کد مطلب:1552
تاریخ انتشار:29 دی 1393 ساعت 18:02
چاپ چاپ

پرندگان قاچاق در باغی که پرواز ممنوع است

فلامینگوهایی با تن سفید، رنگ‌بندی زیبای قرمز و پیچ و خم گردن، 30تا، پنهان و اسیر در انباری خانه یک شکارچی.

فلامینگوهایی با تن سفید، رنگ‌بندی زیبای قرمز و پیچ و خم گردن، 30تا، پنهان و اسیر در انباری خانه یک شکارچی.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دو هفته پیش بود که زنده گیری و زندانی کردن فلامینگوهای تالاب میانکاله توسط شکارچی متخلف را مردم منطقه به محیط زیست اطلاع دادند و ماموران یگان حفاظت هم بلافاصله پس از شناسایی فرد متخلف با حکم قضایی منزلش را بازرسی و 30 فلامینگوی مهمان در پناهگاه حیات وحش میانکاله را از قفس منزل یک شکارچی روستایی آزاد کردند.  اما شکارچیان فلامینگوهای زنده را برای چه می‌دزدند؟

اگر هنوز فرصت نکرده‌ باشید هم حتما شنیده‌اید که جایی در تهران در میان درختان و  آبگیرها پرندگانی رنگارنگ به خیر و خوشی زندگی می‌کنند و دیدگان تشنه طبیعت تهرانیان را نقش می‌زنند. آن قدر هستند که باید مراقب باشی وقتی روی سنگفرش‌های باغ قدم می‌زنی، کبک‌ها و جوجه غازها را زیر پایت له نکنی. باید مواظب باشی که با صدای قدم‌هایت آرامش قوهای سفید، فلامینگوها و پلیکان‌هایی را که در حاشیه برکه‌ها نشسته‌اند، بر هم نزنی و آنها را نیازاری، حتی باید هوای لک‌لک‌هایی را که کمی آن‌طرف‌تر در برکه کناری بی‌حرکت روی یک پا ایستاده و به خواب رفته‌اند هم داشته باشی.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد باغ پرندگان تهران، رها بودن پرندگان در محیط است، به این معنا که حدود 90 درصد از پرنده‌های این مجموعه در فضای کاملا روباز و در محیط بدون قفس نگهداری می‌شوند. باغ پرندگان تهران با وسعتی حدود 23 هکتار، از آغاز بیش از 6500 پرنده از 55 گونه متفاوت را به تهران آورده است. اما این همه پرنده از کجا آمده است؟
یک فعال محیط زیست توضیح می‌دهد: «مردم می‌بینند پرندگان رنگارنگ از همه اکوسیستم‌های کوهستان و دشت و تالاب و ... اینجا گرد هم آمده‌اند اما متاسفانه نمی دانند که اینها هیچ کدام پرندگان تکثیر شده در اسارت نیستند و همه از طبیعت صید می‌شوند.»
محمدعلی‌ا... قلی با اعلام این که باغ پرندگان تهران از همان روز اول افتتاح برای هر پیمانکاری شرط کرده است که در هر ماه رقم قابل توجهی پرنده بخرند می‌گوید: «بر‌اساس آمار جهانی 50 درصد پرندگانی که از طبیعت صید می‌شوند در فرآیند صید می‌میرند و نیمی از 50‌درصد باقی مانده نیز زمانی که وارد محیط زندگی تازه‌شان در اسارت می‌شوند می‌میرند. تعداد باقی‌مانده هم عمر طبیعی‌شان را نمی‌کنند چون خیلی‌هایشان شرایط زیستگاهی‌شان تغییر می‌کند. خیلی‌هایشان هم دچار آسیب‌های بدنی می‌شوند، از جمله پرندگانی مثل فلامینگو و اردک و غاز و قو از ناحیه پا خیلی آسیب‌پذیرند. اینها اگر سوء تغذیه پیدا نکنند در بهترین حالت گندم می‌خورند در حالی که در زیستگاه طبیعی اینها هیچ‌گاه گندم وجود ندارد، یا مثلا پرندگان شکاری اینجا باید ضایعات گوشت و پوست مرغ و این چیزها را بخورند. در همین باغ پرندگان تهران همه پرندگان شاه پرشان زده شده است.»
 
