کد مطلب:1470
تاریخ انتشار:20 دی 1393 ساعت 10:43
چاپ چاپ

تکنولوژی جدید نیروگاه‌های بادی گامی اساسی در جهت کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست

مشکل اصلی جهان در حال حاضر تولید انرژی به خصوص تولید انرژی به صورت ارزان است و دنیا به دنبال راهی است که بتواند انرژی را به صورت ارزان تر در دسترس داشته باشد.

رضا جدید زاده مدیر عامل شرکت شیواسپ در گفت‌وگویی پیرامون نیروگاه های بادی و تکنولوژی جدید آن گفت: مشکل اصلی جهان در حال حاضر تولید انرژی به خصوص تولید انرژی به صورت ارزان است و دنیا به دنبال راهی است که بتواند انرژی را به صورت ارزان تر در دسترس داشته باشد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، او تصریح کرد: مسئله مهمی که وجود دارد و در چند سال آینده به صورت جدی تری خود را نشان می دهد کمبود آب است . اگر بتوانیم انرژی را به صورت ارزان تر ارائه دهیم قدرت اقتصادی بالاتری هم به دست می آوریم. او افزود: تولید انرژی از طریق منابع فسیلی به دست می آید منابعی مانند زغال سنگ، نفت، گازوئیل و... .

او گفت:همچنین تولید انرژی در سال های اخیر توسط نیروگاه های آبی و سیستمی مانند سدها نیز صورت می گیرد و البته نیروگاه های تجدید ناپذیر، نیروگاه های بادی و خورشیدی و همینطور مورد دیگری نیز وجود  دارد که ترمیک است و از حرارت اعماق زمین آن انرژی را دریافت می کند.
جدید زاده در خصوص آینده خوب این دستگاه می گوید: چیزی که ما به دنبال آن هستیم و بر روی  آن کار می کنیم نسل جدید نیروگاه های بادی است.

او افزود: در خصوص نیروگاه های بادی که قبلا وجود داشت ایراداتی وجود دارد که مشکلاتی را به وجود می آوردند البته هنوز هم وجود دارند .
او توضیح داد: این نیروگاه ها  اگر جهت آنها به هر سویی بود باید مطابق با  همان جهت، سمت و سویشان را تغییر داد و این کار دشواری است. او خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که پره‌هایی که در این دستگاه‌ها نصب است و در حال چرخش‌اند معضلاتی را به وجود می آورد که تاثیر زیان باری را  روی محیط زیست و به خصوص انسان ها به جا می‌گذارد.

او تصریح کرد: با توجه به تحقیقاتی که در آمریکا و اروپا صورت گرفته این نیروگاه ها تاثیراتی بر روی محیط و آدمها می گذارند.  نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که ساکنین مناطقی که در مجاورت این نیروگاه ها قرار دارند دچار بیماری های لاعلاجی شده اند.
او گفت: دولت آمریکا از مخترع این تکنولوژی خواست که با تحقیقات و بررسی ها دریابد که علت به وجود آمدن این معضلات چیست؟ در پاسخ می توان گفت زمانی که این نیروگاه ها فعالیت خود را انجام می دهند فرکانسی را تولید می کنند که این فرکانس بر روی ضربان قلب،شش ها و اعضای بدن انسان تاثیر می گذارد و باعث بروز اختلالاتی می شود و موجب بیماری های لاعلاج همچون سرطان می شود.

او در ادامه گفت: این تحقیقات نشان می دهد که درصد بیماری افرادی که در شهرهای اطراف این نیروگاه ها قرار داشتند بسیار بالاتر است.
جدیدزاده خاطرنشان کرد: چند سال پیش دولت آمریکا از دکتر علایی، مخترع این سیستم (سیستم جدید) خواست در حل این مشکل کمک کند.

