کد مطلب:1500
تاریخ انتشار:21 دی 1393 ساعت 14:31
چاپ چاپ

ضرورت توقف مطالعه جاده جنگل ابر/مخرب بودن طرح نیاز به بررسی ندارد

عضو هیئت مدیره جامعه جنگلبانی ایران با بیان اینکه اثرات تخریبی احداث جاده ابر برای همه محرز است، گفت: حتی مطالعه و بررسی این طرح باید هر چه سریعتر متوقف شود.
عضو هیئت مدیره جامعه جنگلبانی ایران با بیان اینکه اثرات تخریبی احداث جاده در جنگل ابر برای همه کارشناسان و مسئولان محرز است، گفت: حتی مطالعه و بررسی این طرح باید هر چه سریعتر متوقف شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،کاظم نصرتی افزود: کشیده شدن جاده از دل جنگل ابر بحث جدیدی نیست و چندین سال است که هرچند وقت یک بار عده ای که منافعشان در گرو احداث این جاده است آن را مطرح می کنند و هر بار تمام کارشناسان و مسئولان منابع طبیعی متفق القول آن را به هزار دلیل رد می کنند.

به گفته وی، در این سالها همواره عده ای خواسته اند تا با کشیدن این جاده مسافت روستای شیرین‌‌آباد به علی‌آباد استان گلستان را کم کنند  اما آنطور که بسیاری از کارشناسان بارها هشدار داده اند این طرح تنها  بهانه‌ای برای تصرف زمین‌هایی است که با کشیده‌شدن جاده قیمت‌شان چند برابر می‌شود.

رئیس جامعه جنگلبانی با بیان اینکه چند هزار سال از عمر جنگل‌های هیرکانی ابر می‌گذرد، اظهار داشت: مسئولان سابق سازمان جنگل ها و محیط زیست نیز از ابتدا با این طرح مخالف بوده اند.

نصرتی در پاسخ به اینکه اخیرا عده ای از نمایندگان فراکسیون محیط زیست از این جنگل و وضعیت زیست محیطی آن بازدید کرده و قرار است بزودی در مجلس در مورد عبور جاده از این جنگل تصمیم گیری شود، تصریح کرد: زمانی که در سازمان جنگلها مسولیت داشتم به همراه کارشناسان چندین بار از این منطقه بازدید کردیم و به دلیل اینکه احداث این جاده تخریب بخش وسیعی از جنگل را در بر داشت حتی مطالعه روی این طرح را متوقف کردیم.

وی افزود: احداث این جاده نه از نظر اقتصادی و نه از نظر زیست‌محیطی مقرون به صرفه نیست و بارها این را کارشناسان اعلام کرده اند بنابراین نمایندگان مجلس که اعلام کرده اند برای تصمیم گیری نهایی نیازمند بررسی نظر کارشناسان هستند با سرچ مختصری در گوگل خواهند دید که تمام کارشناسان این حوزه با احداث این جاده مخالف هستند.

عضو هیئت مدیره جامعه جنگلبانی ایران با بیان اینکه بی‌توجهی به مطالعات زیست‌محیطی پیش از اجرای پروژه‌های عمرانی خسارات جبران ناپذیری به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست وارد می کند تأکید کرد: اما با وجود تمام این هشدارها، روند تخریب طبیعت به بهانه توسعه و گردشگری همچنان ادامه دارد.

نصرتی یادآور شد: البته عده ای هم برای تخریب و سوءاستفاده از طبیعت بهانه هایی چون گردشگری را مطرح می کنند مانند آنچه که در آشورا ده مطرح است .این درحالی است که لذت اکوتوریسم به بودن در دل طبیعت است.

هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس به همراه تعدادی ازمسئولان کشوری و استانی مرتبط به بازدید از جاده ابر و سایرمسیرهای مواصلاتی به شاهرود پرداختند که در این بازدیدنمایندگان فراکسیون محیط زیست بر حفظ محیط زیست استان تاکید کردند اما تصمیم گیری نهایی در این خصوص به بررسی نظر کارشناسان  در مجلس موکول شد.

منبع:  مهر

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1500