عضو هیأت مدیره کانون محیط‌بان می‌گوید: «همین الان تعداد قابل توجهی قو و فلامینگو در باغ پرندگان هست که مشخصا امسال خریداری شده‌اند و جوجه‌های امسال هستند. همه ما می‌دانیم و خودشان هم می‌دانند که حتی یک بار در تاریخ طبیعت ایران این اتفاق نیافتاده است که قوها یا فلامینگوها در اسارت جوجه بدهند. اینها همه صید غیرقانونی از منطقه میانکاله هستند و همه صید همین امسال است.»
در حاشیه جنوبی منطقه 68 هزار هکتاری میانکاله دشت وسیعی هست که در آن برنج کاشته می‌شود و بخش‌هایی از آن هم نیزارهای طبیعی است. پرنده‌ها که روز را در تالاب می‌گذرانند شب به کشتزارها و آب‌بندهای آب شیرین حاشیه جنوبی می‌آیند و اینجا تغذیه می‌کنند. به گفته ا...‌قلی این منطقه‌ای است که فلامینگوها را در آن می گیرند و این فلامینگوها صرفا گرفته می‌شوند که به باغ‌های پرندگان فروخته شوند.
این کارشناس حیات وحش با اعلام اینکه «یکی از اصلی‌ترین خریداران اینها باغ پرندگان تهران و باغ پرندگان اصفهان است» می‌گوید: «اینها دائما در این صنعت قاچاق پول تزریق می‌کنند و سازمان محیط زیست هم کاری که باید را نمی‌کند.»او که خود تحصیل‌کرده محیط‌زیست است ابراز تاسف می‌کند که استادی چون دکتر اسماعیل کهرم که خود پرنده‌شناس است و مشاور خانم ابتکار هم هست بگوید پرندگان  این باغ هفت تبارشان در اسارت به وجود‌آمده اند و از طبیعت گرفته نشده‌اند، یا این بگویند تا زمانی که ما از کبد اینها آزمایش نگیریم نمی‌توانیم بفهمیم اینها وحشی هستند یا در اسارت تکثیر شده‌اند.
ا...‌قلی تاکید می‌کند: «هر بچه‌ای در شمال ایران می‌داند که کسی نمی‌تواند از فلامینگیا مثلا غاز وحشی در اسارت جوجه بگیرد. تمام این پرنده‌ها که برخی‌شان هم از گونه‌های حمایت شده بین‌المللی و کمیاب ما هستند مثل کرکس‌ها یا انواع عقاب‌هایمان که در این باغ نگهداری می‌شوند همه و همه صید مستقیم از طبیعتند و از قاچاقچی حیات وحش خریداری شده‌اند.»
او درباره فرآیند صید و فروش این پرندگان توضیح می‌دهد: «متاسفانه بخش عمده این فرآیند صید و خرید و فروش از کانال فریدون‌کنار رد می‌شود. این پرندگان را در زمان خاصی می‌گیرند. در فاصله بیستم هر ماه قمری تا پنجم ماه بعد ماه دیر طلوع می‌کند و کوچک است و آسمان به شدت تاریک است. قبل از این پانزده روز منطقه را کاملا امن می‌کنند. صیادها در منطقه نگهبانی می دهند که ماشین و موتور رد نشود، کسی تیراندازی نکند و حتی برای پرندگان غذا می‌ریزند،با این کار پرندگان را به محیطی که می‌خواهند در آن دام بگذارند عادت می دهند. وقتی به این بازه زمانی تاریک می‌رسیم تور را می‌گذارند و پرندگان که عادت کرده‌اند هرشب اینجا تغذیه کنند در دام می‌افتند و هر شب تعداد زیادی از انواع و اقسام پرندگان را می‌گیرند.»
و این چنین است که پرندگانی که هزاران کیلومتر را برای گذراندن زمستان به مهمانی خاک مهمان‌دوست ایران آمده‌اند، در تورهای هوایی صیادان اسیر می‌شوند و اگر زنده بمانند، باقی عمر را پیش چشم تماشاگران در «باغ» می‌گذرانند. باغی که در آن پرواز ممنوع است و هر ماه پذیرای مهمانان تازه از میانکاله و فریدون‌کنار خواهد بود.


منبع:  روزنامه قانون

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1552