کد مطلب:14421
تاریخ انتشار:25 آذر 1399 ساعت 15:03
چاپ چاپ

تخریب جنگل‌ها پاندمی‌های جدیدی را ایجاد می‌کند

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی جنگل‌ها رشد تعداد طبقه متوسط در کشورهای کم درآمد است که ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به پنج میلیارد نفر برسد.

نویسندگان یک تحقیق جدید با تاکید بر تاثیر مگاترندها(ابر روندها) بر روی تغییرات آینده جنگل‌ها می‌گویند ظهور "کووید-۱۹"(COVID-۱۹) و سایر بیماری‌ها با منشأ حیوانی مانند ابولا، سارس و HIV نشان می‌دهد که تخریب جنگل‌ها می‌توانند باعث بروز بیماری‌های همه‌گیر شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بر اساس این مقاله که در ۳۰ ام ماه نوامبر در مجله "نیچر پلنت" منتشر شده است در حالی که هنوز منشا دقیق کووید-۱۹ مشخص نشده است، این ویروس اهمیت اجتماعی و اقتصادی ویرانگر همه‌گیری‌ها را نشان داده و همچنین تاکیدی بر اهمیت روابط انسان‌ها با جنگل‌ها و تغییرات جهانی بوده است.

گزارش فائو(سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) از جنگل‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ بیان می‌کند که اکثر بیماری‌های عفونی جدید بین انسان و دام مشترک هستند و ظهور آنها ممکن است مربوط به تغییر در مناطق جنگلی و همچنین گسترش جمعیت انسانی در این مناطق باشد.

طبق این مطالعه، مهاجرت بی‌سابقه جوامع جنگلی به مناطق شهری، آینده جنگل‌ها را تغییر خواهد داد. به عنوان مثال این مطالعه بیان می‌کند که چگونه این مهاجرت بین‌المللی به احیای جنگل‌ها در نپال، تغییر نهادهای مدیریت جامعه در جنگل‌ها در مکزیک و تغییر امرار و معاش و استفاده از محصولات زراعی در فیلیپین کمک می‌کند.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی جنگل‌ها رشد تعداد طبقه متوسط در کشورهای کم درآمد است که ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به پنج میلیارد نفر برسد. این جمعیت زیاد، حدود نیمی از جمعیت جهانی پیش‌بینی شده، باعث رشد مصرف منابع محلی و جهانی شده و فشار را بر زمین و سایر منابع افزایش می‌دهد.

پیش از این مشاهده شده که افزایش مصرف و تقاضا، باعث افزایش میزان مالکیت زمین‌ها توسط شرکت‌ها برای تولید صنعتی احشام، سویا و روغن پالم در جنوب شرقی آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا شده است. طبق این مطالعه، طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ ، ۲۷ درصد از عملیات‌های مربوط به جنگل‌زدایی برای به دست آوردند منابع قابل مصرف بوده است.

بر طبق این مطالعه در حالی که رشد فناوری‌های دیجیتال، از جمله ابزار نقشه برداری زمین و داده‌های به موقع به دست آمده از ماهواره‌ها می‌تواند به نفع طیف وسیعی از ذینفعان باشد ، از جمله مردم بومی علاقه‌مند به حفاظت از جنگل‌ها و همچنین معیشت خود، فن آوری‌های جدید همچنین می‌توانند به کسانی که فعالیت‌های غیرقانونی می‌کنند نیز کمک کند.

یوهان اولدکوپ(Johan Oldekop)، استادیار دانشگاه منچستر و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: جلوگیری و تغییر رویه آسیب به جنگل‌ها می‌تواند راه حلی برای بهتر کردن اوضاع تغییرات اقلیمی و جلوگیری از بین رفتن گونه‌های زیستی باشد. ما باید چالش‌ها و فرصت‌های آینده برای جنگل‌ها و همه کسانی که به آنها وابسته هستند را درک کنیم.

رشد زیرساخت‌ها برای تأمین تقاضای بیشتر برای انرژی، منابع طبیعی و حمل و نقل باعث افزایش فشار بر روی جنگل‌ها می‌شود. بر اساس این تحقیق ، تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۲۵ میلیون کیلومتر راه جدید برای تسهیل انتقال کالاهای جهانی وجود خواهد داشت.

دولت‌های مستقر در حوضه آمازون به تنهایی در حال توسعه ۲۴۶ سد جدید برق آبی هستند این در حالی است که فعالیت‌های غیرقانونی همچون استخراج معادنی که عمدتا در مناطق جنگلی واقع شده‌اند ، به سرعت در حال گسترش است.

لورا وانگ راسموسن(Laura Vang Rasmussen), استادیار دانشگاه کپنهاگ و نویسنده مشترک گزارش می‌گوید: مگا ترند(ابر رویه) های مشخص شده در این مطالعه "از نظر جغرافیایی و بزرگی بسیار استثنایی هستند و تغییر آنها بسیار دشوار است. بنابراین، برای درک اثرات محلی، به واکنش جوامع بین‌المللی و برنامه‌های نظارت و ارزیابی بهتر نیاز داریم.

داگلاس موچونی(Douglas Muchoney)، رئیس واحد زمین شناسی مرکز فائو ، می‌گوید: نویسندگان این مقاله به درستی اشاره کرده‌اند که کمبود اطلاعات، خصوصاً اطلاعات  اقتصادی - اجتماعی و آماری مسئله قابل توجهی است.

موچونی افزود: یک مسئله تفکیک فضایی داده‌های آماری از مقیاس ملی به زیر ملی است. وی‌ افزود، مورد دیگر "عدم توجه به تأثیرات مخرب گونه‌های مهاجم بر سلامت جنگل‌ها ، ساختار و عملکرد آن‌ها است.

اولدکوپ گفت: به حداکثر رساندن مزایای مثبت مگا ترندهای بیان شده در این مطالعه و به حداقل رساندن تأثیرات منفی آنها، می‌تواند باعث بهبود شرایط زمین و منابع برای جوامع محلی شده و به حفظ جنگل‌ها و بهبود معیشت کمک کند.

او اضافه کرد: جوامع محلی باید در محوریت هر دو واکنش جوامع بین‌المللی و ملی در ارتباط با حفاظت و احیای جنگل‌ها باشند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14421