کد مطلب:1547
تاریخ انتشار:28 دی 1393 ساعت 13:01
چاپ چاپ

کاهش 33 در صدی مصرف مازوت در سال جاری

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مازوت منبع عمده آلودگی شهرها است، گفت: مصرف مازوت در سال جاری چهار میلیارد لیتر کاهش داشته است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه مازوت عمده آلودگی شهرها به ویژه کلان شهرها را در پی دارد که با تدابیر اندیشیده شده درصد زیادی از آن کاهش یافته است، گفت: مصرف مازوت در سال جاری چهار میلیارد لیتر کاهش داشته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،حمید چیت چیان روز یکشنبه در همایش دوباره آسمان آبی که به مناسبت 29 دی ماه روز ملی هوای پاک برگزار شد، گفت: سال گذشته 12.3 میلیارد لیتر مازوت در کشور مصرف شد که امسال این میزان به 8.2 میلیارد لیتر کاهش یافت که نشان دهنده 4 میلیارد لیتری یعنی 33 درصد کاهش مصرف سوخت مازوت در کشور است.

وی اظهارکرد: همچنین مصرف گازوئیل از 9.3 میلیارد لیتر در سال گذشته به 7.4 میلیارد لیتر در سال جاری رسیده است که کاهش 20 درصدی را نشان می دهد.

وزیر نیرو ادامه داد: از اول فروردین سال جاری تا پایان 27 دی ماه (روز گذشته) میزان مصرف گاز در کشور 41.4 میلیارد مترمکعب بود در حالی که سال گذشته این رقم 31.2 میلیارد مترمکعب را نشان می دهد. در واقع مصرف گاز 33 درصد افزایش یافته است که این اقدام گامی در راستای کاهش آلودگی هوا است.

وی افزود: بخش برق و به طور کلی انرژی یکی از اثرگذارترین بخش ها در کیفیت هوا است، با توجه به این که صنعت برق خود تولیدکننده انرژی است اما بزرگ ترین مصرف کننده انرژی نیر محسوب می شود. به گفته وی بیش از یک سوم کل گاز طبیعی تولیدشده در کشور برای تولید برق در نیروگاه ها مصرف می شود.

چیت چیان افزود: از کل برق تولیدی کشور که حدود 260 میلیارد کیلو وات ساعت است بین 90 تا 92 درصد از سوخت های فسیلی استفاده می شود این در حالی است که مصرف سوخت فسیلی موجب انتشار گازهای الوده کننده، گلخانه ای، ذرات معلق، نیتروژن و هیدروکربن ها نسوخته می شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق در کشور حدود 217 میلیارد کیلووات در ساعت است، افزود: گازهای آلاینده عمدتا در دو بخش محلی، منطقه ای و بین المللی تاثیر می گذارند که گرم شدن زمین، پدیده گلخانه ای، ذوب شدن یخچال ها، بالا آمدن سطح آب دریاها و به زیر آب رفتن برخی شهرها و جزایر پیامد آن در بعد جهانی است.

وزیر نیرو به عوامل انتشار گازها آلاینده در بخش برق اشاره کرد و گفت: سهم بالای سوخت های فسیلی برای تولید برق یکی از این عوامل است.

وی به سوخت های مایع به عنوان دیگر عوامل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در سال 82 فقط 17 درصد سوخت نیروگاه ها از مازوت و گازوئیل بود که تا سال 92 به 44 درصد افزایش یافت که این مساله انتشار گازهای آلاینده را به همراه داشت.
 
چیت چیان تصریح کرد: کیفیت پایین سوخت، به ویژه سوخت مایع که حاوی گوگرد زیادی بوده سومین عامل در آلودگی هوا است، پایین بودن بازده برخی از نیروگاه ها، تلفات بالا و غیرقابل قبول شبکه های انتقال و توزیع برق و بازده پایین مصرف برق در بخش های مختلف اقتصادی از دیگر عوامل آلودگی هوا است.

وی به ماموریت وزارت نیرو در زمینه کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برنامه های خود را براساس توسعه فناوری های نوین سازگار با محیط زیست، رشد پایدار و ایجاد تعادل بین منابع و مصرف و همگام با اقتصاد مقاومتی ترسم کرد که احداث نیروگاه های بزرگ دور از شهرها و مراکز جمعیتی، تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل تکریبی و کاهش مصرف سوخت های مایع و افزایش سهم گاز طبیعی برخی از این برنامه ها است.

وی  با بیان اینکه در صورت تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی بازده آنها به میزان 1.5 برابر افزایش می یابد، گفت: در هفت ماه آخر سال 93 حدود 3 هزار و 800 مگاوات گاز قرارداد با مالکان نیروگاه های خصوصی منعقد کردیم تا سیکل سوخت خود را به ترکیبی تبدیل کنند، قرار است.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال 93 و 94، 16 هزار مگاوات از نیروگاه های گازی به اضافه 8 هزار مگاوات بخش بخار به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل می شوند.

چیت چیان به افزایش سهم منابع تجدیدپذیر در تولید برق اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 93 تا پایان سال میزان ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به غیر از نیروگاه آبی دو برابر خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین قرار است با اقدامات انجام شده کاهش تلفات شبکه انتقال توزیع به زیر 10 درصد برسد در حالی که الان حدود 15 درصد است که امیدواریم تا مهرماه سال آینده شاهد کاهش این میزان تلفات باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم با هوشمند کردن منطقی شبکه های توزیع ،میزان تلفات را به زیر 5 درصد کاهش دهیم،گفت: استفاده از فناوری های جدید در توربین ها نیز راندمان نیروگاه های گازی را تا 31 درصد افزایش می دهد. وزیر نیرو ادامه داد:  از رده خارج کردن نیروگاه های قدیمی و بالا بردن راندمان نیروگاه ها از دیگر برنامه های وزارت نیرو است.


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1547