کد مطلب:1548
تاریخ انتشار:28 دی 1393 ساعت 13:07
چاپ چاپ

از سال 95 تنها موتورسیکلت های انژکتوری شماره گذاری می شوند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال 95 تنها موتورسیکلت های انژکتوری شماره گذاری می شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا شاهد بهبود کیفی در وضعیت آلاینده های هوا هستیم، گفت: از سال 95 فقط موتورسیکلت های انژکتوری شماره گذاری می شود و خودرو های دیزلی از سال 94 ملزم به نصب فیلتر دوده هستند.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سعید متصدی در پنل تخصصی همایش ملی روز هوای پاک که 28 دی ماه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه 8 کلان شهر کشور  درگیر مشکل آلودگی هوا و 23 استان درگیر معضل ناشی از گرد و غبار است، اظهار کرد: مهمترین آلاینده در کشور ذرات معلق 2.5 میکرون و ترکیبات سرطانزا است.

وی ادامه داد : ذرات معلق 2.5 میکرون می توانند وارد جریان خون شود و منجر به افزایش کلسترول خون می شوند و تحقیقات نشان می دهد هیچ مکانیسمی دفاعی ، بدن برای دفاع در برابر ذرات 2.5 میکرون ندارد.

متصدی تصریح کرد: طبق گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، دود دیزل و ترکیبات آلودگی هوا سرطانزا هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش آلاینده های هوا و محاسبه شاخص آلایندگی ، اظهار داشت: با اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا شاهد بهبود کیفی در وضعیت آلاینده های هوا هستیم.

وی ادامه داد: در شهر های بزرگ مثل اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، کرج وضعیت مطلوبتری نسبت به سال 92 دارد.

متصدی خاطر نشان کرد: در سال 92 تا  27 دی ماه تنها سه روز هوای پاک داشتیم این در حالی است که در سال 93 در مدت مشابه 13 روز هوای پاک داشته ایم و تعداد روز های سالم از 173 روز به 198 روز رسیده است و تا دیروز 35 روز افزایش میزان روز های سالم را داشته ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روند بهبود کیفیت هوا در سایر کلان شهر ها از جمله اصفهان و اراک قابل مشاهده است، اظهار داشت: در شهر اصفهان پارسال 2 روز خیلی ناسالم و 2 روز خطرناک داشته ایم و امسال روز های خیلی ناسالم و خطرناک نداشته ایم.

وی ادامه داد : اراک در سال 92 ، 9 روز بسیار ناسالم و 4 روز خطرناک داشته است و در سال 93 چنین روزی وجود ندارد.

متصدی با اشاره به راهکار های اجرایی کاهش آلودگی هو در مصوبه هیات دولت تصریح کرد: تلاش است کاهش آلودگی هوا در کل کشور داشته باشیم و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر اجرای این مصوبه است.

به گفته وی، روزانه 24 میلیون لیتر با استاندارد یورو 4 ، کرج ، اصفهان ، مشهد ، اراک و تهران توزیع می شود، که از این میزان 10 میلیون لیتر سوخت یورو 4 در تهران توزیع می شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه غلظت بنزن سوخت یورو 4 ، 1در صد است و آروماتیک زیر 35 در صد است، اظهار داشت: بنزین پتروشیمی که سهمی در تولید بنزین کشور را داشت از اردیبهشت ماه سالجاری عرضه و تولید بنزین پتروشیمی حذف شد.

به گفته وی، سرطان ناشی از برخی از آلاینده های هوا و بنزن قطعیت دارد و بخش زیادی از بنزین پتروشیمی بنزن دارد .

سعید متصدی با اشاره به اندازه گیری میزان غلظت بنزن در هوای شهر تهران در میادین و برخی از پمپ بنزین گفت: در سال 89 میزان بنزنppb)) 805 و در سال 90 میزان بنزن (ppb) 394، در سال 91 میزان بنزن (ppb)278 ، در سال 92 میزان بنزن(ppb) 135 و در سال 93 بعد از توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 میزان بنزن (ppb) 6.4 اندازه گیری شده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس شاخص های WHO  میزان غلظت بنزن در شهر ها صفر باید باشد، افزود: در برخی از سالها غلظت بنزن بیش از 700 برابر استاندارد بوده است.

