کد مطلب:14564
تاریخ انتشار:18 دی 1399 ساعت 13:17
چاپ چاپ

رنگ رودخانه‌های آمریکا زرد و سبز شده‌اند

گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه ایالتی کلرادو گزارش دادند که تقریبا یک سوم رودخانه‌های ایالات متحده طی ۳۴ سال اخیر تغییر رنگ داده‌اند.

گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه ایالتی کلرادو گزارش دادند که تقریبا یک سوم رودخانه‌های ایالات متحده طی ۳۴ سال اخیر تغییر رنگ داده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از فیز، مقاله‌ی این گروه در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است. در این مقاله این گروه نتایج بررسی و مطالعه هزاران تصویر ماهواره‌ای گرفته شده از ایالات متحده را شرح می‌دهند.

سلامت رودخانه‌ها برای تعداد زیادی از افرادی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند و همچنین مردم کشورهای دیگر بسیار مهم است. با این حال همانطور که نویسندگان این مقاله به آن اشاره کرده‌اند آب رودخانه‌ها به میزان کمی برای بررسی آلودگی و مقدار رسوب مورد آزمایش قرارگرفته‌اند.

دانشمندان ۲۳۵ هزار تصویر ماهواره‌ای که در طول سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۸ گرفته شده بود را مورد بررسی قرار دادند تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی سلامت رودخانه‌های ایالات متحده به دست آورند. آنها این تصاویر گرفته شده از رودخانه‌هایی که حداقل ۶۰ متر پهنا دارند را مورد مقایسه قرار دادند. آنها از ۱۶ میلیون نمونه اندازه‌گیری که شامل ۱۰۸ کیلومتر رودخانه بود استفاده کردند.

محققان دریافتند که تقریباً یک سوم کل رودخانه های بزرگ در طول ۳۴ سال گذشته تغییر رنگ داده اند. نیمی از این آمار رودخانه‌هایی را نشان می‌دهد که عمدتا زرد رنگ هستند.

این موضوع نشان دهنده‌ی آن است که این رودخانه‌ها به شدت از رسوبات پر شده‌اند. گروه دیگر سبز رنگ بودند که نشان دهنده‌ی وجود مقدار زیادی جلبک در آب است. فقط ۸٪ از تصاویر ماهواره ای رودخانه‌هایی را نشان می‌داد که عمدتا آبی بودند.

محققان می‌گویند که رنگ رودخانه‌ها الزاما شاخص مناسبی برای اندازه‌گیری سلامت رودخانه نیست. برای مثال افزایش رسوب می‌تواند در اثر افزایش بارندگی‌ها باشد از طرف دیگر سبز رنگ شدن رودخانه‌ها اغلب در اثر ورود روان‌آب کودهایی است که از مزارع و چمنزارها وارد آب می‌شود.

بر طبق تحقیقاتی که پیش‌ از این انجام شده است کود موجود در رودخانه‌های ایالات متحده وارد اقیانوس‌ها می‌شود و این اتفاق باعث شکوفایی جلبکی(رشد بیش از حد جلبک‌ها) شده و این جلبک‌ها با مصرف اکسیژن باعث به وجود آمدن مناطق مرده‌ی اقیانوسی که مناطقی کم اکسیژن هستند می‌شوند.

دانشمندان خاطرنشان کردند که بیشتر تغییرات ایجاد شده تدریجی رخ داده‌اند و رنگ رودخانه‌ها در طول سال‌ها به آرامی تغییر کرده است و رنگ برخی از آن‌ها به میزان کمتری شبیه به رنگ طبیعی رودخانه است که دلیل آن آلودگی و یا مواد آلی حل شده در آب است.

دانشمندان همچنین دریافتند که رنگ رودخانه‌های مناطق شمالی و غربی معمولا از آبی به سبز تغییر می‌کند، درحالی که رودخانه‌های مناطق شرقی بیشتر زرد رنگ می‌شوند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14564