کد مطلب:1530
تاریخ انتشار:27 دی 1393 ساعت 00:51
چاپ چاپ

وعده دولت و شهرداری برای کاهش آلودگی  هوا

حذف سوخت مازوت نیروگاه ها و افزایش سه برابری ظرفیت مترو

جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در روز هوای پاک ماشین خود را برای معاینه فنی به یکی از مراکز معاینه فنی خواهد برد.
همزمان با روز هوای پاک در 29 دی رئیس جمهوری از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به پاستور استفاده می کند. همچنین جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در این روز ماشین خود را برای معاینه فنی به یکی از مراکز معاینه فنی خواهد برد!
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهم ترین عامل کاهش آلودگی هوا  در سال 93 حذف بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت است
توقف کامل استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها در حال حاضرممکن نیست
بیشترین میزان مصرف گاز تولیدی کشور به بخش خانگی اختصاص داده شده که راندمان آن فقط 5 درصد است!
از سال ۸۴ تا سال ۹۲ هیچگونه ارتقایی در استاندارد خودروها انجام نشده بود
خط تولید وانت پیکان در سال آینده به طور کامل متوقف می شود

دیروز در شرایطی که هوای تهران برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار داشت صحبت درباره راه‌های کاهش آلایندگی هوا در بین مسئولان گرم و داغ بود. در ساختمان پردیسان، متصدی معاون محیط زیست انسانی ابتکار از برنامه‌های روز هوای پاک گفت و مسئولان شهرداری تهران در همایش آلودگی هوا و صوت از عوامل آلودگی هوا گفتند.
 معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از حذف مازوت به عنوان سوخت در نیروگاه‌های کشور خبر داد. سعید متصدی همچنین با بیان اینکه میزان بنزن در برخی نقاط تهران از ۸۰۵پی پی بی ‌در سال ۸۹ به 6/4پی‌پی‌بی در سال‌جاری رسیده گفت: مهم ترین عامل این کاهش حذف بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت است.
او همچنین درباره برنامه روز 29 دی (روز هوای پاک) از استفاده رئیس جمهوری از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به پاستور خبر داد. جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در این روز ماشین خود را برای معاینه فنی به یکی از مراکز معاینه فنی خواهد برد.

 او توقف کامل استفاده از سوخت مازوت را در حال حاضر دور از ذهن می‌داند: «ما گاز نداریم، مجبوریم از مازوت استفاده کنیم. اگر مازوت متوقف شود، خاموشی خواهیم داشت که تبعات جانبی زیادی خواهد داشت.» او اعتقاد دارد اگر مردم در استفاده از گاز‌های خانگی صرفه‌جویی کنند، نیاز نیروگاه‌ها از همین نقطه تأمین می‌شود! «بخش زیادی از گاز صرف شومینه‌های خانه‌ها می‌شود، بیشترین میزان گاز تولیدی کشور به بخش خانگی اختصاص داده شده که راندمان آن 5 درصد است. اگر همین گاز در اختیار نیروگاه‌ها باشد راندمان آنها 40درصد می‌شود.» متصدی در نهایت از کاهش میزان استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت در سال آینده خبر می‌دهد! «مطابق طرح کهاب تانکرهای انتقال بنزین و همچنین باک بنزین خودرو‌ها باید مجهز به سیستم‌هایی برای جذب آلاینده‌ها و جلوگیری از انتشار آنها در هوا باشند.»
او همچنین حذف مازوت به عنوان سوخت نیروگاه‌ها در سال آینده را از اتفاق‌های خوب این حوزه توصیف می‌کند.
او با بیان اینکه این سازمان مسئولیتی در قبال چگونگی تولید، توزیع و واردات سوخت ندارد، می‌گوید: «سازمان حفاظت محیط زیست نظارت خود را بر بنزینی که وارد باک خودروهای مردم می‌شود، اعمال کرده و اجازه استفاده از بنزین غیراستاندارد را نمی‌دهد.» متصدی نخستین گام کاهش آلودگی هوا در هر کشوری را تولید سوخت استاندارد می‌داند و از اجرای طرح کهاب خبر می دهد: «این طرح یعنی کاهش، هدایت و انتشار بخارها» اجرای آن به عهده وزارت نفت است و آن‌طور که متصدی می‌گوید: «باید ظرف یک سال و نیم آینده انجام شود و یکی دیگر از عوامل مؤثر در حذف کامل آلاینده هاست.»

