کد مطلب:13960
تاریخ انتشار:23 مهر 1399 ساعت 16:56
چاپ چاپ

تبدیل ضایعات پلاستیکی به هیدروژن پاک با کمک ریزموج‌ها

پژوهشگران "دانشگاه آکسفورد" در بررسی جدید خود توانستند با کمک ریزموج‌ها، ضایعات پلاستیکی را به هیدروژن پاک تبدیل کنند.

پژوهشگران "دانشگاه آکسفورد" در بررسی جدید خود توانستند با کمک ریزموج‌ها، ضایعات پلاستیکی را به هیدروژن پاک تبدیل کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از نیوساینتیست، شیمیدانان "دانشگاه آکسفورد"(University of Oxford) در بررسی جدیدی توانستند کیسه‌های پلاستیکی، بطری‌ها و بسته‌بندی‌های دیگر را با استفاده از ریزموج‌ها به منبع پاکی از انرژی تبدیل کنند.

ضایعات پلاستیکی را در حال حاضر نیز می‌توان با کمک روش‌های دیگر و تجهیزات تجاری، به هیدروژن تبدیل کرد اما روش جدیدی که شیمیدانان آکسفورد ارائه داده‌اند، سریع‌تر و با انرژی کمتری کار می‌کند.

از آنجا که ۱۴ درصد از وزن کیسه‌های پلاستیکی را هیدروژن پر کرده است، این کیسه‌ها می‌توانند منبع جدیدی برای کشورهایی باشند که در جست و جوی هیدروژن پاک هستند تا بر تغییرات اقلیمی غلبه کنند.

بیشتر روش‌های کنونی، از دمای بسیار زیاد برای تجزیه پلاستیک استفاده می‌کنند و سپس به جدا کردن هیدروژن می‌پردازند.

"پیتر ادواردز"(Peter Edwards)، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد و گروهش، پلاستیک را به قطعات کوچک تقسیم کردند و سپس به ترکیب آن با یک کاتالیزگر از جنس اکسید آهن و اکسید آلومینیوم پرداختند. آنها در مرحله بعد با کمک یک ژنراتور ریزموج، هیدروژن را خارج کردند و توانستند ۹۷ درصد از این گاز را طی چند ثانیه بازیابی کنند.

مزیت روش دانشگاه آکسفورد این است که به جای گرم کردن کل پلاستیک، تنها کاتالیزگر را گرم می‌کند زیرا پلاستیک، ریزموج‌ها را جذب نمی‌کند.

اگرچه این پژوهش در مقیاس کوچک و تنها با استفاده از حدود ۳۰۰ گرم پلاستیک در هر آزمایش انجام شده است اما پژوهشگران برای انجام دادن آزمایش دیگری در مقیاس بزرگتر برنامه‌ریزی می‌کنند.

این پژوهش، در مجله "Nature Catalysis" به چاپ رسید.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/13960