کد مطلب:1553
تاریخ انتشار:29 دی 1393 ساعت 18:16
چاپ چاپ

دلفین‌ها به آریتمی قلبی مبتلا می‌شوند

محققان دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز دریافته‌اند پستانداران دریایی درحین شیرجه به اعماق دریا دچار آریتمی شدید قلبی می‌شوند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز دریافته‌اند پستانداران دریایی درحین شیرجه به اعماق دریا دچار آریتمی شدید قلبی می‌شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این تحقیق که در نشریه نیچر منتشر شده‌است، روی دلفین‌های پوزه‌دراز و خوک‌های آبی انجام گرفته و نشان می‌دهد این حیوانات در زمانی که برای شیرجه‌های عمیق نفس خود را حبس می‌کنند، دچار اختلالات قلبی مشخص و آشکاری می‌شوند.

زمانی که این حیوانات شیرجه می‌زنند، رویدادی که به "واکنش شیرجه" شهرت دارد، کاهش شدید ضربان قلب به واسطه تلاش جانداران برای حفظ اکسیژن در مدتی که نفس خود را حبس کرده‌اند، رخ می‌دهد. با این‌همه مشکل زمانی خود را بروز می‌دهد که این حیوانات مجبور به تعقیب شکار هستند. زمانی که تعقیب آغاز می‌شود، واکنش طبیعی قلب افزایش میزان ضربان است که تاکی‌کاری یا تند‌تپشی نامیده می‌شود.

در این مطالعه محققان مشاهده کردند این سیگنال‌های پیچیده که توسط قلب جاندار دریافت می‌شود، منجر به بروز تپش نامنظم قلب یا آریتمی قلبی می‌شود.

دانشمندان برای انجام این مطالعه، ابزار کنترلی ویژه‌ای را برای ثبت شدت تپش قلب، تعداد شیرجه‌ها، عمق شیرجه‌ها و مدت زمان کلی شیرجه‌های دلفین‌های تربیت‌شده در استخرها و یا آبهای باز و خوک‌های دریایی ابداع کرده‌ و دریافتند در 70 درصد از شیرجه‌ها این جانداران دچار آریتمی می‌شوند.

دانشمندان دریافتند میزان تپش قلب جانداران حین شیرجه زدن با عمق آب و شدت شیرجه در ارتباط است و در برخی موارد روند  تپش قلب در این حیوانات به سرعت میان تند‌تپشی و کند‌تپشی دچار نوسان می‌شود.

دانشمندان می‌گویند نتایج این تحقیق لزوما به این معنی نیست که آریتمی رخ داده در این حیوانات می‌تواند مرگبار باشد، بلکه این پرسش را مطرح می‌کند که چنین شناگران ماهری چرا باید حین شیرجه زدن دچار چنین اختلالی شوند.

منبع:  تایم

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1553