوانی از جمله ایجاد ماندگاری برای میوه هایی چون موز و انجیر و گیاهانی چون کاکتوس هستند.

وی ادامه داد: غارها تاثیری شگرف بر کنترل گرد و غبار دارند و به عبارت بهتر راه مهار بیابان زایی از غارها می گذرد.

درویش ضمن بیان اینکه 300 هزار گونه از سوسک هایی که تا امروز شناسایی شده اند، خفاش ها، برخی آبزی ها، گلسنگ ها و عنکبوت ها در غارها زندگی می کنند، اظهار کرد: اما سوال اصلی اینجاست که علیرغم این همه مزیت، وضعیت 600 غار شناخته شده ایران چگونه است؟

رئیس فدراسیون کوهنوردی نیز در ادامه طی سخنانی، غارها را میراثی دانست که میلیون ها سال است پابرجا مانده و به نسل ما رسیده و ما نیز موظف به حفظ آن برای نسل های آینده هستیم.

رضا زارعی ادامه داد: در دوران معاصر به دلیل ساخت و سازها و اقدامات دیگر تعادل طبیعت از بین رفته است و غارها حال و روز خوبی ندارند و تنها به صورت قلعه ای بی روح برای دفن پسماندها شده اند.

وی با اشاره به اینکه افراد برای یافتن گنج غارها را سوراخ کرده اند، گفت: برای جذب توریست ما غارها را سنگفرش کردیم و اکنون ساکنان اصلی غارها را رانده ایم.

رئیس فدراسیون کوهنوردی بیان کرد: باید کارگروه های ملی به صورت قوی اقدام و فعالیت کنند چرا که توجه به حفاظت غارها برای آینده این مرز و برم بسیار مهم است.

کارگاه آموزشی یک روزه 'آشنایی با غار و حفاظت از آن' در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست واقع در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1558