کد مطلب:14498
تاریخ انتشار:8 دی 1399 ساعت 09:18
چاپ چاپ

کشف ۱۲۱ هزار کیلوگرم زغال و چوب قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از کشف و ضبط ۱۲۱ هزار کیلوگرم زغال و چوب قاچاق در این استان خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از کشف و ضبط ۱۲۱ هزار کیلوگرم زغال و چوب قاچاق در این استان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، غلامحسین حکمتیان اصل در نشست قاچاق چوب کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جریمه قاچاق زغال و هیزم دراستان براساس مصوبه جلسه قاچاق چوب افزایش یافت، افزود: جریمه قاچاق چوب از ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم سال گذشته به ۱۵۰ هزار تومان و همچنین قاچاق زغال از ۳۰هزار به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: با وجود اجرای برنامه هایی مانند نصب آبگرمکن‌های خورشیدی و استفاده از جوامع محلی برای طرح‌های احیای جنگل‌ها و مراتع اما در سال های اخیر قطع درختان جنگلی برای قاچاق چوب از سوی سودجویان در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است.

حکمتیان اصل تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از قاچاق چوب در استان برای استفاده های غیرشخصی انجام می شود کاهش این پدیده نیازمند فرهنگسازی با مشارکت رسانه های ارتباط جمعی است.

وی افزود: با گشت زنی های مداوم نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی سعی در برخورد قانونی با متخلفان قاچاق چوب می شود به طوری که از ابتدای سال گذشته تاکنون ۳۳۴ محموله زغال و هیزم قاچاق در استان توقیف شده است.

وی تاکید کرد: پارسال ۱۴۲ دستگاه خودرو و امسال ۱۹۲ ‌خودروی حامل چوب قاچاق در کهگیلویه وبویراحمد توقیف شده است.

حکمتیان اصل تصریح کرد: ۱۲۱ هزار کیلوگرم زغال و هیزم از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان آبان امسال در این استان کشف شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال گذشته تا پایان آبان امسال ۳۱هزار کیلوگرم زغال از متخلفان کشف شده است.

وی عنوان کرد: پارسال ۱۵هزار کیلوگرم و در هشت ماهه امسال ۱۶هزار کیلوگرم زغال از سودجویان در کهگیلویه و بویراحمد کشف و ضبط شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این مدت همچنین ۹۱ هزار کیلوگرم هیزم از سودجویان در استان کشف شده است.
حکمتیان گفت: سال گذشته ۶۹ هزار کیلوگرم و امسال ۲۲هزار کیلوگرم هیزم در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف شده است.

به گفته وی از ابتدای سال گذشته تاکنون ۲۸۳ پرونده برای متخلفان کوره زغال دراستان تشکیل شده است.

حکمتیان اصل عنوان کرد: پارسال ۱۵۹ پرونده و امسال ۱۱۴ پرونده در این خصوص تشکیل و به مراجع قانونی معرفی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه افزود: از دستگاه قضایی انتظار می رود همانند گذشته همکاری لازم را در خصوص برخورد با متخلفان در دستور کار قرار دهند.

غضنفر آرام، مدیر کل اقتصاد دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملکرد اداره کل منابع طبیعی در زمینه حضور به موقع در آتش سوزی و دیگر بخش های حفظ جنگل ها و مراتع ستودنی است.

وی افزود: در زمینه تخصیص بودجه تلاش می شود اعتبارات منابع طبیعی به صورت ۱۰۰  درصد در اختیار این اداره کل قرار داده شود تا تلاش شبانه روزی نیروهای این اداره کل جبران شود.

آرام بیان کرد: ضرورت دارد برای اجرای طرح های پژوهشی پایدار با موضوع بلوط زاگرس همچنین طرح های پژوهشی گونه های دارویی اعتبار لازم  در سطح ملی جذب شود.

سید عیسی حسنی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: با توجه به فقرصنعت و همچنین بیکاری جوانان در استان قاچاق چوب به یکی ازمهم ترین چالش ها تبدیل شده است.

وی افزود: قاچاق چوب پیش از این برای مصارف خانگی انجام می شد اما درحال حاضر جنبه تجاری پیدا کرده است.

حسنی اظهارکرد: تنها راه جلوگیری از قاچاق چوب مراکز خریداری در استان‌های همجوار است که تا حدودی توانستیم این مراکز را پلمپ کنیم.
حسنی عنوان کرد: تلاش می شود تا پلمب سایر این مراکز را نیز در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش روابط عمومی منابع طبیعی استات کهگیلویه و بویراحمد، وی همچنین به ایست بازرسی ها اشاره و بیان کرد: نیاز است تا در کار گروه قاچاق کالا مصوب شود ماموران نیروی انتظامی در ایست بازرسی ها بازداشت متخلفان قاچاق چوب را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14498