کد مطلب:14515
تاریخ انتشار:9 دی 1399 ساعت 15:46
چاپ چاپ

دستیابی به جامع‌ترین مرجع ژنوم پستانداران برای کمک به شناسایی تغییرات ژنتیکی

میمون‌های رزوس ماکاک همچنین توسط متخصصان علوم اولیه و زیست شناسان تکاملی به طور گسترده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

محققان اکنون با در اختیار داشتن تصویر کاملی از توالی دی‌ان‌ای میمون‌های "رزوس ماکاک" که یک‌ گونه بسیار قدیمی از موجودات جهان هستند، به جامع‌ترین بانک اطلاعات ژنتیکی رسیده‌اند که می‌تواند برای شناسایی اختلالات ژنتیک در انسان نیز مفید واقع شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از آی ای، میمون‌های "رزوس ماکاک" به عنوان گونه ای از میمون های بسیار قدیمی سابقه گسترده ای در تحقیقات پزشکی و علمی دارند. به عنوان مثال آنتی ژن های موجود در خون آنها پزشکان را قادر به تشخیص گروه‌های مختلف خونی در انسان کرده است.

اکنون محققان مرکز توالی یابی ژنوم انسانی "بایلور"(Baylor) چارچوب جدیدی را برای مطالعه روی آنها با پروژه تعیین توالی ژن ایجاد کرده‌اند.

اجتماع ژنوم مرجع "رزوس ماکاک" اولین بار در سال ۲۰۰۷ ایجاد شده است و اکنون محققان با ترکیب چندین فناوری پیشرفته توانسته‌اند آن را به طور قابل توجهی بهبود بخشند و تصویر کاملی از توالی دی‌ان‌ای این میمون‌ها ارائه دهند.

دکتر "جفری راجرز" یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این یک گام بزرگ رو به جلو در میزان اطلاعاتی است که ما در مورد تنوع ژنتیکی در این میمون‌ها داریم.

وی افزود: ما در واقع هزاران جهش جدید را در جمعیت حیوانات تحقیقاتی شناسایی کرده‌ایم. اکنون همکاران در سراسر کشور که جنبه‌های مختلف سلامتی و بیماری‌ها را با استفاده از میمون‌های رزوس ماکاک تحقیق می‌کنند می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

با توالی‌یابی ژنوم‌های ۸۵۳ میمون رزوس ماکاک از سراسر جهان و مقایسه آنها با ژنوم مرجع جدید، محققان توانستند دریابند که رزوس ماکاک‌ها دارای انواع ژنتیکی بیشتر از ۸۵ میلیون نوع ژنتیکی نسبت به انسان هستند.

محققان اکنون بزرگترین بانک اطلاعاتی از انواع ژنتیکی برای یک گونه اولیه از پستانداران غیرانسانی را در اختیار دارند. علاوه بر این، آنها توانسته‌اند چندین جهش آسیب‌رسان را در ژن‌های شناخته شده دخیل در ایجاد اختلالات ژنتیکی در انسان از جمله اوتیسم و ​​چندین مورد دیگر پیدا کنند.

"راجرز" گفت: ما می‌توانیم با بررسی جمعیت میمون‌های رزوس ماکاک مدل‌های طبیعی اختلالات ژنتیکی را پیدا کنیم. ما حیواناتی را پیدا خواهیم کرد که به طور طبیعی دارای جهش‌های ژنتیکی جالب و مفید هستند که می‌توانند به ما در درک تنوع ژنتیکی و حساسیت به بیماری در انسان کمک کنند.

وی افزود: میمون‌های رزوس ماکاک همچنین توسط متخصصان علوم اولیه و زیست شناسان تکاملی به طور گسترده مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین این ژنوم مرجع جدید و همچنین دید جدیدی در مورد تکامل ژنوم‌های پستانداران اولیه و غیرانسانی فراهم می‌کند.

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14515