کد مطلب:14133
تاریخ انتشار:20 آبان 1399 ساعت 12:06
چاپ چاپ

جدال برف و آتش در ارتفاعات توسکستان

توسکستان در ادامه جنگل‌های هیرکانی و در ارتفاعات حائل استانهای گلستان و سمنان حدفاصل شهرستانهای گرگان - شاهرود قرار دارد و ارتفاع منطقه آتش افزون بر ۲ هزار متر است

 باوجود مهار حریق در ارتفاعات جنگلی توسکستان گرگان هنوز خاکسترهای داغ بجا مانده و هُرم آتش با برف بر زمین نشسته جدال دارند و دود از منطقه "گجه" همچنان به سوی آسمان بلند است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از ایرنا، حاکیست بخشی از باران که با شدت کمتر در بامداد دوشنبه بصورت برف بارید؛ اگرچه آتش را خاموش کرد اما خاکسترهای داغ زور آخر خود را می زند و قُرق‌بانان منابع طبیعی استان گلستان نیز با وسایل و تجهیزات خود در تلاش برای از بین بردن کامل آن هستند.

به نقل از گزارشی که شامگاه دوشنبه از طریق بی سیم موفق به ارتباط با علی مقصودلو سرجنگلبان تقی آباد شهرستان گرگان شد به نقل از وی گزارش داد کنده‌های داغ در برخی نقاط سخت گذر "گجه" توسکستان اگرچه در احاطه برف هستند ولی امکان شعله ور شدن دارد اما نیروهای منابع طبیعی در حال از بین بردن منشاء حرارت هستند.


در همین پیوند مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون ۳۰ نفر قرق‌بان و محیط‌بان با تجهیزات اطفای حریق در منطقه توسکستان مشغول انجام وظیفه هستند.

آزاده محمدزاده اظهار داشت: همین تعداد نیروی آماده اعم از قرق بان و محیط بان نیز در ایستگاه گرمابدشت (نزدیکی روستای توسکستان) مستقر شده اند تا در صورت نیاز به ارتفاعات گجه اعزام شوند.

 کنترل آتش در منطقه سخت گذر توسکستان به کمک ۶۰۰  نیرو اعم از جنگلبان، هلال احمر، کوهنورد، بسیج، ارتش، محیط‌بان و بومیان منطقه با استفاده از دو فروند بالگرد هلال احمر و سپاه طی هشت تا ۹ روز گذشته مهار و در پی باران اخیر که در برخی نقاط بصورت برف بارید؛ خاموش شد.
آتش که گفته می شود دخالت انسانی با احتمال قوی از سوی شکارچیان بوده است علاوه بر گونه‌های علف کف جنگل و بوته‌های فوربی (نیمه چوبی) تعدادی از تنه های درختان جنگلی را سوزاند.

هنوز وسعت منطقه آتش سوزی برآورد دقیق نشده است.
توسکستان در ادامه جنگل‌های هیرکانی و در ارتفاعات حائل استانهای گلستان و سمنان حدفاصل شهرستانهای گرگان - شاهرود قرار دارد و ارتفاع منطقه آتش افزون بر ۲ هزار متر است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14133