به گفته متصدی ، کلیه خودرو های کشور تحت استاندارد یورو 4 تولید می شود و متعلقات این استاندارد از جمله سنسور اکسیژن الزامی شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از سال 95 فقط موتورسیکلت های انژکتوری شماره گذاری می شود، افزود: خودرو های دیزلی از سال 94 ملزم به نصب فیلتر دوده هستند.

متصدی با اشاره به اینکه معاینه فنی یکپارچه در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد ، گفت: تا کنون 371 مرکز به سامانه یکپارچه معاینه فنی متصل شدند.

 وی ادامه داد :حدود مجاز معاینه فنی بازنگری شده است و بزودی در شورای عالی محیط زیست تصویب
 می شود.

متصدی از به صفر رسیدن سود بازرگانی خودرو های هیبردی و برقی افزود: این خودرو ها بدون هیچ محدودیتی وارد کشور می شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تردد حدود 1.5-1 میلیون خودرو ی فرسوده کشور گفت: با فعالیت ستاد سوخت، 220 هزار خودروی فرسوده از ابتدای سال تا کنون خارج شده است.

متصدی تصریح کرد: حدود مجاز خروجی صنایع اصلاح شده است ودر کمیسیون های دولت مراحل تصویب را می گذراند.

وی توسعه کند سیستم حمل و نقل عمومی، روند کند خروج خودرو های فرسوده ، استفاده از تکنولوژی فرسوده و انرژی در صنایع ، ساخت و ساز های و تراکم شهری، رشد لجام گیسخته و افزایش جمعیت شهری را از جمله مشکلات اجرایی شدن برنامه کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: مشارکت مردم کلید حل مشکل آلودگی هوا است.

 در ادامه همزمان با روز هوای پاک در همایش بررسی عملکرد دستگاه ها و برنامه های آتی در خصوص کیفیت هوا پنل تخصصی برگزار شد و اعضای پنل به سوالات حضار پاسخ دادند.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اینکه جرایم واحدهای آلاینده برای محیط زیست کارایی ندارد گفت: این مشکل را در طرحی به عنوان مالیات سبز در حال اصلاح داریم و انشالله این موضوع در بودجه سال 94 در نظر گرفته می شود.

متصدی در خصوص بلند سازی ها انجام شده در کلان شهر ها که باعث آسیب های زیست محیطی و هدر رفت انرژی می شود بیان کرد: طی نامه ای از شورا های شهر و شهرداری ها خواستار ارائه  یک نظم و ساماندهی مناسب در این خصوص شده ایم  هم چنین در کمیسیون شهر سازی مطرح نموده ایم که سازه های مثل شومینه، استخر و ...باعت هدر رفت منابع طبیعی می شود و در تلاش تهیه آیین نامه مناسبی در این خصوص هستیم.

وی از اندازگیری ترکیبات آلی فرار در دروه های زمانی گفت و افزود: در شهرها این اندازگیری ها بصورت مشخص در مورد ترکیبات فرار صورت نمی گیرد اما اندازگیری مواد خطرناک بصورت دوره ای و منظم انجام می شود و در قرار دادن این اطلاعات در اختیار افراد هیچگونه محدودیتی نداریم.

خسروانی قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه با جایگزین شدن بنزین های معمولی به استاندار یورو 4 و کاهش بنزن در آن ها چرا هم چنان میزان بنزن در بنزین ها سوپر بالاست گفت: از دی ماه سال گذشته تولید بنزین یورو 4 را در پالایشگاه شازند اراک با میزان تولید 15 تا 16 هزار لیتر در روز شروع کردیم  که از این میزان تولید برای شهر تهران و کرج استفاده می شود.

وی ادامه داد: براساس استاندارد های جهانی بنزین های یورو 4 با اوکتان 95 مد نظر است اما به دلیل اینکه هدف ما در وهله اول کاهش آلاینده های خطرناکی مثل بنزن، آروماتیک ها و ترکیبات گوگردی بوده است تولید بنزین یور 4 با اوکتان 91 را شروع کردیم  و این بنزین جایگزین بنزین های معمولی  شده است.

