کد مطلب:1489
تاریخ انتشار:21 دی 1393 ساعت 09:20
چاپ چاپ

آب سدهای تهران، باز هم به بحران رسید

فصل گرما به پایان رسیده و زمستان آمده، اما همچنان هشدار است که از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران به مردم داده می شود.

با اینکه فصل گرما به پایان رسیده و پاییز هم تمام شده و زمستان آمده، اما همچنان هشدار است که از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران به مردم داده می شود، شبیه هشدارهایی که در تابستان به مردم داده می شد و خبر از لزوم صرفه جویی ٢٠ درصدی می داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان وضعیت آب سدهای تهران را به خصوص سدهای لار و لتیان را بحرانی اعلام کرد و گفت: به دلیل عدم بارش مناسب باران وضعیت آب سدهای تهران وخیم است و مردم باید ضمن صرفه جویی برای بارش نزولات جوی دست به دعا بردارند.

علیرضا نوذری پور، با اشاره به اینکه ذخایر سدها را در سال های گذشته از دست داده ایم، گفت: «به دلیل عدم بارندگی مطلوب از ذخایر سدها استفاد می کنیم به طوری که برای تامین آب شرب مردم تهران در بهمن ماه با نگرانی هایی مواجه هستیم.»

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ذخایر آب پنج سد استان تهران را ٣٦١ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: «به دلیل وضعیت ذخایر آبی استان تهران آب سدها در مقایسه با مدت مشابه دو سال گذشته دو برابر این میزان بود.»

وی در ادامه ازافزایش میزان مصرف آب در فصل زمستان به دلیل افزایش درجه دما خبر داد و افزود: «میزان مصرف آب به دو میلیون و ٦٠٠ هزار مترمکعب افزایش یافته است. افزایش درجه دمای هوا موجب تبخیر آب سدها شده است، به دلیل تبخیر آب سدها، میزان روان آب های بالادست این سدها به یک سوم کاهش یافته است.»

وی خواستار افزایش میزان صرفه جویی آب از سوی مردم شد و ادامه داد: «وضعیت آب سدها آنقدر بحرانی است که مردم باید دعا کنند تا باران ببارد.»

نوذری پور، با بیان اینکه در حال حاضر متوسط مصرف آب در تهران ٥/٢ میلیون متر مکعب در روز است، گفت: براساس درجه حرارت هوا مقداری افزایش و کاهش نسبت به این رقم داریم اما به طور متوسط ٥/٢ میلیون مترمکعب آب در تهران روزانه مصرف می شود و کماکان حجم مصرف بالااست.

حجم آب موجود در مخزن پنج سد لار، طالقان، کرج (امیرکبیر)، ماملو و لتیان به ترتیب ١٤، ١٤٧، ٧٤، ١٠٣ و ٢٩ ثبت شده که در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته ٢، ٥، ٢٦، ١٠ و ٢٥ درصد کاهش یافته است.

همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ١٤٦ میلیون مترمکعب گزارش شده که این حجم نیز ١٥ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است. میزان آب ورودی به مخزن پنج سد تامین کننده آب تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته ١٧١ میلیون مترمکعب بوده است.

از ابتدای مهرماه امسال تاکنون میزان آب ورودی به سد لار ٥٠ میلیون مترمکعب، طالقان ٣٠ میلیون مترمکعب، امیرکبیر ٣٦ میلیون مترمکعب، ماملو و لتیان ٣٠ میلیون مترمکعب بوده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ٤٦، ٣٤، ٤٠ و ٥٠ میلیون مترمکعب ثبت شده بود.


منبع:  خبرآنلاین

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1489