او طبق بررسی هایی که انجام داد این پروژه و نیروگاه‌ها را تایید نمی‌کند و می گوید اصل این مسئله اشتباه است؛ او تحقیقات تازه ای انجام می دهد به معنای افزایش سرعت و مطابق با این بررسی ها بیان می کند که با وجود اینکه سرعت بادها دست خداوند است و نمی‌توان آن را کنترل کرد کار دیگری باید انجام داد و ایده ای را که در نسل های گذشته و پدران ما نیز در ذهن داشتند را پیاده کرد. جدیدزاده ادامه داد: او از سیستمی بهره می گیرد که شبیه به بادگیرهایی ست که در شهر یزد یافت می‌شود و با تحقیق و بررسی به طراحی دستگاهی دست می زند که یک ستون است که 360 درجه باد  وارد آن می‌شود و به سمت پایین برود و در قسمتی از آن قطر را باریک قرار می دهد تا سرعت باد در آن منطقه را بالا ببرد، سپس این سیستم اختراع و ثبت جهانی می شود.

او اظهار داشت: خوشبختانه ما در وضعیتی قرار گرفتیم که دارای تکنولوژی تولید آن در ایران هستیم.
او در رابطه با ویژگی های این تکنولوژی و معایب سیستم قدیمی گفت: از خصوصیات این سیستم این است که لزومی ندارد که در ارتفاعات و در محل هایی مانند منجیل و سیستان که بادهای شدید داریم قرار بگیرد و می توان آن را در مکان‌هایی از کشور که حداقل سرعت باد یک متر در ثانیه باشد نصب کرد و بازدهی لازم را داشته باشد.

جدید زاده افزود: در کنار این ویژگی هزینه ها نیز بسیار پایین می آیند؛ برای مثال اگر بخواهیم دستگاه و نیروگاهی را در بالای یک کوه قرار بدهیم هزینه های زیادی را در بر خواهد گرفت، هزینه هایی همچون انتقال برق به شبکه اصلی و احداث جاده به منظور این کار و رفت و آمدهایی که بر سختی کار می افزاید.

او در ادامه  گفت: عیب دیگری که نیروگاه‌های قدیمی(توربین بادی) دارند این است که سیستم های پیچیده ای بودند و از پره‌هایی تشکیل می شدند که همواره در جهت باد باشند  و اگر جهت باد تغییر کند باید جهت آنها را نیز تغییر داد و کل سیستم را جابه‌جا کرد و همینطور با کم و زیاد شدن سرعت باد نیز باید به پره ها پیچ  داد تا در مقابل باد تنظیم شوند.

او تصریح کرد: در بادهای بسیار شدید سیستم سنتی قادر به فعالت خود نیست و حتی در بادهای 25 متر بر ثانیه به علت عظمتی که دارد باعث خورد شدن سیستم می شود همچنین اگر سرعت باد پایین باشد هم نمی توان از آن استفاده کرد.

جدید زاده خاطرنشان کرد: بنابراین در سیستم‌های قدیمی معضلاتی وجود دارد که تکنولوژی آن ها را برطرف خواهد کرد؛ تکنولوژی جدید دیگر بیماری‌ها و مسئله آلودگی صدا و معضلاتی برای محیط زیست را به همراه نخواهد داشت و قابلیت نصب را در هر مکانی را دارد.

او افزود: می توان این دستگاه را در بالای ساختمان های بلند مرتبه نصب کرد  و به راحتی قادر است برق ساختمان را تامین کند. همچنین می توان آن را برروی خودروها(IpD)  استفاده کرد.
جدید زاده در ادامه گفت: این سیستم معادلات دنیای انرژی را تغییر می دهد به دلیل که این انرژی آنقدر ارزان تولید می‌شود که موجب تغییراتی در بسیاری از تولیدات می شود مانند تولید آب ، آهن،آلمینیوم، مواد غذایی و بسیاری چیزهای دیگر که به ذهنتان خطور می‌کند.
جدید زاده  در رابطه با کارایی تکنولوژی جدید در این سیستم گفت: جزئیات این سیستم به لحاظ فنی بسیار پیچیده است. در حال حاظر با وجود اینکه تهران در مسیر بادها قرار گرفته است امتیازی است که از آن در جهت بهبود وضعیت فعلی در زمینه های مختلفی استفاده کرد.

او افزود: معضل مهمی که وجود دارد و اولویت اصلی محیط زیست است ومشکل آلودگی هوای تهران است که با این تکنولوژی می توان این مشکل را از سر بگذرانیم به صورتی که در حاشیه های اتوبان ها و بزرگراه ها این سیستم هایی را نصب کنیم.

