کد مطلب:1546
تاریخ انتشار:28 دی 1393 ساعت 12:46
چاپ چاپ

مشارکت مردم کلید موفقیت برنامه کاهش آلودگی هوا

نقش شوراهای شهر و همراهی شهرداران بدر رفع آلودگی هوای کشور بسیار مهم و کلیدی است.

نقش شوراهای شهر و همراهی شهرداران بدر رفع آلودگی هوای کشور بسیار مهم و کلیدی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معصومه ابتکار در مراسم روز ملی هوای پاک که 28 دی ماه در سازمان حفاظت محیط زیست با شعار دوباره آسمان آبی برگزار شد، با اشاره به گذشت 16 ماه از آغاز بکار دولت یازدهم گفت: شواهد نشان می دهد اقدامات جدی برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است و نتایج قابل احصاء در بهبود کیفیت هوای شهر های بزرگ مشاهده می کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بدون هیچ گونه مماشاتی نسبت به رعایت استانداردها بر عملکرد خودرو سازان نظارت دارد، گفت: این سازمان نسبت به توقف شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 مصمم است.

وی ادامه داد :برنامه های کاهش آلودگی هوا شتابزده و کوتاه مدت نیست بلکه راهبردی ، بلند مدت، پیچیده و چند مجهوله است و برای رسیدن به نتیجه باید با جدیت تلاش کرد و هماهنگی فوق العاده بین دستگاه ها برای بهبود شاخص ها و استاندارد های محیط زیست صورت گیرد.

ابتکار با بیان اینکه نباید انتظار آنی از برنامه کاهش آلودگی هوا داشته باشیم افزود: این نتایج در گام های اولیه مغتنم است و تاثیر گذاری برنامه را نشان می دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به ساز و کار کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با حضور 16 دستگاه اجرایی، تشکل های مردم نهاد و خبرنگاران اشاره کرد و گفت: این کارگروه عامل انسجام بخشی و راهبردی برنامه کاهش آلودگی هوا در کلان شهر ها است و استانها نیز این کارگروه با برنامه های اختصاصی و مبتنی بر اقتضای و شرایط استان برای کاهش آلودگی هوا و تحقق استاندارد ها فعالیت دارد.

وی با اشاره به تشکیل 16 جلسه ملی کارگروه کاهش آلودگی هوا در سطح کشور و در شهر های به صورت ادواری اظهار داشت: هماهنگی بین 16 دستگاه بسیار سخت است و نقش شورا های شهر و همراهی شهرداران بسیار مهم و کلیدی است و بدون همراهی نمی توان انتظار نتایج ملموس را داشته باشیم.

به گفته ابتکار نقش تشکل های مردم نهاد در بسیج مردم و رسانه ها در آگاهی بخشی عموم مردم برای اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا کلیدی است. 

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: حذف بنزین پتروشیمی یکی از اصلی ترین گام ها در کاهش آلودگی هوا بوده که این کار با همکاری وزارت نفت انجام شده است و اکنون در بیشتر کلان شهرهای کشور بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود.

همچنین کاهش میزان گوگرد گازوئیل عرضه شده از 7 هزار قسمت در میلیون به 150 قسمت در میلیون از دیگر اقدامات موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا است.

ابتکار با تاکید بر اینکه  ارتقا و بهبود کیفیت سوخت همچنان از اهداف مورد نظر سازمان محیط زیست است که در این زمینه برای بهبود سوخت نیروگاه ها نیز تلاش می کنیم، گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروهای داخلی با استاندارد یورو 4 تولید می شوند که این امر از مهرماه سال جاری آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بدون هیچ گونه مماشاتی نسبت به رعایت این استانداردها بر عملکرد خودروسازان نظارت دارد، گفت: این سازمان نسبت به توقف شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 مصمم است.

ابتکار با اشاره به اینکه ستاد سوخت و خودرو نیز درصدد از رده خارج کردن خوردوهای فرسوده می باشد و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اظهار داشت: با همکاری وزارت کشور، ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه خواهد یافت.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه صنایع بزرگ آلاینده قطعا اخطار خواهند گرفت و این سازمان با آنها مماشات نخواهد کرد، اظهار داشت:صنایع بزرگ کشور ملزم به ارائه گزارش خروجی های خود هستند و سازمان محیط زیست به آنان اعلام کرده خروجی های خود را به صورت آنلاین پایش کنند و این سازمان نظارت کافی بر آنها خواهد داشت.

وی تاکید کرد: شاید فرصتی به برخی از صنایع داده شود اما اگر در زمان تعیین شده رفع نقص نکنند و همکاری لازم با سازمان محیط زیست را نداشته باشند قطعا اخطار دریافت خواهند کرد.

ابتکار تصریح کرد: علاوه بر برنامه های ادواری برای پایش صنایع ، بازرسی های شبانه برای پایش صنایع در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موضوع گرد و غبار یکی دیگر از مولفه های غیرقابل انکار در آلودگی هوا است که برای رفع آن گام های موثری برداشته شده است، اظهار کرد: همواره در طول سال شاهد ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه به غرب به کشور هستیم که برای این موضوع برنامه ملی و استانی مدون برای مقابله با گرد و غبار تنظیم شده است.

 وی داد: این برنامه فردا (دوشنبه) 29 دی ماه همزمان با روز ملی هوای پاک،  در شواری عالی محیط زیست برای تصویب ارائه می شود.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست همراهی و مشارکت مردم کلید موفقیت برنامه های کاهش آلودگی هوا است.


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1546