کد مطلب:14064
تاریخ انتشار:11 آبان 1399 ساعت 11:56
چاپ چاپ

آزمایش تونل انتقال آب کرج-تهران به کاهش سطح آب رودخانه منجر شد

بدون شک انتقال دائمی آب سد کرج از طریق تونل به تهران باعث به خطر افتادن وضعیت اکوسیستم آن محدوده می‌شود و حیات آبزیان و پوشش گیاهی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست البرز با اشاره به پایان پروژه تونل انتقال آب کرج-تهران گفت: بدون شک انتقال دائمی آب سد کرج از طریق تونل به تهران باعث به خطر افتادن وضعیت اکوسیستم آن محدوده می‌شود و حیات آبزیان و پوشش گیاهی را  تحت شعاع قرار می‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حمیدرضا لشکری روز یکشنبه ۱۱ آبان در جمع خبرنگاران در خصوص تبعاتی که انتقال آب سد کرج به تهران در قالب تونل ۳۰ کیلومتری دارد، اظهار کرد: سال ۹۲ به صورت آزمایشی انتقال آب سد کرج از طریق تونل به تهران در بازه زمانی مشخصی صورت گرفت که نتیجه آن پایین آمدن سطح آب رودخانه و مرگ و میر بسیاری از آبزیان بود.

 وی ادامه داد: بدون شک انتقال دائمی آب سد کرج از طریق تونل به تهران باعث به خطر افتادن وضعیت اکوسیستم آن محدوده می‌شود و حیات آبزیان و پوشش گیاهی را  تحت شعاع قرار می‌دهد.

این مسئول اضافه کرد: با افتتاح این پروژه حتی باید منتظر تغییر وضعیت زندگی ساکنان بومی اطراف رودخانه کرج از لحاظ اقتصادی و ... باشیم.

لشکری تاکید کرد:  طرح انتقال بخشی از آب سد کرج از طریق احداث تونل برای شرب پایتخت نشینان سال ۹۲ با حضور رییس سازمان محیط زیست وقت در استانداری البرز بررسی شد و بعد از آن جلسه خانم ابتکار دستور بازنگری مجدد میزان حق آبه زیست محیطی البرز را صادر کردند.

وی گفت: طبق مصوبه سال ۸۶ قرار بود ۱۲۰ میلیون متر مکعب از آب برای کشاورزی پایین دست رودخانه کرج، ۶۳ میلیون متر مکعب به صورت آب بین حوضه‌ای، ۶۴ میلیون متر مکعب به عنوان حق آبه زیست محیطی و ۳۴۰ میلیون متر مکعب هم برای انتقال به تهران در نظر گرفته شود.

لشکری توضیح داد: در همان سال محیط زیست و سایر مسئولان استان اعتراض خود را نسبت به میزان حق آبه زیست محیطی استان نشان دادند و بعد از مطالعات صورت گرفته اعلام شد برای اینکه وضعیت اکوسیستم و ..  اطراف رودخانه کرج  تغییر نکند، باید حق آبه زیست محیطی  به ۱۸۳ میلیون متر مکعب تغییر کند.

وی اضافه کرد: دو سال و نیم است تلاش می‌کنیم برای تغییر حق آبه مصوب  و تبدیل آن به میزان کارشناسی شده با مسئولان وزارت نیرو جلسه‌ای برگزار کنیم که متاسفانه موفق نشدیم و در نهایت هفته گذشته تونل افتتاح شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر  همان ۳۴۰ میلیون متر مکعبی آبی که سال ۸۶ مقرر شده بود از سد به تهران منتقل شود از طریق این تونل منتقل می شود و تغییری نکرده است ولی بحث ما بر سر موضوع حق آبه زیست محیطی است که باید افزایش پیدا کند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست البرز تصریح کرد: از تصویب میزان حق آبه تعیین شده برای انتقال به تهران و ... ۱۳ سال می گذرد و بودن شک طی این سال‌ها اقلیم منطقه، میزان بارش، وضعیت سکونتگاه های اطراف رودخانه کرج و ... تغییر بسیاری کرده است به همین دلیل باید نسبت به بازنگری در حق آبه های تعیین شده تجدید نظر شود.

وی توضیح داد: ما در طی سال‌های گذشته از طریق مکاتبه، مصاحبه و سایر روش‌هایی که در توان داشتیم سعی کردیم مسئولان را نسبت به تبعات انتقال آب سد کرج و ضرورت افزایش حق آبه زیست محیطی البرز آگاه کنیم ولی تا کنون موفق نشده‌ایم.

لشکری اضافه کرد: برخی می‌گویند دیگر تونل به بهره برداری رسیده و آب رفته به جوی باز نمی گردد ولی ما با تمام تلاش برای اصلاح وضعیت موجود تلاش می کنیم و امیدواریم پیگیری‌ها نتیجه دهد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/14064