کد مطلب:1440
تاریخ انتشار:25 آذر 1393 ساعت 16:41
چاپ چاپ

موضع سازمان میراث فرهنگی در قبال آشوراده

طرح جامع و تفصیلی گردشگری آشوراده باید به‌ صورت جداگانه در مورد هر پروژه به تأیید سازمان حفاظت محیط‌ زیست برسد.

تمامی کاربری‌ها و تاسیسات همچون بازارچه سنتی، اقامتگاه و حتی آکواریوم‌های آبزیان که قرار است در آشوراده ایجاد شود باید طرح جامع و تفصیلی آن به‌صورت جداگانه در مورد هر پروژه به تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست برسد.

 
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی در دومین نشست شهرداران شهرهای نمونه گردشگری در پاسخ به سؤالی در مورد گزارش های منتشر شده در رسانه ها راجع به واگذاری جزیره آشوراده اعتراض کرد و خبرهای مربوط به واگذاری این جزیره را نادرست خواند.

شیرکوند خاطر نشان ساخت با اتمام مطالعات آشوراده این منطقه در سال 81 به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری اعلام شد و در سال 84 نیز در جریان یک سرمایه‌گذاری قرار گرفت که با بروز درگیری‌های منطقه‌ای موضوع منتقی شد و این‌بار با سفر اخیر ریاست‌جمهوری به استان گلستان تصمیم به فعال شدن گردشگری آشوراده گرفته شد.
 
شیرکوند با اعلام این خبر که پرونده گردشگری آشوراده بازنگری شده و ساعت‌ها جلسات مختلف با منابع طبیعی و سازمان محیط‌زیست در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد و در نهایت تفاهمنامه گردشگری آشوراده با سازمان محیط‌زیست امضا شد، گفت: 8 جلسه مذاکره با حضور بنده، رئیس سازمان میراث فرهنگی با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بر سر تغییر کاربری جزیره آشوراده برگزار شد که بسیار نفس‌گیر بود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به نگرانی‌ها از تخریب محیط‌زیست جزیره آشوراده با تغییر کاربری این جزیره به منطقه گردشگری اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی نیز به اندازه سازمان محیط‌ زیست وسازمان‌های مردم‌نهاد دغدغه زیست‌محیطی دارد و نمی‌خواهد به محیط‌زیست این جزیره آسیب وارد شود، ولی باید بدانیم که مفهوم حفاظت از محیط ‌زیست دیوار کشیدن به دور یک منطقه نیست، بلکه باید با رعایت تمامی ملاحظات زیست‌محیطی از یک منطقه بهره‌برداری شود.
 
شیرکوند تاکید کرده که تمامی کاربری‌ها و تاسیسات همچون بازارچه سنتی، اقامتگاه و حتی آکواریوم‌های آبزیان که قرار است در آشوراده ایجاد شود باید طرح جامع و تفصیلی آن به‌صورت جداگانه در مورد هر پروژه به تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست برسد.
 
وی همچنین ملاک ایجاد کاربری گردشگری در جزیره آشوراده را طرح مطالعاتی انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام و تاکید کرد که سازمان میراث فرهنگی به منطقه‌ای که در کنوانسیون رامسر حریم آشوراده عنوان شده ورود نمی‌کند و تمامی حریم‌ها در جزیره آشوراده رعایت شده است.

شیرکوند می گوید نقشه 20سال پیش سازمان حفاظت محیط‌زیست از آشوراده یک منطقه از این جزیره را به‌عنوان زون طبیعت‌گردی گسترده مشخص کرده که تمامی فعالیت‌های گردشگری در این منطقه انجام می‌شود.
 
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: براساس توافق انجام شده با سازمان حفاظت محیط ‌زیست قرار است تاسیسات گردشگری در 10 درصد از منطقه تعیین شده برای طبیعت‌گردی گسترده در آشوراده ایجاد ‌شود.

منبع:  همشهری

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1440