کد مطلب:14620
تاریخ انتشار:27 دی 1399 ساعت 15:40
چاپ چاپ

یک شرکت استونیایی با کمک به حفظ جنگل‌ها پول در می‌آورد

نیمی از خاک استونی پوشیده از جنگل است و در سال گذشته اعتراضات زیادی علیه جنگل‌زدایی در این کشور بر پا شد.

آیا می‌شود کاری کرد که درختان به جای میوه و برگ، پول بدهند؟ یک شرکت اروپایی تقریبا چنین کاری را کرده و در حال پول درآوردن از جنگل‌ها در عین حفظ محیط زیست است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این شرکت که در استونی است و «سینگل اِرت» نام دارد تا کنون میلیون‌ها دلار سرمایه برای خرید جنگل‌ها و تالاب‌ها جمع کرده است. مسئولان سینگل ارت Single.Earth روز جمعه ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) هدف از این کار را رشد سریع بازار آفست کربن و نگرانی همگانی از میزان استحصال و تخریب جنگل‌ها در کشور اعلام کردند.


این شرکت در واقع یک پلاتفورم دیجیتال برای مالکان زمین‌ها ایجاد کرده و میان آنها با شرکت‌هایی که می‌خواهند برای حفظ درختان، تعادل بخشیدن به کربن و «خنثی‌سازی کربنی» پول بدهند، پیوند برقرار می‌کند.

آفسِت کربن یا تعدیل کربن به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن یا دیگر گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده گفته می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها خواه آلوده‌کننده محیط زیست و تولید کننده دی‌اکسیدکربن باشند، خواه نه، موظفند تا بخشی از درآمد خود را به حفظ جنگل‌ها و محیط زیست اختصاص بدهند.

بر اساس پیش‌بینی‌ بانک برنبرگ و با توجه به پیش‌بینی بازار جهانی آفست کربن، این بازار به شدت در حالا رشد بوده و گرخش مالی آن از ۶۰۰ میلیون دلار در سال در ۲۰۱۹ احتمالا به ۲۰۰ میلیارد دلار در ۲۰۵۰ می‌رسد.

والد سال، مدیر عامل شرکت سینگل ارت گفت: «تعدیل کربن و تعدیل گوناگونی زیستی در واقع بازارهایی هستند که امروزه در حال فعالیت بوده اما برای اکثر صاحبان جنگل‌ها و زمین‌های مرطوب قابل دسترسی نیستند.»

وی گفت بنیانگذاران شرکت نرم افزاری محلی «پایپ‌درایو» متعهد شده‌اند که برای جنگل‌هایی که از روی داده‌های پلاتفورم سینگل ارت خریداری شود، ۳.۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند و این پلاتفورم فروش آفست کربن جنگل را مدیریت خواهد کرد.

این کسب و کار تازه در حالی در استونی پا گرفته که بحث عمومی داغی در مورد میزان بالای استحصال درختان و تخریب جنگل‌ها در این کشور کوچک عضو اتحادیه اروپا در جریان است. نیمی از خاک استونی پوشیده و از جنگل است و در سال گذشته اعتراضات زیادی علیه جنگل‌زدایی در این کشور بر پا شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14620