کد مطلب:1445
تاریخ انتشار:29 آذر 1393 ساعت 18:49
چاپ چاپ

تفاهم نامه جنجالی سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی برای آشوراده

آیا مجوز احداث هتل در آشوراده صادر شده است؟ + سند

احداث سازه های سبک سازگار با محیط طبیعی منطقه و حداکثر در 2 طبقه در آشوراده مجاز است.

تفاهم نامه سازمان های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص انجام فعالیت های گردشگری طبیعی در جزیره آشوراده 10 آذر ماه سال جاری به امضای دکتر معصومه ابتکار و مسعود سلطانی فر روسای دو سازمان رسید.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، تفاهم نامه ای که به نظر می رسد برخلاف میل برخی کارشناسان سازمان نظارتی حافظ محیط زیست کشور به امضا رسید و همزمان با اعلام آن نیز موج انتقادات فعالان محیط زیست کشور را در پی داشت.
به شکلی که دکتر اسماعیل کهرم – مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون نهایت سعی خود را برای عدم تصویب این مصوبه کرده است به شکلی که حتی رییس جمهوری نیز در سخنرانیش در گلستان به این مساله اشاره کردند.
در عین حال سعید شیرکوند - معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی نیز در خصوص با بیان این که پرونده گردشگری آشوراده بازنگری شده و ساعت‌ها جلسات مختلف با منابع طبیعی و سازمان محیط‌ زیست در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد و در نهایت تفاهمنامه گردشگری آشوراده با سازمان محیط‌ زیست امضا شد، گفت که 8 جلسه مذاکره با حضور بنده، رئیس سازمان میراث فرهنگی با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست بر سر تغییر کاربری جزیره آشوراده برگزار شد که بسیار نفس‌گیر بود.
از سوی دیگر نمایندگان 16 تشکل زیست محیطی نیز در نامه ای ضمن انتقاد از این تفاهم نامه خواستار پاسخگویی شخص رییس سازمان حافظ محیط زیست کشور در این خصوص شدند.
در این بین معصومه ابتکار - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با رد واگذاری آشوراده، درباره تفاهم‌نامه سازمان با سازمان میراث فرهنگی در این خصوص گفت که این تفاهم نامه به هیچ عنوان به معنی واگذاری آشوراده نیست؛ بلکه ما در صدد اجرایی شدن اکوتورسیم در آن منطقه هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم نامه ای که با سازمان میراث فرهنگی در خصوص آشوراده داشته و رد نقشه ارائه شده در خصوص احداث اماکن تفریحی در آشوراده افزود: در این تفاهم نامه تاکید بر آن داریم که پیمانکار تنها می تواند در زون تفرج آن هم فقط در 10 درصد آن امکانات و تجهیزاتی که در چارچوب ضوابط و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است و سازگاری با اکوتوریسم و محیط زیست را دارد مستقر کند.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران در این بین بر اساس متن این تفام نامه مجوز احداث هتل در محدوده 10 هکتاری از شرقی ترین اراضی جزیره آشوراده به شرط رعایت ملاحظات زیست محیطی و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و در صورت نیاز اخذ تاییدیه از شورای عالی حفاظت محیط زیست صادر شده است.
موضوعی که اسماعیل مهاجر – مدیرکل محیط زیست گلستان با تاکید بر این که در این طرح هتل و ویلا سازی نداریم، گفت که حداکثر تعداد طبقات مجاز ساخت و ساز در طرح آشوراده دو طبقه بوده و برای پسماند، آب رسانی و حتی برق منطقه هم تدابیر ویژه در نظر گرفته شده است.
در این بین به نظر می رسد نگرانی جدید کارشناسان محیط زیست در خصوص احداث هتلی چند طبقه در آشوراده باشد؛ دل مشغولی که در متن تفاهم نامه علی رغم تاکید بر احداث سازه های سبک سازگار با محیط طبیعی منطقه و حداکثر در 2 طبقه که باید به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسد، بیم آن می رود توسط مجریان به شکل دیگری اجرایی گردد.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1445