کد مطلب:14538
تاریخ انتشار:14 دی 1399 ساعت 14:30
چاپ چاپ

پنج گونه شگفت‌انگیز که برای همیشه نابود می‌شوند

فقط گونه‌های جانوری نیستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند.

فقط گونه‌های جانوری نیستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، روهان داهوتره، هنرمند هندی با نقاشی‌های خود از طبیعت تلاش می‌کند تا در مورد حیات‌وحش آگاه‌سازی کند. او در مجموعه‌ای از نقاشی‌های خود تصاویر زیبایی از پنج گونه‌ در معرض انقراض را به تصویر کشیده است.

کرگدن سفید شمالی
این گونه با توجه به تعداد باقی‌مانده از آن در عمل منقرض شده‌ است. فقط دو کرگدن سفید شمالی وجود دارد و این دو، مادر و دختری به نام ناجین و فاتو هستند که در منطقه حفاظت‌شده اول‌پژتا در کنیا به طور تمام‌وقت تحت محافظت نگهبانان مسلح نگهداری می‌شوند.

شکار غیر‌قانونی و جنگ‌های داخلی در جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی اثر مخربی بر این گونه گذاشت و تعداد آنها که در سال ۲۰۰۳ سی عدد بود در سال ۲۰۰۵ به چهار عدد رسید.

تنها راه بقای این گونه، روش‌های علمی نوین باروری پیشرفته است. تخمک‌های ناجین و فاتو با اسپرم دو کرگدن سفید شمالی نر که پیش از این مرده‌اند، بارور می‌شود. امید این است که این جنین‌ها را بتوان در رحم کرگدن‌‌های سفید جنوبی ماده قرار داد.

کبوتر میوه‌خوار راپا
این کبوتر میوه‌خوار راپا با کاکل سرخابی خود یکی از پرندگان نادر جهان است که بنا بر آخرین آمار‌ها فقط ۱۶۰ عدد از آن باقی مانده است.


سکونتگاه این پرنده در جزیره کوچک راپا در پلی‌نِزی فرانسوی است.

در سال ۲۰۱۸ به دلیل تعداد کمی از آن که باقی مانده بود و پیش‌بینی می‌‌شد باز هم رو به کاهش برود، نام آن در فهرست قرمز گونه‌های در معرض انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (آی‌یو‌سی‌ان) قرار گرفت.

بزرگ‌ترین تهدید برای این پرنده از دست رفتن زیستگاه‌های آن است. البته این پرنده با تهدید شکارچی‌های طبیعی مثل گربه‌های رمیده (گربه‌های اهلی که رها شده و در طبیعت زادوولد می‌کنند) و موش صحرایی اقیانوسیه هم روبه‌رو است.

نهنگ شکار اطلس شمالی
تاریخچه نهنگ شکار اطلس شمالی به خوبی از نامش پیداست. این نام را از این رو به این نهنگ داده‌اند که رفتار و شکل ظاهری آن طوری است که انگار به افراد حق «شکار» کردن آنها را می‌دهد.

هر چند دیگر کمتر شکار می‌شوند اما هنوز بر اثر گیر افتادن در تور‌های بزرگ ماهیگیری و برخورد با کشتی‌ها در معرض نابودی هستند. تصاویر نشان می‌دهد که ٪۸۲ از نهنگ‌های شکار اطلس شمالی نشانه‌ها و عوارض یک بار افتادن در تور ماهیگیری را بر بدن خود دارند.

این گونه اکنون در فهرست قرمز گونه‌های در معرض انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (آی‌یو‌سی‌ان) قرار گرفته است. چون فقط ۴۰۹ عدد از آن باقی مانده است. کانادا و ایالات متحده آمریکا هر دو تلاش می‌کنند که مرگ‌و‌میر نهنگ‌ها را بر اثر در تور افتادن یا برخورد با کشتی‌ها کاهش دهند و محدودیت‌های سرعت و تردد برای کشتی‌ها وضع کردند. پژوهشگران هم تلاش می‌کنند دریابند چرا میزان زادآوری نهنگ‌ها کاهش پیدا کرده است.

زنبور مخملی خال زنگاری
این موجود کوچک به راحتی ممکن است نادیده گرفته شود اما نقش مهم زنبور مخملی خال زنگاری در زنجیره غذایی به عنوان گرده‌افشان را نمی‌توان به سادگی نادیده گرفت.

این حشره در ایالات متحده و کانادا در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار گرفته است، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دامنه و فراوانی این حشره که روزگاری فراوان بود کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
بزرگترین تهدید برای آن بیماری‌هایی است که از زنبور‌های صنعتی به آن منتقل می‌شود و همچنین از دست رفتن زیستگاه‌ها، استفاده از حشره‌کش‌ها و تغییراقلیم.

ارکیده گراتیکس
فقط گونه‌های جانوری نیستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند.
با کمتر از ۲۵۰ گیاه کامل که از این گونه گیاهی باقی مانده است گونه نادر ارکیده پاپیوپیدیلوم گراتیکس در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (آی‌یو‌سی‌ان) قرار گرفته است.

این گیاه در چین، ویتنام، لائوس و تایلند یافت می‌شود و تعداد آن به دلایل گوناگونی از جمله جنگل‌تراشی، آتش‌سوزی، جنگل‌زدایی، و فعالیت‌های معدن‌کاری کاهش پیدا کرده است و به دلیل زیبایی‌اش به منظور گل‌آرایی و استفاده تجاری داخلی و بین‌المللی، برداشت بی‌رویه می‌شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14538