او تصریح کرد: با طراحی ‌‌ای که شرکت شیواسپ بر روی این دستگاه انجام داده؛ بادی که وارد این سیستم می شود خروجی آن عاری از ذرات و آلاینده‌هاست و خروجی آن هوایی تصویه شده است.
او تاکید داشت: به مرور زمان هوای آلوده تهران و شهرهای بزرگ دیگر پالایش شده و به هوای پاک تبدیل می شود؛ به این صورت تهران و شهرهای بزرگ را از معضلی که درگیر آن هستند نجات می‌دهیم. او خاطرنشان کرد: زمانی که این دستگاه در سطح شهرها نصب شود می توان با استفاده از آن برق شهر و خیابان ها را تامین کرد. این سیستم فضای زیادی را اشغال نمی کند.

او در رابطه با  موارد استفاده این دستگاه گفت: می توان آن را در اتوبان ها و زمین های بایر هم نصب کرد و به شکلی است که می توان در فاصله ای  حدود 28 متر دستگاه دیگری را قرار داد و مشکلاتی را که دستگاه های قدیمی (اختصاص مزارع بزرگ و فضای خالی بسیار) در این خصوص داشتند را ندارد.
جدید زاده در رابطه با مقایسه نیروگاه ها و سیستم جدید وقدیمی گفت: به طور کلی بالاترین بازده انرژی در نیروگاه های فسیلی است؛ نیروگاه‌های فسیلی ضریب بازدهی حدود 75 تا 90 درصد دارند که در حال حاضر این تکنولوژی جدید می تواند در کنار انرژی فسیلی و هم رده با آن قرار گیرد. نیروگاه های بادی پایین 25 درصد بازدهی دارند و نیروگاه های آبی هم 40 تا 50 درصد است، نیروگاه‌های خورشیدی پایین 20 درصد بازدهی دارند.

او افزود: ادعایی که ما داریم این است که بازدهی نیرگاه های جدید بادی با نیروگاه های فسیلی برابری می کنند به تعبیر دیگر  بازدهی آن بین 60 تا 90 درصد هم می‌رسد.

او در ادامه گفت:  از طرفی قیمت تمام شده که در نیروگاه های بزرگ مثلا 100 مگابایت است و اگر مورد بررسی قرار گیرد شاید نصف نیروگاه های فسیلی باشد؛ به طور مثال اگر نیروگاه های فسیلی در حال حاضر کیلوواتی یک میلیون 500 تا 600 هزار دلار به دست می آورند، در اسکله های 100 مگاباتی نیروگاه های بادی جدید 50 تا 60 در صد این قیمت بازدهی خواهد داشت و بسیار ارزان تر است.

او خاطرنشان کرد: این صنعت خوبی برای کشورمان است و ارمغان های خوبی نیز به همراه خواهد داشت.
جدید زاده در ادامه گفت: بحث دیگری که وجود دارد در رابطه با انرژی اینولاکس این است که ما برای تولید انرژی در جاهایی مانند سیستان و جزایر که مشکل کمبود آب داریم به کمک این سیستم می توانیم با تولید برق ارزان سیستم های آب شیرین کن را عملیاتی کنیم و آبرسانی را در جزایر و مناطق کم آب که در کشور ما کم هم نیست انجام دهیم.

او افزود: همچنین می توانیم آب دریای عمان را به وسیله این سیستم به دریای هامون برسانیم و وابستگی خود را به کشور افغانستان از بین ببریم. همچنین در خصوص این سیستم صحبت هایی با سازمان محیط زیست داشتیم تا بتوانیم گام های مثبتی در این راستا برداریم.

جدید زاده در ادامه گفت: احتمالا یک سال کافی‌ست تا همه دنیا متوجه این تکنولوژی شوند و چه بهتر است که ایران با توجه به اینکه مخترع این دستگاه است در این زمینه پیشگام باشد و این صنعت را جابیندازد و معضلات تولید برق و وجود تحریم ها را تا اندازه ای جبران کند.

او در پایان گفت: با توجه به اینکه کشور ما در این زمینه مستقل است و می‌تواند قطعات و همین طور دستگاه را در کشور تهیه کند امیدواریم که مسئولین این پروژه را همراهی کنند  و همکاری های لازم را داشته باشند.


منبع:  راه مردم

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1470