کد مطلب:1528
تاریخ انتشار:26 دی 1393 ساعت 22:29
چاپ چاپ

وزیر نیرو:

کاهش 16 درصدی ذخایر سدهای اطراف تهران

۹۲ درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می‌شود

چیت‌چیان: بخش کشاورزی در حالی ۹۲ درصد مصارف را به خود اختصاص داده که میانگین جهانی حداکثر ۷۵ درصد است.

چیت‌چیان: بخش کشاورزی در حالی ۹۲ درصد مصارف را به خود اختصاص داده که میانگین جهانی حداکثر ۷۵ درصد است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،وزیر نیرو در هم‌اندیشی سیاستگذاران منابع ‌آب از کاهش شدید ذخایر آبی و عدم توجه به بهره‌وری این منابع تاکید کرد: بخش کشاورزی در حالی ۹۲ درصد مصارف را به خود اختصاص داده که میانگین جهانی حداکثر ۷۵ درصد است.

حمید چیت‌چیان با اشاره به اینکه مسئله آب با تولید ملی، امنیت غذایی، معیشت، بهداشت و توسعه ملی ارتباط مستقیمی دارد، اظهار داشت: آب در تمام ابعاد زندگی مردم تاثیر‌گذار بوده و به همین جهت مهمترین مسئله به شمار می‌رود.

وی افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و منابع محدودی دارد که بر همین اساس با روند افزایشی تقاضا حساسیت توجه به بهره‌وری منابع آب چندین برابر شده است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه هدایت و برنامه‌ریزی صحیح در حوزه منابع آب کمک زیادی به جامعه خواهد کرد، گفت: استفاده و برنامه‌ریزی صحیح در منابع آبی نیازمند مشارکت واقعی در سطح کل جامعه است و این موضوع تنها به یک دستگاه اجرایی ختم نمی‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه آب یک مسئله چند بعدی است و مدیریت آن نیازمند بخش‌های مختلف خواهد بود، تصریح کرد: آب با بهداشت، صنعت و محیط زیست ارتباط مستقیمی دارد و با توجه به محدودیت‌ها نیازمند مشارکت تمام دستگاه‌ها خواهیم بود.

وی افزود: در سال‌های گذشته با توجه به محدودیت مصارف اگر آب دچار آلودگی می‌شد، طبیعت به طور خودکار آن را پالایش می‌کرد، اما اکنون در وضعیت حساسی قرار داریم.

چیت‌چیان با بیان اینکه بخش عمده پژوهش‌ها و تحقیقات علمی در دانشگاه‌ها باید معطوف به چگونگی ایجاد بهره‌وری در منابع آب معطوف شود، گفت: قطعاً موفقیت در زمینه مدیریت منابع آب بدون حضور تشکل‌های مردمی و مشارکت دستگاه‌ها محقق نخواهد شد.

وی محدودیت‌های زاینده‌رود و مشکلات پیش‌آمده برای آن طی سال‌های گذشته را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: خوشبختانه با تشکیل کارگروه تخصصی و با حضور نمایندگان کشاورزان و دستگاه‌های ذینفع مشکلات بخش کشاورزی با وجود تمام محدودیت‌ها برطرف شد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی اقدامات طی سال‌های گذشته نتایج ملموس و مفیدی نداشته است، گفت: به عنوان مثال سدی با ظرفیت ۱۵۰ میلیون متر مکعب ساخته شده، اما بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره‌سازی نشده است و یا این که شبکه‌هایی به کار گرفته شده‌اند که اکنون کاربردی ندارند.

وی درباره میزان مصرف آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اینکه آب فراوان، ارزان و حتی رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفته بود، به بهره‌وری منابع آب توجه نشد و اکنون ۹۲ درصد منابع مصرفی آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ گرچه درحوزه کشاورزی خدمات بسیار خوبی انجام شده، اما به طور متوسط میزان مصرف آب نسبت به میانگین جهانی که ۷۵ درصد است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به کاهش شدید آبی تاکید کرد:‌اکنون میزان مصارف بخش‌های مختلف در قسمت صنعتی ۲ درصد شرب ۶ درصد و کشاروزی ۹۲ درصد است.

وی گفت: میزان روان آب‌ها با کاهش شدیدی از ۸۳ میلیارد متر مکعب به ۴۳ میلیارد متر مکعب رسیده است و برداشت‌های انجام شده از آب‌های زیرزمینی به صورت غیرمجاز به شکل خطرناکی در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی از ابتدای مهر تا کنون ۲۴ درصد کاهش داشته است، گفت: هم اکنون میزان ذخایر ۵ سد اطراف تهران در مجموع ۱۶ درصد کاهش داشته است.

چیت‌چیان با بیان اینکه قطعا طی سال آینده برای تامین آب شرب مردم با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود گفت: امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی ۵ سال آینده با مدیریت کامل آب‌های زیرزمینی از طریق بودجه‌های مصوب از سوی سازمان مدیریت مشکلات آبی را برطرف کنیم.


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1528