کد مطلب:1459
تاریخ انتشار:10 دی 1393 ساعت 12:51
چاپ چاپ

معاون سازمان محیط زیست خبرداد:

ارایه تسهیلات ریالی ١٥ درصد و ارزی ٦ درصد به متقاضیان پروژه های زیست محیطی

تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای توقف دفن زباله در جنگل های شمال کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متقاضیان پروژه های زیست محیطی تسهیلات ریالی ١٥ درصد و ارزی ٦ درصد از صندوق توسعه ملی می گیرند.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متقاضیان پروژه های زیست محیطی تسهیلات ریالی ١٥ درصد و ارزی ٦ درصد از صندوق توسعه ملی می گیرند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر سعید متصدی صبح چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرکز دفن زباله سراوان و مرکز تولید کود کمپوست رشت افزود: بر اساس توافق صورت گرفته با رییس صندوق توسعه ملی مقرر شد این تسهیلات در فاز اول به شهرداری ها برای توسعه پروژه های زیست محیطی اختصاص یابد.

وی افزود: اولویت نخست سازمان حفاظت محیط زیست حل اساسی مشکل پسماند و پساب در استان های شمالی است که در این راستا در تلاشیم با تکنولوژی های روز دنیا این مغضلات را برطرف کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که استفاده از نیروگاه های زباله سوز و تبدیل زباله به کود کمپوست دو موضوع اول در زمینه ساماندهی پسماندهاست تصریح کرد: اصلا موافق دفن بهداشتی و سوزاندن غیراصولی پسماندها نیستیم چرا که این گونه اقدامات علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده زیست محیطی موجب تخریب مناظر در استان های شمالی می شود.

وی زباله را سرمایه ای ملی برای کشور عنوان کرد و گفت: در عین حال بر اساس تبصره یک ماده ٣٨ قانون ارزش افزوده، یک درصد فروش سالانه واحدهای آلاینده به عنوان عوارض اخذ و در اختیار شهرداری ها برای توسعه پروژه های زیست محیطی قرار می گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به وضع زباله های استان گیلان اشاره کرد و افزود: روزانه حدود ٢٠٠٠ تن زباله در استان گیلان تولید می شود که حدود ٤٠٠ تن آن به کود کمپوست تبدیل می شود و مابقی آن دفن می شود.

وی دفن این میزان زباله را در طبیعت شایسته کشورمان ندانست و خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا با یک برنامه ریزی ویژه مشکل دفن پسماند در استان را حل کنیم.

لازم به ذکر است کارخانه تولید کود کمپوست رشت با ٢ خط هر کدام به ظرفیت ٢٠٠ تن زباله در روز فعال است. از سوی دیگر مرکز دفن زباله سراوان نیز از سال ٦٣ فعال است و روزانه حدود ٦٠٠ تن زباله در این منطقه دفن می شود. ارتفاع زباله دفن شده در این منطقه که دور تا دور آن جنگلی است بعضا به ١٠٠ متر می رسد و سازمان محیط زیست در تلاش است تا به دفن ٣٠ ساله زباله در این منطقه که همواره مورد انتقاد دوستداران و کارشناسان محیط زیست بوده است با اتخاذ تدابیر جایگزین پایان دهد.


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1459