کد مطلب:1462
تاریخ انتشار:11 دی 1393 ساعت 13:18
چاپ چاپ

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

تشکیل اولین کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های کشور در گیلان

تامین اعتبار مطالعاتی برای ٣ رودخانه مهم گیلان

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل نخستین جلسه کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان خبر داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل نخستین جلسه کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،سعید متصدی ظهر پنجشنبه در جلسه کارگروه ساماندهی رودخانه های استان گیلان افزود: کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان با هدف بررسی، پایش و ارایه راهکارهای مناسب کنترل آلودگی ها و ارتقای کیفیت آب رودخانه ها تشکیل می شود.
وی افزود: ریاست این کارگروه با استاندار و دبیری آن با اداره کل محیط زیست گیلان است. از سوی دیگر شهرداری ها، سازمان آب منطقه ای و آب و فاضلاب نیز از دیگر اعضای اصلی این کارگروه هستند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کلیه دستگاه ها موظفند وظایف خود را در زمینه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان انجام داده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز نسبت به ارزیابی عملکرد آن ها اقدام می کند.
وی گفت: در عین حال کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان موظف است نسبت به تدوین برنامه اجرایی و زمانبندی اجرای سیستم تصفیه فاضلاب و ساماندهی وضعیت رودخانه های استان اقدام کند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تامین اعتبار برای مطالعات زیست محیطی ٣ رودخانه مهم گیلان شامل زرجوب، گوهر رود و سفید رود خبر داد و افزود: تعیین کانون های انتشار آلودگی، تعیین وضعیت کمی و کیفی موجود آب رودخانه ها، پیشنهاد راهکارهای اجرایی برای کاهش آلودگی در یک برنامه مشخص زمانبندی شده و پایش مستمر این رودخانه ها برای تعیین عملکرد راهکارهای پیشنهادی مهمترین دستورکارهای طرح های مطالعاتی رودخانه های گیلان است.


وی از ارسال نامه ای به رییس سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه خاص برای ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب استانهای شمالی خبر داد و گفت: در این نامه خواسته شده است اختصاص اعتبار برای تصفیه فاضلاب با اولویت رودخانه های زرجوب و گوهر رود صورت گیرد.
شکری، نماینده مردم تالش در مجلس و رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این جلسه گفت: باید همه احساس کنیم گیلان در معرض خطر در بحث آلودگی فاضلاب و زباله است.
وی افزود: بسیاری از بیماری ها مربوط به سموم موجود در کشت و آب شرب است که در این زمینه دستگاه های مربوطه باید در این خصوص وارد عرصه شوند.
نماینده مردم تالش در مجلس به موضوع آلودگی دریای خزر اشاره کرد و گفت: باید در این خصوص مطالعات جامعی صورت گیرد تا پس از آن بتوان در این زمینه برنامه ریزی کرد.


وی با اشاره به آلودگی رودخانه های استان گیلان افزود: اعتبارات مورد نیاز برای سیستم های تصفیه فاضلاب به هیچ عنوان کافی نیست و با روند فعلی شاید ١٠٠ سال برای اجرای این طرح زمان نیاز باشد. لذا در این خصوص به نظر می رسد باید دولت از اعتبارات ملی در این زمینه وارد عرصه شود.
نماینده مردم تالش در مجلس وضعیت تالاب انزلی را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: دولت همانگونه که برای دریاچه ارومیه وارد عرصه شده است باید به تالاب بین المللی انزلی نیز نگاه ملی کرد.


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1462