کد مطلب:14518
تاریخ انتشار:10 دی 1399 ساعت 11:15
چاپ چاپ

۲۰۲۰ دومین سال گرم آلمان از آغاز ثبت داده‌های هواشناسی

در بهار امسال در بسیاری از مناطق آلمان بارندگی بسیار ناچیز بوده و خشکسالی در اغلب مناطق در تابستان ادامه داشته و در جاهایی به کم‌آبی منجر شده است.

سال جاری میلادی در بسیاری کشورها سال خشکسالی و سوختن جنگل‌ها بود و در آلمان دومین سال گرم از ۱۸۸۱ به این سو. در آلمان این دهمین سال پیاپی است که میانگین دمای هوا نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، بر خلاف نظر منکران، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین واقعیتی است که هر سال در گوشه و کنار جهان خود را به صورت بحران‌های گوناگون آشکارتر می‌کند.

داده‌های مرکز هواشناسی آلمان حاکی است سالی که فردا به پایان می‌رسد برای دومین بار گرم‌ترین سال از ابتدای ثبت داده‌های هواشناسی بوده است.

"اشپیگل آنلاین" سی‌ام دسامبر به نقل از این مرکز که در شهر اوفنباخ مستقر است گزارش داده که میانگین دمای هوا در سال ۲۰۲۰ ده و چهار دهم سانتیگراد بوده است.

پیش از این رکورد گرم‌ترین سال مربوط به ۲۰۱۸ بود که میانگین دمای هوا در آن فقط یک دهم درجه بیشتر بوده است. در رده سوم گرم‌ترین سال‌ها دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۴ با بک دهم درجه کمتر از امسال قرار دارند.

در یک دهه اخیر تقریبا هر سال گرم‌تر از سال قبل بوده است. به گفته ماتیاس فوکس، از مدیران اداره هواشناسی واقعیت‌های علمی آب و هوایی و داده‌های ملی در این زمینه هشداردهنده هستند و ضروری است که حفاظت از آب و هوا به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

او می‌گوید در سال ۲۰۲۰ میزان تابش آفتاب بسیار زیاد بود و بر همین اساس برای سومین سال متوالی دورانی خشک و کم‌آب بوده است.

بهار خشک و تابستان گرم

در بهار امسال در بسیاری از مناطق آلمان بارندگی بسیار ناچیز بوده و خشکسالی در اغلب مناطق در تابستان ادامه داشته و در جاهایی به کم‌آبی منجر شده است.

بر پایه داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی در فصل بهار میزان بارندگی تقریبا در سرتاسر آلمان کمتر از نصف حجم معمول بارش در سالیان گذشته بوده است. به همین دلیل کارشناسان معتقدند متوقف کردن تغییرات اقلیمی بزرگترین چالش قرن حاضر است.

مرکز هواشناسی آلمان دمای هوا در زمستان سال گذشته را "به طور غیرمعمول ملایم" و دومین زمستان گرم از آغاز ثبت داده‌های هواشناسی در سال ۱۸۸۱ تا کنون خوانده بود.

زمستان سال گذشته در بسیاری از مناطق آلمان از برف و یخبندان خبری نبود و در ادامه آن بهار امسال، و به خصوص ماه آوریل به شکل غیرمعمولی گرم بوده است.

در تابستان هوا در بخش‌های بزرگی از آلمان بسیار متغیر بود با این حال امسال در این فصل دمای هوا از میانگین دما در سال‌های گذشته بیشتر بود.

خشک‌ترین و گرم‌ترین پاییز

در تابستان سال ۲۰۲۰ مجموع میزان بارندگی در آلمان تقریبا به حد معمول رسید اما بارش در منطقه‌های مختلف بسیار متفاوت بود. فصل پاییز هم نه تنها گرم‌ترین فصل از ۱۸۸۱ به این سو، که بسیار هم خشک و کم‌باران بود.

تغییرات آب و هوایی در جهان نیز کمابیش شبیه آلمان است. سازمان جهانی هواشناسی در یکی از برآوردهای خود در ابتدای ماه دسامبر گفته بود امسال سومین سال گرم از آغاز ثبت داده‌های بین‌المللی هواشناسی در نیمه قرن نوزدهم است.

رکورد گرم‌ترین سال جهان متعلق به ۲۰۱۶ است که در آن دمای هوا یک و دو دهم درجه سانتیگراد بیش از میانگین سال‌های قبل بوده است.

این سازمان معتقد است تلاش برای مقابله با تغییرات اقلیمی باید جدی‌تر از همیشه ادامه یابد و پاندمی کرونا نباید بهانه‌ای برای کم‌کاری در این زمینه باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14518