کد مطلب:1298
تاریخ انتشار:2 اسفند 1392 ساعت 15:02
چاپ چاپ

انتقاد شدید رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از خودروسازان:

حقانی: مهمترین مصلحت ملی جلوگیری از آلودگی هواست

چه مصلحتی مهم تر از حفظ جان 8.5 میلیون تهرانی وجود دارد؟

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت آموزش در موضوعاتی همچون ترافیک و محیط زیست گقت: آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در این موضوعات یک نیاز مبرم است، چرا که بخش مهمی از مشکلات ترافیکی و معضلات زیست محیطی به دلیل نا آگاهی به وجود می آید.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از "تهران سما"، مهندس محمد حقّانی افزود: بسیاری از شهروندان نمی دانند برخی از فعالیت هایی که انجام می دهند، ضد محیط زیست است و حال و آینده خود و خانواده هایشان را دچار مشکل می کند و به عنوان نمونه، توصیه به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی عموماً تک سرنشین، هر چند مدام تکرار می شود اما هنوز جا نیفتاده و باز هم باید آن را گوشزد کرد.
وی با اعلام این که به طور کلی آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست نیاز امروز جامعه ما محسوب می شود، تأکید کرد: البته این مهم تنها به سازمان حفاظت محیط زیست یا شهرداری ها مربوط و به برپایی یک یا چند نمایشگاه محدود نمی شود، چرا که مسائل مبتلابه محیط زیست، مسائلی فرا بخشی و حتی فرا ملی و فرا منطقه ای هستند.
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در زمینه محیط زیست باید همه سازمان ها و نهادها مداخله مؤثر داشته باشند، اظهار کرد: برای مثال، به منظور آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست، سازمان مهمی مانند صدا و سیما باید فعالانه ورود پیدا کند و این اقدام نباید به پخش یک کلیپ در باره آلودگی هوا یا انجام چند گفت و گوی در این زمینه محدود شود، بلکه مسائل محیط زیستی باید به سریال ها و فیلم های تلویزیونی نیز وارد شوند.
حقّانی با بیان این که بخش عمده ای از تخریب محیط زیست مربوط به خودروهاست، تصریح کرد: حدود 80 درصد معضل آلودگی هوا به دلیل ساخت خودروهای غیر استاندارد و تولید سوخت نامناسب به وجود می آید، هر چند اخیراً تصیماتی برای بهبود کیفیت سوخت اتخاذ شده اما ساخت خودروهای غیر استاندارد همچنان ادامه دارد.
وی با تأکید بر این که خودروسازان آن چنان که از آن ها انتظار می رود دغدغه ای برای استاندارد کردن محصولات خود نشان نمی دهند، اضافه کرد: واقعیت این است که خودروسازان در پاسخ به این انتقاد که چرا محصولات آن ها استاندارد نیست، حرفی برای گفتن ندارند.
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در سال های اخیر شاهد بوده ایم که خودروسازان به بهانه تحریم، خودروهای غیر استاندارد تولید کرده اند، اظهار کرد: هر چند در دولت قبل خودروسازان با اعمال فشار محصولات خود را سرانجام شماره گذاری کردند اما بعضی از آن ها آن قدر بی کیفیت بودند که حتی پلیس نیز از شماره گذاری آن ها خودداری می کرد.
حقّانی با بیان این که مسئولان مربوطه به منظور ادامه تولید خودروهای غیر استاندارد، موضوع مصالح ملی را مطرح می نمایند، تصریح کرد: جلوگیری از آلوده کردن هوا که منجر به بروز انواع بیماری ها و حتی مرگ و میر شهروندان می شود، مهم ترین مصلحت ملی است و سؤال این جاست که واقعاً چه مصلحتی مهم تر از حفظ جان 8.5 میلیون تهرانی در برابر آلودگی هوا وجود دارد؟
وی با تأکید بر این که به نظر می رسد دوران این گونه اعمال فشارها به پایان رسیده و در حال حاضر خودروسازان ملزم به رعایت استانداردها هستند ، اضافه کرد: وضعیت آلودگی هوا به حدی رسیده که دیگر نمی توان هیچ مسامحه ای در مورد آن به خرج داد.
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که خودروسازان نسبت موضوع محیط زیست کم توجهی و حتی بی توجهی می کنند، اظهار کرد: اگر قرار است مشکل آلودگی هوا در تهران و سایر کلان شهرهای کشور رفع شود، نیازمند ساماندهی خودروسازان از نظر استانداردسازی محصولات آن ها در حوزه محیط زیست و نیز نظارت دقیق بر عملکرد آن ها هستیم.
حقّانی با اعلام این که استاندارد یورو 4 که وعده داده شده تا از خرداد سال آینده رعایت شود باید با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: دیگر نمی توانیم شاهد استمرار ساخت خودروهای غیر استاندارد که به شهر و شهروندان آسیب وارد می کنند، باشیم.
وی در پایان با تأکید بر این که اعضای شورای اسلامی شهر تهران عزم خود را جزم کرده اند تا از تشدید آلودگی هوای تهران جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: خود را در مقابل حفظ آرامش و تأمین سلامتی تک تک مردم تهران مسئول می دانیم و اجازه نخواهیم داد تا منافع شهر و مصالح شهروندان به بهانه های واهی همچنان به مخاطره افتاده و مورد تهدید قرارگیرد.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1298