کد مطلب:1527
تاریخ انتشار:26 دی 1393 ساعت 22:13
چاپ چاپ

جاده‌ای که نابودی حیات وحش ایران را سرعت بخشیده است

جنگل‌های گلستان در روزگاران گذشته بکرترین مکانی بود که می‌توانستید در آن، گونه‌های متفاوتی از حیات وحش را مشاهده کنید.

 

جنگل‌های گلستان در روزگاران گذشته بکرترین مکانی بود که می‌توانستید در آن، گونه‌های متفاوتی از حیات وحش را مشاهده کنید.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، روزگاری حیات وحش که در جنگل گلستان زندگی می‌کردند حال خوشی داشتند.

توریست‌ها شاید اگر کمی به طبیعت و حیات وحش علاقمند بودند و به اعماق این جنگل سفر می‌کردند شانس این را داشتند که از کنار یک آهوی زیبا عبور کنند و یا یک گوزن ایرانی را از نزدیک ببینند.

اگر چه هر از گاهی شلیک گلوله‌ یک شکارچی آسایش ساکنین این جنگل را بر هم می‌زد اما روزگار زمانی بر ساکنین پارک ملی گلستان سخت شد که مسئولان تصمیم به ساخت جاده‌ای در این پارک باستانی گرفتند.

پارک ملی گلستان از آن جهت پارک باستانی نام گرفته است که بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این پارک متعلق به دوران قبل از عصر یخبندان است.

جاده ساخته در پارک ملی گلستان شمال کشور را به شرق متصل می‌کند و هر کس که کمی ذوق طبیعت گردی داشته باشد برای سفربه مشهدالرضا این جاده را انتخاب می‌کند اما همین انتخاب است که برای حیات وحش پارک ملی گلستان گاه بسیار سخت تمام می‌شود.

کارشناسان حوزه محیط زیست مدعی‌اند ساخت جاده در پارک ملی گلستان اقلیم این منطقه را برهم زده است.
 
فنس‌کشی‌های کنار این جاده مشکلات فراوانی را برای عبور و مرور حیوانات به وجود آورده است اما بزرگترین خطر این جاده بر حیات وحش ساکن در این منطقه خودروهایی هستند که به صورت مدوام در حال عبور و مرور هستند.
 
اگر چه در فاصله‌های کوتاه در این جاده تابلوهای سرعت از 30 کیلومتر بیشترممنوع نصب شده است اما انگار خودروهای عبوری اصرار عجیبی دارند تا نابودی حیات وحش ایران را سرعت بخشند.
 
اسماعیل مهاجر مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان در خصوص این جاده به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: روزانه چندین هزار خودرو از تونل پارک ملی گلستان که محل عبور پلنگ و خرس و دیگر حیات وحش ساکن در این منطقه می‌باشد در حال تردد است.

وی افزود: آلودگی صوتی ناشی از عبور و مرور خودروها بر زادآوری پرندگان و حیات وحش تاثیر مستقیم داشته است.
 
مهاجر خاطر نشان کرد: در بیشتر موارد شکارچیان در پوشش خانواده به عمق این جنگل وارد می‌شوند و اقدام به شکار می‌کنند و تمام این مشکلات ارمغان این جاده برای پارک ملی گلستان است این در حالی است که دیده‌بانان این منطقه خبر از مشاهده چند قلاده یوزپلنگ در پارک ملی گلستان داده‌اند.

یوز ایرانی که به سرعت رو به انقراض می‌رود و معلوم نیست که آیا در آینده بتواند از تصادف با خودروهای عبوری از این جاده جان سالم به در ببرد.
 
ساخت کارشناسی نشده جاده در پارک ملی گلستان تا به امروز هزینه سنگینی را در برداشته است و به گفته مسئولان امکان مسدود کردن این جاده وجود ندارد اما شاید رانندگان با سرعت مطمئنه حیات وحش این منطقه را نجات دهند.

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1527