کد مطلب:1492
تاریخ انتشار:21 دی 1393 ساعت 09:58
چاپ چاپ

مازندران، تشنه و منتظر آب

کم‎ آبی و بی ‌آبی به عنوان پدیده‌ای طبیعی به مدد دانش، آگاهی، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، قابل پیش‌بینی و کنترل است و خسارت‌های ناشی از آن را می‌توان به کمترین حد رساند.
کم‎ آبی و بی ‌آبی به عنوان پدیده‌ای طبیعی به مدد دانش، آگاهی، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، قابل پیش‌بینی و کنترل است و خسارت‌های ناشی از آن را می‌توان به کمترین حد رساند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،اما چالشی که در مازندران محسوس است، طولانی شدن زمان اجرای طرح‌ها در حوزه آبرسانی و ذخایر آبی مانند ساخت سد و تصفیه ‎خانه است که سالیان درازی از کلنگ‌ زنی آن‌ها گذشته و به دلیل کم یا نبود اعتبارات، نیمه کاره هستند.

استانی که در نگاه اول سرشار از منابع آب به نظر می‌رسد اما به دنبال این شرایط، امروز مردم مازندران چه در بحث آب آشامیدنی و چه در حوزه آب کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستند ، بطور مثال با ورود سالانه بیش از 20 میلیون مسافر و گردشگر به مازندران، کم ‎آبی همه ساله گریبان گیر مازندرانی‌ها می‌شود.

دکترای مدیریت منابع آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبییعی ساری با اشاره به اینکه در حوزه آب آشامیدنی و زراعی شرایط مطلوبی در استان مازندران نداریم، گفت : ذخیره آبی مازندران مناسب نیست و در مقایسه با سال گذشته 30 درصد با کاهش مواجه هستیم.

مرزبند با بیان اینکه دست‌کم 50 درصد آب‌های سطحی استان باید در سال‌های اخیر مهار می‌شد افزود:هم اکنون فقط 9 درصد این آب ها مهار می شود که از میانگین کشوری 25 درصد و از میانگین جهانی 35 درصد عقب تر هستیم .

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه 600 هزار نفر از شهروندان شهرهای گروه الف مازندران (بابل، امیرکلا، بابلسر و فریدونکنار و روستا‌های مسیر) با کمبود آب مواجه هستند گفت : کشاورزان مازندران هم برای تامین آب بخش کشاورزی در زمان زراعت دچار مشکل می‌شوند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری افزود: تأمین اعتبار سد هراز که بخش زیادی از آب آشامیدنی و کشاورزی مازندران را تامین می‌کند، ضروری است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه حدود 450 روستای مازندران با تانکر آب‌دهی می‌شوند،گفت: بخشی از این کمبودها مربوط به کم ‌آبی و بسیاری از مشکلات نیز به دلیل تأمین نشدن اعتبارات است.

شجاعی‌کیاسری با اشاره به بر زمین ماندن طرحهای متعدد سد سازی در مازندران، افزود: کلنگ یکی از سدهای منطقه دودانگه قبل از انقلاب زده شد، اما هنوز مطالعات این سد به اتمام نرسیده است و مطالعات اولیه سد چهاردانگه هم انجام شده اما هنوز اعتباری به آن تخصیص داده نشده است، همچنین سد فریم‌ صحرا به بهره‌برداری رسید اما به دلیل مکان یابی نامناسب، هم اکنون آبی در این سد وجود ندارد.

این درحالی است که طرحی مانند سد گلورد نکا از 45 سال پیش تاکنون در حال ساخت هستند و به پیشرفت 75 درصدی رسیده‌اند.

نماینده مردم نوشهر،چالوس و کلاردشت نیز با اشاره به اینکه برای آبرسانی در مناطق مرکزی و شرقی استان طرح‌ های مناسبی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: غرب استان مازندران با مشکلات جدی تری در زمینه تامین آب روبرو است .

قاسم احمدی لاشکی با اعلام اینکه هنوز یک سد در غرب استان احداث نشده است و برای آب آشامیدنی مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم،افزود:رودخانه‌های زیادی در غرب استان جریان دارد اما هنوز با تانکر به مردم برخی مناطق آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز با بیان اینکه شرق مازندران امسال با کاهش 50 درصدی باران در مقایسه با پارسال مواجه شده است گفت:اگر افزایش اعتبارات در سال 94 که با تصویب دولت به مجلس ارائه شده‌ است تایید شود، در اعتبارات مربوط به نیرو در مازندران 60 درصد افزایش خواهیم داشت که سبب پیشرفت در بسیاری از طرح ها می‌شود.

محمد ابراهیم یخکشی افزود: شهرها و روستاهای زیادی با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند که ضرورت تهیه برنامه جامع آب را می‌طلبد از سویی دیگر، میزان هدررفت آب آشامیدنی در مازندران زیاد است،که باید اصلاح شود و رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی، این روند را تسریع دهند.

این گفته‌ها درحالی است که چیت‌چیان، وزیر نیرو درسفر 19 آذر امسال به مازندران چندین وعده برای رفع این دغدغه‌ها داد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حمایت ازسرمایه‌گذاران بخش خصوصی در طرح‌های آب و برق مازندران، ساخت پیشرفته ‌ترین تصفیه‌ خانه آب کشور در رامسر که یک‌ سوم ظرفیت آن تا پایان امسال و بقیه تا تابستان 94 بهره‌برداری می‌شود، بهره برداری از سد تلمبه ذخیره ‌ای سیاه‌ بیشه در دهه فجر امسال،اختصاص اعتبار ازمحل مواد 10 و 12 بودجه وزارت نیرو برای آب‌ بندان‌های مازندران، استفاده از سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی برای تصفیه ‌خانه‌ های محله‌ای به جای تمرکز بر شبکه‌ های یکپارچه شهرها، پرداخت مطالبات پیمانکاران حوزه آب و برق مازندران و افزایش 80 درصدی اعتبارات ، در ارتباط با آب برای سال 94 در لایحه بودجه اشاره کرد.‌

منبع:  همشهری

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1492