کد مطلب:13977
تاریخ انتشار:27 مهر 1399 ساعت 16:37
چاپ چاپ

ساخت چند ربات ضدعفونی کننده ظرف ۱۰ روز

ربات ضد عفونی کننده در فضای باز اساساً یک سمپاش متحرک است که می‌تواند یک مکان با مساحت چهار جریب فرنگی را با محلول ضد عفونی کننده، پاکسازی کند.

در شرایط اخیر که ویروس کرونا در تمام جهان سرک کشیده و افراد بسیاری به دلیل ابتلا به این ویروس خطرناک جان خود را از دست داده‌اند، استفاده از ربات‌ها می‌تواند راه حل خوبی برای انجام امور باشد. استفاده از ربات‌ها به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های پزشکی از راه دور می‌تواند گسترش کروناویروس را در میان کادر درمان کاهش دهد. این کار علاوه بر کاهش نیاز به استفاده از تجهیزات محافظتی مانند ماسک، ایمنی کسانی را که در بیمارستان کار می‌کنند، افزایش می‌دهد و توانایی ادامه کار را برای آنها فراهم می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
و به نقل از زد دی نت، گرچه شیوع بیماری کووید-۱۹ از بسیاری جهات به افراد ضرر زده و به آنها آسیب رسانده است اما محرکی خوب برای دانشمندان برای توسعه فناوری‌هایی نظیر ربات‌های ضدعفونی کننده بود.

در این چند ماه که جهان در تسخیر کووید-۱۹ قرار دارد شرکت‌های فناوری مختلفی در سراسر جهان به توسعه ابزارهای پیشرفته برای جلوگیری از شیوع این بیماری پرداخته‌اند. یکی از شرکت‌هایی که از زمان شیوع بیماری ربات‌های کارآمد و متنوعی توسعه داد شرکت توسعه دهنده ربات "وستون ربات"(Weston Robot) مستقر در سنگاپور بود.

این شرکت از زمان شیوع این بیماری در جهان، ربات‌های مختلفی را طراحی کرده است که می‌توان به ربات‌های نظارتی جمع و جور با چرخ‌هایی که برای زمین‌های ناهموار طراحی شده‌اند، خودروهای خودران و حتی اسکلت‌های خارجی رباتیک اشاره کرد.

با بیشتر شدن شیوع این بیماری در جهان، محققان شرکت "وستون ربات" تمرکز خود را بر روی یک مشکل مهم معطوف کردند و آن توسعه ربات‌های میکروب کش متحرک پیشرفته برای کمک به ضدعفونی کردن مکان‌های مختلف بود.

دکتر "یانلیانگ ژانگ"(Yanliang Zhang)، مدیرعامل و دانشمند ارشد وستون ربات گفت: ما از خود پرسیدیم، آیا می‌توانیم به این ربات‌ها چیزی همانند یک تفنگ اسپری برای پاشیدن مواد ضد عفونی کننده شیمیایی اضافه کنیم یا خیر؟ پس از بررسی‌های انجام شده به همراه محققان شرکتم به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

پس از تصمیم گیری، محققان این شرکت تنها طی ۱۰ روز موفق به توسعه دو ربات ضد عفونی کننده متحرک شدند که از یکی از آنها برای ضدعفونی مناطق بزرگ مانند فرودگاه‌ها و مراکز خرید و از دیگری برای مکان‌های کوچکتر می‌توان استفاده نمود. محققان همچنین یک ایستگاه کنترل درجه حرارت متحرک نیز تولید کردند.

ربات ضد عفونی کننده در فضای باز اساساً یک سمپاش متحرک است که می‌تواند یک مکان با مساحت چهار جریب فرنگی را با محلول ضد عفونی کننده، پاکسازی کند. جریب فرنگی یک واحد برای اندازه‌گیری مساحت زمین مورد استفاده در آمریکا و بریتانیاست. یک جریب فرنگی به‌ طور سنتی با حدود ۴۰ درصد یک هکتار برابر است.

 در درون این ربات چراغ‌های فرابنفش و نقشه‌های حرکت خودکار از پیش برنامه‌ریزی شده تعبیه شده که ربات از آنها برای حرکت و تمیز کردن محیط مورد نظر استفاده می‌کند. تبدیل نمونه اولیه این ربات‌ها به نمونه کامل و محصول نهایی یک ماه به طول انجامید که وستون ربات این کار را با کمک شرکت "Agile X" که یک شرکت تولید کننده ربات متحرک در چین است، انجام داد. این ربات‌ها در حال حاضر در سراسر جهان مستقر شده‌اند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/13977