کد مطلب:1475
تاریخ انتشار:20 دی 1393 ساعت 12:53
چاپ چاپ

اصفهان امسال سخت‌ترین سال آبی را تجربه می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: امسال اصفهان از نظر منابع آبی سخت‌ترین سال را تجربه می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: در نیمه دی، تنها۵۰۰ میلی‌متر بارش در کوهرنگ صورت گرفت و بر اساس پیش بینی هواشناسی، تا نیمه دوم بهمن بارندگی نداریم و امسال اصفهان از نظر منابع آبی سخت‌ترین سال را تجربه می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود میرمحمد صادقی ‌در جلسه مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان، با بیان اینکه در حوزه زاینده‌رود با یک بحران مواجه هستیم که یک پدیده موقتی و ناشی از خشکسالی نیست، اظهار داشت: این بحران با عدم انطباق آب با جمعیت و مصرف آن ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه آب در استان اصفهان، حدود 640 متر مکعب به ازای هر نفر است که بر اساس شاخص‌های سازمان ملل، در وضعیت بحران قرار داریم، افزود: ما از سال 65 در آستانه بحران قرار گرفتیم و در طول این سال‌ها و امسال به بحران رسیده‌ایم. با نگاهی به مصارف زاینده‌رود، می‌توان دریافت که میزان منابع آب در سال 49، یک میلیارد مترمکعب بوده که با شرایط ترسالی و بارندگی در سال‌های 65 تا 77 پروژه‌های آبی به حداکثر خود رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در بین سال‌های 65 تا 77 مصارف آب بالا رفت و مطابق آن زمین‌های زیادی زیر کشت رفت، تصریح کرد: خشکسالی در کشاورزی به دلیل عدم تناسب با منابع آبی بوده و هم‌چنین نکته قابل توجه، این بوده که در سال 49، مصرف آب شرب 50 میلیون مترمکعب بود اما اکنون به 400 میلیون متر مکعب رسیده و در آب مصرفی در صنعت نیز رشد کمی داشتیم اما آنچه بسیار متضرر شد، محیط زیست بود.

وی با بیان اینکه حیات رودخانه و تالاب گاوخونی در طول این‌سال‌ها بیشترین ضرر را کرده، گفت: با وجود مسئله ریزگردهای تالاب گاوخونی، متاسفانه آبی را برای مسائل زیست محیطی نداریم.

وی با بیان اینکه امروز استان اصفهان آب شرب 6 میلیون نفر را تامین می‌کند، افزود: در حال حاضر 771 میلیون مترمکعب کمبود آب داریم و در طرح‌های تونل گلاب 3 و بهشت‌آباد که در افق دیده شده با حدود 575 میلیون مترمکعب کمبود آب در این حوضه مواجه هستیم که باید در این راستا فکر اساسی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در 13 سال گذشته 2 میلیارد مترمکعب کاهش مخازن آبی را داشتیم و اکنون اکثر مناطق اصفهان وارد بحران شده‌اند، تصریح کرد: بارندگی شاخص در کوهرنگ استان چهارمحال بختیاری ‌است. ما در نیمه دی، 500 میلی‌متر بارش داشتیم و بر اساس پیش بینی هواشناسی، تا نیمه دوم بهمن بارندگی نداریم و امسال اصفهان از نظر منابع آبی سخت‌ترین سال را تجربه می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان آب ناشی از برف به شدت کاهش یافته، گفت: سد زاینده‌رود یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب حجم دارد که حجم فعلی آن 240 میلیون مترمکعب آب است.

میرمحمدصادقی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا برای رفع مشکلات آبی اصفهان بیان کرد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، طرح سد و تونل کوهرنگ 3 و طرح انتقال آب به فلات مرکزی از جمله طرح‌های برای جبران کمبود آب در اصفهان است که نیازمند حمایت دولت و مجلس دارد.


منبع:  تسنیم

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1475