کد مطلب:14459
تاریخ انتشار:2 دی 1399 ساعت 15:19
چاپ چاپ

ابتکار پرداخت برای خدمات اکوسیستمی در تالاب خورخوران اجرا شد

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای ابتکار پرداخت برای خدمات اکوسیستمی در تالاب بین‌المللی خورخوران در استان هرمزگان خبر داد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای ابتکار پرداخت برای خدمات اکوسیستمی در تالاب بین‌المللی خورخوران در استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی ارواحی گفت: پرداخت برای خدمات اکوسیستمی در تالاب بین‌المللی خورخوران در راستای حمایت از ثبت جهانی شهر بندر خمیر به عنوان نخستین شهر تالابی کشور، ترویج رویکرد گردشگری جامعه محور و بهره‌برداری خردمندانه این تالاب انجام می شود.

وی افزود: این فعالیت با همکاری طرح حفاظت از تالاب های ایران، اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، شهرداری بندر خمیر و انجمن دوستداران طبیعت بندر خمیر و در راستای اجرایی کردن اقدامات اولویت‌دار برنامه مدیریت زیست‌بومی تالاب خورخوران انجام گرفت.

وی اظهار داشت: راه اندازی نخستین رستوران تمام بازیافتی چوبی ایران به نام رستوران گارکوپ، راه‌اندازی دو اقامتگاه بومگردی سنچه و تکو، بازسازی و احیا لنج بوم قدیمی بنام بوم گوهری، آغاز به فعالیت نخستین مرکز سیپای تالابی کشور در بندر خمیر و عضویت شهر تالابی بندر خمیر در شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو، کاشت ۵۰۰ اصله نهال حرا در تالاب خورخوران و موافقت دانشگاه آزاد اسلامی در تاسیس پژوهشکده تالابی در این شهر از جمله اقدامات و دستاوردهایی است که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در ذیل این فعالیت بدست آمده است.

ارواحی ضمن قدردانی از حمایت و همراهی مجموعه شهرداری بندر خمیر به نقش مهم این مجموعه در پیشبرد برنامه‌های مرتبط با تالاب گفت: انجام فعالیت‌های مشترک و انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری چند جانبه می‌تواند نقطه عطفی در اجرایی کردن اقدامات اولویت‌دار برنامه‌های مدیریت زیست‌بومی، بهره‌برداری خردمندانه و احیا و حفاظت از تالاب‌های کشور باشد.

وی اظهار داشت: در ذیل فعالیت‌های انجام گرفته در سال گذشته برای ۴۹ نفر در اقامتگاه سنچه، ۱۲ نفر در رستوران گارکوپ و ۴۲ نفر در ذیل فعالیت قایقرانی و گردشگری تالابی به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است که از این بین برای ۶۱ نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد شده که ۱۲ نفر از آنها بانوان هستند.

تالاب‌ها علاوه بر اینکه خدماتی به جوامع محلی ارائه می‌دهند، دارای کارکردهای جهانی نیز هستند و نباید هیچکدام را به نفع دیگری از بین برد و باید نفع مردم و جوامع را در کنار ایفای نقش جهانی تالاب ها در نظر گرفت، باید در این راستا تعادل ایجاد کرد، بر این اساس کنوانسیون رامسر از تالاب ها عبور کرده و می خواهد شهرهای دارای تالاب را ثبت کند.

کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید، در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اکنون این پیمان  دو هزار و ۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴هزار هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد.

اکنون بندر خمیر کاندید شهر تالابی شده است، بندرخمیر در کنار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود یکصد هزارهکتار قراردارد وطبق اعلام اداره کل محیط زیست هرمزگان؛ این تالاب بزرگ‌ترین تالاب استان هرمزگان شناخته شده که با حفظ آن از سوی اهالی این منطقه و وجود هم‌مرزی شهری با ۳۵ کیلومتر نوار ساحلی تالابی، تاکنون کوچک‌ترین تعرضی به این پهنه زیست محیطی گزارش نشده است.

بخش مهمی از الزامات شهر تالابی، بحث مدیریت یکپارچه شهری است که زیرساخت های شهری اعم از مدیریت پسماند، منابع آبی، فاضلاب شهری، مدیریت خورها، گردشگری، صیادی، فضای سبز، بهبود معیشت پایدار و موارد دیگر را در بر می گیرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14459