خسروانی بیان کرد: بنزین های سوپر دارای اوکتان 95 و استاندارد یورو4 هستند اما از نظر برخی مواد موثر کمی با یورو 4 متفاوت هستند البته نسبت به گذشته بهبود یافته است و نکته قابل توجه اینست که ارتقا و توزیع بنزین مناسب با استانداردهای جهانی زمان بر است و ما در تلاش بهبود هر چه بیشتر سوخت در تمامی زمینه ها هستیم.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در خصوص اینکه ایا  افراد مرتبط با مواد فرار نفتی،  مورد معاینات پزشکی قرا می گیرند تا مشخص شود بیماری خاصی ایجاد می شود یا نه تصریح کرد: کارکنان شرکت پالایش فراورده های نفتی بصورت دوره های زمانی که بر مبنای سن افراد طراحی شده است تحت معاینات طب صنعتی قرار می گیرند همچنین مخازن تولید و حمل فرآورده های که داری بخارات و گاز های قابل انتشار هستند ایزوله بود و در جاهای که احتمال خطر نشر باشد سنسور ها حس گر وجود دارد که در صورت بروز انتشار اعلام و رسیدگی ها لازم صورت پذیرد

نوذر پور معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نیز در پاسخ سوالی در خصوص تخلفات موجود در معاینه فنی خودرو ها خاطر نشان کرد: نوسازی حمل و نقل عمومی از اولویت های مهم وزارت کشور است که طی بررسی سه سال انجام شده ما تا سال 95 17 هزار اتوبوس فرسوده و بیش از 70 هزار تاکسی فرسوده خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: براساس برسی انجام شده و برگزاری جلسات مستمر تفاهم نامه ای را با وزارت نفت در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برگزار کردیم  در این تفاهم نامه قرار بر آن شد وزارت نفت در خصوص نوسازی اتوبوس و تاکسی ها از درآمد حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت به سرمایه گذار ها در این زمینه کمک کند

معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بیان کرد: سرمایه گذاری در زیر بنای حمل و نقل ریلی نیز یکی دریگر از موارد این تفاهم نامه است.

نوذر پور افزود: متاسفانه در سیستم معاینه فنی یکپارچه شهرداری های کلانشهر ها همکاری لازم را نداشتند که با رایزنی ها انجام شده با شهردای ها به تفاهم رسیده ایم تا نظارت های پیوسته  صورت بپذیرد و سیستم یکپارچه معاینه فنی در تمام شهر ها اجرایی شود همچنین به مراکز متخلف در مرحله اول  تذکر و در صورت تکرار تعطیل می شود. 

وی اضافه کرد: معاینه فنی یکی از اقدامات جدی است که وزرات کشور در دستور کار خود دارد و همچنین طرح هدفمند سازی تاکسی و اتوبوس آماده ابلاغ به شهر داری هاست  و به سازمان اتوبوس رانی ابلاغ کرده  که در صورت عدم اجرای شدن این طرح یارانه بلیط که توسط وزارت کشور پرداخت می شود قطع می کنیم.

قناتی مدیر کل صنایع خودرو سازی نیز در خصوص امار ارائه شده در خصوص آلاینده بودن خوردو ها تولیدی گفت: متاسفانه علارقم نیاز کشور در برنامه ریزی ها به آمار و اطلاعات درست همچنان گزارش برخی مسولین براسا شنیده ای آنهاست این در حالیست که اگر هر ارگانی در چارچوب وظایف خود عمل کند هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت.

قناتی تصریح کرد:میزان آلایندگی مطرح شده در خصوص خودرو ها 80 درصد کل آلایندگی هوا است اما از این میزان 95 درصد آن مربوط به خودرو های فرسود است، چراکه تمامی خودرو ها در خط تولید توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد نظارت و تایید قرار می گیرد اما پس از تحویل خودرو به مصرف کننده هیچگونه  مراقبت و نظارتی صورت نمی گیرد.

مدیر کل صنایع خودرو سازی بیان کرد:خوردو تولیدی در سصورت رعایت استاندارد ها مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد حال اگر این خودرو در بیرون از کارخانه فراتر از حد استاندارد خود بارگیری می کند و سوخت نامناسب استفاده می کند و باعث آلودگی ها مشخص می شود این وظیفه راهنمایی و رانند گی است که با این تخلف برخورد کند.

جعفرزاده نماینده وزارت نیرو و توانیر نیز از مجهز شدن نیروگاه های با خرخش ترکیبی و واحدهای گازی احداثی به مشعل های که حداقل نشر اکسید های ازت در آنها 25ppm  که کمی از استاندارد ها پایین تر است خبر داد.

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1548