کد مطلب:14326
تاریخ انتشار:11 آذر 1399 ساعت 15:28
چاپ چاپ

آبخیزداری عامل بازگشت روستاییان مهاجر به محل سکونتشان

سازمان جنگل‌ها اعتبارات زیادی را برای مقابله با فرسایش خندقی دشتیاری اختصاص داده است اما این به تنهایی کافی نخواهد بود.

رییس سازمان جنگل‌ها گفت: امروز می‌گویند آبخیزداری معجزه می‌کند که تعبیر درستی است زیرا انجام اقدامات آبخیزداری سبب شده است بسیاری از ساکنان روستاها که بر اثر خشکسالی و بی‌آبی مهاجرت کرده بودند با احیای قنات‌ها و چشمه‌سارها دوباره به سکونتگاه اصلی خود برگردند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور در آستانه روز جهانی خاک در نشست مجازی همکاری مشترک با رییس سازمان بنیاد مسکن برای نجات روستاها و سکونتگاه‌های درگیر مخاطره فرسایش خندقی (گرگروها) در منطقه دشتیاری چابهار استان سیستان و بلوچستان گفت: فصل مشترک همکاری سازمان جنگل‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معیشت روستاییان و سکونتگاه‌های آنان است. معیشت و زندگی عمده روستاییان به شرایط آب و خاک و دامداری و کشاورزی وابسته است و اگر این معیشت در معرض تهدیدات قرار بگیرد، سکونت روستاییان پایدار نخواهد ماند.

رییس سازمان جنگل ها افزود: فرسایش خندقی خاک یا به زبان محلی «گرگروها» امروز یکی از چالش‌های اساسی کشاورزان و روستاییان شهرستان‌های چابهار و دشتیاری است و اگر جلوی خسارت این پدیده گرفته نشود می‌تواند موجب مهاجرت و جابجایی سکونتگاه مردم روستا شود.

منصور همچنین خاطرنشان کرد: منابع‌ طبیعی اقدامات بیولوژیک، مکانیکی و بیومکانیکی قابل توجهی را در قالب فعالیت‌های آبخیزداری در سراسر کشور و به‌ویژه در منطقه دشتیاری و چابهار انجام داده است اما این اقدامات بدون مشارکت سایر دستگاه‌ها و بنیاد مسکن از پیشرفت چشمگیری برخوردار نخواهد شد.

وی خطاب به رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: امروز می‌گویند آبخیزداری معجزه می‌کند که تعبیر درستی است زیرا اقدامات آبخیزداری سبب شده است بسیاری از ساکنان روستاها که بر اثر خشکسالی و بی‌آبی مهاجرت کرده بودند با احیای قنات‌ها و چشمه‌سارها مجدداً توانستند به سکونتگاه اصلی خود برگردند.

رییس سازمان جنگل‌ها از رییس بنیاد مسکن خواست برای نجات روستا و مردمان دشتیاری و مقابله با پدیده فرستایش خندقی و گرگروها اقدامی مشترک را آغاز کند.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها اعتبارات زیادی را برای مقابله با فرسایش خندقی دشتیاری اختصاص داده است اما این به تنهایی کافی نخواهد بود.

به گفته رییس سازمان جنگل‌ها ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای نجات اراضی کشاورزی، سکونتگاه‌ها و زیرساخت‌های روستاهای دشتیاری و چابهار اعتبار لازم است و ضرورت دارد بنیاد مسکن نیز از منابع قابل تخصیص در این حوزه مشارکت کند.

رییس سازمان جنگل‌ها به سیل‌های سال گذشته اشاره کرد که بسیاری از استان‌های کشور دچار آن شدند و خسارت زیادی دیدند و گفت: سازمان جنگل‌ها نقاط بحرانی ۱۱ استان کشور راشناسایی کرده و در سطح ۲۶۰ هزار هکتار عملیات ابخیزداری انجام داده است تا مردم در بارندگی‌های سال جاری شاهد آثار آن در کاهش خسارت باشند.

وی برای اجرایی شدن اقدامات لازم برای نجات روستاییان و کشاورزان منطقه دشتیاری پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از مدیران آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و بنیاد مسکن و مشاوران ذیربط را داد و از آنان خواست هرچه سریعتر اولویت‌های اجرایی را مشخص کنند تا دیگر اقدامات نظیر تامین منابع اعتباری انجام شود.

علیرضا تابش - رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - در این نشست مجازی گفت: فعالیت‌های آبخیزداری با توجه به کارکردهایی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: سیل و پدیده گالی امرار معاش مردم را با تهدید و مشکل اساسی مواجه کرده است و نیاز است که یک سری اقدامات مشترک فیزیکی با همکاری دو سازمان در اطراف روستاهای مورد نظر صورت گیرد.محصول نشست مشترک دو سازمان باید این باشد که مهندسین مشاور نقشه راه را در محدوده این روستاها تبیین کنند تا دستگاه‌های اجرایی در این طرح کلی نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، رییس سازمان بنیاد مسکن از سازمان جنگل‌ها خواست خط و مشی‌ها را مشخص کند تا با مهندسان مشاور قرارداد لازم بسته شود و کارها قابلیت اجرایی پیدا کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14326