کد مطلب:1536
تاریخ انتشار:27 دی 1393 ساعت 02:21
چاپ چاپ

شهرداری خود اصلی ترین متولی آلودگی هوا است

سوالی با این مضمون که دراین میان نقش «شهرداری» درراستای کاهش آلودگی هوا چیست و جایگاه آن کجاست؟

محمد حقانی رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر نوشت: دیروز شهردار تهران، طی سخنانی از وضعیت اسفناک آلودگی هوای تهران سخن گفته اند. سخنانی که با آمار و ارقام بسیاری همراه بود و شنونده را ضمن آنکه مجذوب خود می کرد، به این باور می رساند که پایتخت ایران چقدر آلوده و بی سامان است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اما دراین میان جای سوالی بی پاسخ باقی است. سوالی با این مضمون که دراین میان نقش «شهرداری» در راستای کاهش آلودگی هوا چیست و جایگاه آن کجاست؟ چرا که درسخنان قالیباف حتی اشاره یی به وظایف شهرداری و عملکرد آن نشده است.

این درحالی است که شهرداری بی شک یکی از متولیان اصلی کنترل و رسیدگی به وضعیت الودگی هواست. درچنین شرایطی شهرداری تهران چه کرده است؟ امروز حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو و گسترش آن از مهم ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا شناخته می شود. با این وجود، هنوز ما چه دربخش تکمیل مترو و چه درسایر بخش های زیرساختی با کاستی های بسیاری از سوی شهرداری مواجهیم.

شاید مترو بهترین مثال دراین میان باشد. متروی تهران هم اینک حدود ١٥٠ کیلومتر وسعت دارد و اگر شهرداری به وعده خود عمل کند، با راه اندازی خط ٣ تا پایان سال، این رقم به حدود ٢٠٠ کیلومتر می رسد. درحالی که تهران به روایتی به ٥٥٠ و به روایتی دیگر ٧٥٠ کیلومتر خط مترو نیاز دارد.

اگر بپذیریم مطابق برنامه دوم شهرداری، هر سال ٣٠ کیلومتر به این خطوط اضافه شود، در انتهای ٥ سال، ما تازه به رکورد ٣٠٠ تا ٣٥٠ کیلومتر می رسیم که تا ارقام اعلام شده برای مترو تهران فاصله یی بعید دارد.

درست است که دولت های نهم و دهم تعامل و همکاری چندانی با شهرداری درراه تحقق اهداف و تامین بودجه های اجرای طرح های کلان و زیرساختی آن نداشته اند، ولی با این حال هنوز هم عملکرد شهرداری دربوته یی از نقد قرار دارد.

چرا که باید پرسید: درجایی که مترو بهترین گزینه برای رفع مشکل ترافیک و آلودگی هواست: چرا اولویت با احداث پروژه های پراشکالی چون: طبقه دوم صدر: تونل نیایش و... است؟ در واقع باید پرسید شهرداری تهران چگونه اولویت های طرح های خود را مشخص می کند؟ این سوال و ده ها ابهام دیگر ما را به این سو رهنمون می کند که خطاب به شهردار تهران بگوییم: آقای شهردارخود شما به عنوان اصلی ترین متولی کنترل آلودگی هوا، چه کرده اید؟

بهتر نیست به جای گلایه از بقیه سازمان ها، کمی در عملکرد خود دراین حوزه بازنگری کنیم؟ چرا که لازمه هر فعالیت و اقدام مثبت و مثمر ثمری از سوی هر مدیری، درابتدای امر، نقد عادلانه عملکرد خود است. رویه یی که امیدواریم شهردار تهران هم به آن اعتقاد داشته باشد.


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1536