متصدی، یکپارچه‌سازی معاینه فنی را نتیجه مصوبه اردیبهشت ماه می‌داند. مصوبه‌ای که از سوی دولت هم تصویب شد. به گفته او، یکپارچه‌سازی مکانیزه معاینه فنی در آینده نزدیک در کشور رخ خواهد داد: «این روند میزان تقلبات در این حوزه را به حداقل می‌رساند.» این سیستم به گفته او با سیستم شماره‌گذاری نیروی انتظامی ارتباط بسیار نزدیکی دارد. به گفته او، از سال ۸۴ تا سال ۹۲ هیچگونه ارتقایی در استاندارد خودروها انجام نشده بود ولی شهریور امسال استاندارد یورو ۴ اعمال شد. او همچنین از توقف کامل تولید وانت پیکان در کشور در سال آینده خبر می‌دهد.

متصدی اعتقاد دارد که فعالیت‌های انجام گرفته در یک سال گذشته نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها ازجمله تهران داشته است. به گفته او، در سال ۹۲ تا پانزدهم دی ماه تعداد روزهای پاک در تهران ۳ روز، روزهای سالم ۱۷۲ روز و روزهای ناسالم ۱۱۶ روز بوده و این در حالی است که در سال ۹۳ میزان روزهای پاک در تهران در این مدت به ۱۳ روز، روزهای سالم ۱۹۲ روز افزایش یافته و روزهای ناسالم به ۸۶ روز در این سال کاهش یافته است.

کمی بالاتر از پردیسان همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا دیروز درحالی وارد سومین سال اجرای خود در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما شد که جز شهردار تهران و مدیر کنترل کیفیت هوای شهرداری و چند متخصص خارجی؛ هیچ یک از طرفین دیگر ماجرای آلودگی هوای تهران سخنرانی نداشتند. در این همایش ملی دو روزه که یک روز دیگر آن هم به ارائه مقاله و جمع ‌بندی مباحث کارشناسی گذشت.
محمد باقر قالیباف شهردار تهران با تأکید بر اینکه 60درصد از بودجه شهرداری تهران طی 6 سال اخیر به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است؛ اشاره‌ای هم به مشکلات این سازمان برای تأمین واگن و ساخت خطوط ریلی داشت و از دولت خواست تا از محل صرفه‌جویی در بخش یارانه‌ها به شهرداری در زمینه تأمین واگن‌های مورد نیاز مترو کمک کند؛ چراکه مترو تهران درحال حاضر ظرفیت جابه‌جایی سه میلیون و 200 هزار مسافر را در روز دارد که در صورت افزایش تعداد واگن‌ها، این رقم به 9 میلیون نفر در روز می‌رسد.
او بار دیگر به مهم ترین منبع آلودگی در شهر تهران یعنی موتورسیکلت‌ها اشاره و قیمت پایین و اختصاص حدود هفت میلیون تومان وام کم بهره و بدون بهره برای خرید این موتورسیکلت‌ها را از جمله علل افزایش تعداد آنها اعلام کرد و گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری در هر کیلومتر 15 میلی گرم تولید آلودگی می‌کنند، در حالی که میزان آلودگی در موتورهای برقی صفر است.
قالیباف همچنین به سیاست‌های شهرداری تهران برای توسعه فضای سبز هم اشاره‌ای داشت و گفت: در حال حاضر برخی درختان خیابان ولیعصر(عج) عمرشان گذشته یا خشک شده‌اند و به درختان این خیابان خسارت خورده است. ما در دو - سه سال گذشته نسبت به کاشت درخت در خیابان ولیعصر اقدام کردیم، اما به این نتیجه رسیدیم که باید درختانی را در این خیابان بکاریم که بیش از 10 سال عمر داشته باشند.
رئیس کنترل کیفیت هوای شهر تهران به عنوان دومین سخنران این همایش از تولید روزانه 8 تن ذرات معلق در نتیجه ترافیک تهران پرده برداشت و گفت به علت پایش مداوم کیفیت سوخت، امسال نسبت به سال گذشته هوای بهتری داشته‌ایم.

منبع:  روزنامه ایران

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1530