کد مطلب:14581
تاریخ انتشار:21 دی 1399 ساعت 11:35
چاپ چاپ

سلول‌های سرطانی مثل خرس‌ها به خواب زمستانی می‌روند

بیش از ۱۰۰ پستاندار از خرس‌ها گرفته تا موش‌ها دارای توانایی میانآسایی تخمکی هستند.

حتی پس از موفق‌ترین درمان‌های سرطان، پزشکان در استفاده از کلمه‌ی "درمان شده" محتاطند. انواع مختلف سرطان‌ها میزان عود مجدد متفاوتی دارند. بسیاری از سرطان‌ها پیش از بروز و عود می‌توانند مدت‌ها به آرامی در حالت نهفته باقی بمانند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
و به نقل از نیواطلس، درک آن که چگونه این سلول‌های سرطانی به صورت نهفته باقی می‌مانند و برای سال‌ها پنهان می‌شوند هنوز مانند یک معما برای سرطان شناسان باقی مانده است.

تحقیقات هدفمند نشان داده است که انواع مختلف سرطان از روش‌های مختلفی برای پنهان ماندن در بدن استفاده می‌کنند مانند پنهان شدن در بافت‌های چربی تا رسیدن به تعادل با سیستم ایمنی بدن.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که برخی از داروهایی که برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شوند می توانند مستقیما باعث نهفتگی برخی سلول‌های سرطانی شوند.

بر طبق مقاله‌ای جالب توجه که در مجله‌ی CELL  منتشر شده است تمام سلول‌های سرطانی توانایی ورود به دوره‌ی نهفتگی را دارند و از آن به عنوان مکانیسمی در جهت بقا دربرابر شیمی درمانی استفاده می‌کنند. مکانیسمی که این سلول‌های سرطانی از آن استفاده می‌کنند مشابه فرآیندی است که حیوانات هنگام خواب زمستانی انجام می‌دهند.

کاترین اوبرین(Catherine O'Brien)از نویسندگان مقاله می‌گوید: تومورها مانند یک ارگانیسم مجزا رفتار می‌کنند یعنی می‌توانند وارد مرحله‌ی تکثیر آرام شوند و برای بقا انرژی تولید کنند. این کاری است که حیوانات هنگام قرارگیری در شرایط سخت انجام می‌دهند و اینگونه سلول‌های سرطانی نیز به بقای خود کمک می‌کنند.

تحقیقات پیش بالینی بر روی سلول‌های سرطانی روده بزرگ انجام شد. در شرایط آزمایشگاهی دانشمندان کشف کردند که درمان‌های مربوط به سرطان سلول‌ها را به سمت مرحله‌ی تکثیر آرام هدایت می‌کند و مشخص شد بیان ژنی سلول‌های سرطانی در این دوره‌ی تکثیر آرام شباهت زیادی به تخمک موش‌ها، هنگامی که در حالت میانآسایی تخمکی(Embryonic diapause) قرار می‌گیرند، دارد.

بیش از ۱۰۰ پستاندار از خرس‌ها گرفته تا موش‌ها دارای توانایی میانآسایی تخمکی هستند. در این شرایط تخمک ایجاد شده تا زمان باروری مدتی نهفته می‌ماند. تصور می‌شود این مکانیسم به علت شرایط نامناسب محیطی ایجاد شده است و باعث توقف رشد رویان ‌می‌شود تا زمانی که شرایط مساعدتر شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی این دوره فرایندی به نام اتوفاژی(autophagy) است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی با استفاده از همین فرآیند وارد دوره‌ی نهفتگی می‌شوند تا از نابودی خود در برابر شیمی‌درمانی جلوگیری کنند. محققان زمانی که مانع انجام اتوفاژی شدند دریافتند که سلول‌های سرطانی توانایی نهفتگی خود را از دست داده‌اند و به طور موثری توسط شیمی درمانی نابود شدند.

آرون شیمر(Aaron Schimmer) ، دانشمند "مرکز سرطان پرنسس مارگارت" می‌گوید: این مکانیسم  شبیه به خواب زمستانی خرس‌ها است و درک این مکانیسم بینش خوبی در مورد اینکه چرا برخی از افراد به شیمی درمانی پاسخ خوبی نمی دهند، ارائه می دهد. ما هیچ وقت نمی‌دانستیم که سلول‌های سرطانی مانند خرس‌ها به خواب زمستانی می‌روند.
این مطالعه همچنین به ما می‌گوید که چگونه این سلول‌های نهفته را مورد هدف قرار دهیم و از پنهان شدن آن‌ها جلوگیری کنیم تا دوباره عود نکنند.

این مطالعه از این سلول‌های سرطانی نهفته به عنوان "مقاومان در برابر دارو"(DTP) نام می‌برد و مدل تولید شده توسط محققان نشان می‌دهد تمام سلول‌های سرطانی توانایی تبدیل شدن به DTP را دارند.

اوبراین می‌گوید: این بینش جدید در مورد چگونگی گریز سلول‌های سرطانی از شیمی درمانی به ما در ایجاد درمان‌های جدید برای متوقف کردن نهفتگی کمک می‌کند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14581