کد مطلب:14269
تاریخ انتشار:4 آذر 1399 ساعت 14:05
چاپ چاپ

جمع‌آوری ۴۵ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تالاب میقان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۴۵ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تالاب میقان اراک جمع‌آوری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۴۵ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تالاب میقان اراک جمع‌آوری شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، رضا میرزایی در گفت وگویی در خصوص شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک، بیان کرد: طبق هشدارهای سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر درگیری کشورهای شمالی ایران با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، سازمان محیط زیست پایش های گسترده‌ای را در سطح تالاب های کشور آغاز کرد.

وی با اشاره به سابقه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک در سال ۱۳۹۵و تلفات سنگین آن، افزود: براساس این تجربه، محیط زیست استان مرکزی و محیط بانان به نحوه عملکرد در این شرایط، مواجهه با لاشه و رفتار پرندگان آشنایی دارند و بر این اساس، به محض رویت بی حالی پرندگان از جمله غاز خاکستری، پایش ها تشدید شد.

میرزایی بیان کرد: اولین لاشه پرندگان، جمعه گذشته در سطح تالاب یافت شد که پس از نمونه‌گیری و آزمایش توسط سازمان دامپزشکی، عصر جمعه اعلام شد که لاشه دارای بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی در این رابطه وجود ندارد و تیم‌های پایش در سطح تالاب میقان اراک مستقر شده‌اند، گفت: تا این لحظه ۵۰۰ هکتار از سطح تالاب پایش و ۴۵ لاشه نیز جمع‌آوری و دفن شده است و امروز نیز تیم‌های علمیاتی در تالاب فعالند و تلاش می‌شود که بیماری در سطح تالاب کنترل شود و اجازه انتشار آن داده نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: طبق دستورالعمل‌ وظیفه سازمان محیط زیست، دفن بهداشتی لاشه‌هاست و باید ایمنی زیستی واحدهای مرغداری مجاور تالاب و استان نیز حفظ شود که بر این اساس اطلاع‌رسانی به دهیاران و اهالی روستاهای اطراف انجام شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14269