کد مطلب:14568
تاریخ انتشار:19 دی 1399 ساعت 14:51
چاپ چاپ

شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان وضعیت دامداری‌های فرانسه را بحرانی کرد

وزارت کشاورزی فرانسه روز جمعه اعلام کرد که برای مقابله با شیوع ویروس «بسیار واگیردار» آنفلوانزای پرندگان باید صدها هزار مرغابی دیگر در این کشور معدوم و مدفون شوند.

وزارت کشاورزی فرانسه روز جمعه اعلام کرد که برای مقابله با شیوع ویروس «بسیار واگیردار» آنفلوانزای پرندگان باید صدها هزار مرغابی دیگر در این کشور معدوم و مدفون شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این تصمیم یک روز پس از آن اعلام می‌شود که دولت فرانسه طرح خود برای نابودی پرندگان ناقل این ویروس را منتشر کرده بود.

از ماه دسامبر تا کنون، تقریبا ۴۰۰ هزار مرغابی در استان لاند فرانسه کشته و خاک شده اند. نخستین موارد ابتلا به آنفلوانزای پرندگان در ماه دسامبر در فرانسه شناسایی شد. دولت توانست رد این ویروس را در ۱۲۴ مرکز شیوع پیدا کند که ۱۱۹ مورد در استان لاند قرار دارند.

ژولین دِنورماندی، وزیر کشاورزی فرانسه روز جمعه در گفت‌وگو با یک رادیو محلی اعلام کرد برای سرعت بخشیدن به روند «ریشه‌کنی» ویروس، شماری از کشتارگاه‌ها از سوی دولت و با حکم قضایی موقتا توقیف شده اند. به این ترتیب روند کشتار جمعی مرغابی‌ها زیر نظر دولت و به سرعت پیش خواهد رفت.

قرار است دولت فرانسه خسارت کشاورزان و دامپروران آسیب دیده را در هفته‌های آینده جبران کند. این در حالی‌است که اقتصاد فرانسه، مانند دیگر کشورهای جهان به شدت از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است.

نهادهای بهداشت و درمان و پژوهشگران فرانسوی می‌گویند ویروس آنفلوانزای پرندگان، امسال هم مانند سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ از طریق پرندگان مهاجر وارد این کشور شده است.

از آنجایی که بسیاری از واردکنندگان ماکیان فرانسوی، حاضر به خرید گوشت پرندگان واکسینه شده نیستند، دولت و کشاورزان فرانسوی هم هیچگاه تمایلی به واکسیناسیون گسترده پرندگان پرورشی نشان نداده اند.

بازار جگر مرغابی در روزهای پایانی سال در فرانسه پررونق است و این غدای «چرب و چیلی» یکی از پایه‌های ثابت سفره‌های شام کریسمس بسیاری از فرانسوی‌ها به شمار می‌رود. با این حال در سال‌های اخیر و در پی گسترش فعالیت‌های کارزارهای مبارزه با حیوان آزاری، محبوبیت این خوراکی اندکی کاهش یافته است. کشاورزان و دامداران برای تولید «جگر بیشتر و مرغوب‌تر» مرغابی‌ها را در قفس‌های تنگ، بدون تحرک نگه داری می‌کنند و با لوله و قیف تا حد انفجار به آن‌ها می‌خورانند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14568