کد مطلب:12872
تاریخ انتشار:6 مهر 1399 ساعت 13:43
چاپ چاپ

حمایت از طبیعت و ارتقای معیشت جوامع بومی در اولویت صنعت گردشگری قرار گیرد

سازمان جهانی گردشگری عبارت"گردشگری و توسعه روستایی"را بعنوان شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۰ برگزیده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی در پیامی به مناسبت روز جهانی گردشگری با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مصادیق گردشگری پایدار، اکوتوریسم یا طبیعت گردی است، تاکید کرد: اولویت نهادن حمایت از طبیعت بکر ایران و ارتقای معیشت جوامع بومی و محلی منجر به رونق بیشتر صنعت گردشگری در کشور می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان‌ حفاظت محیط زیست، متن پیام کیومرث کلانتری به مناسبت روز جهانی گردشگری (۶ مهرماه) به شرح زیر است:

«سازمان جهانی گردشگری عبارت"گردشگری و توسعه روستایی"را بعنوان شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۰ برگزیده است.

 این شعار به خوبی نقش پررنگ گردشگری را در ایجاد انگیزه، شغل و ارتقای معیشت جوامع روستایی  و به تبع آن توسعه روستاها  و تمرکز زدایی از شهرها نمایان می کند.

گردشگری فرصتی طلایی برای جوامع محلی و روستایی محسوب شده تا با بخشیدن رنگ و بویی تازه به فرهنگ و آداب و سنن این جوامع  به حفظ و ترویج آن ها کمک  کرده، این جوامع را هر چه توانمندتر ساخته و سبب کاهش فقر و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی جوامع محلی می شود.

گردشگری با ایجاد درآمد برای همه اقشار جامعه روستایی به ویژه زنان و جوانان نه تنها مانع مهاجرت از روستاها به شهرها می شود بلکه گاهی به مهاجرت معکوس نیز ترغیب می انجامد.

یکی از مهم ترین مصادیق گردشگری پایدار، اکوتوریسم یا طبیعت گردی است که با تمرکز بر قدر و منزلت سرمایه های طبیعی و تقویت و ترویج تعامل پایدار انسان با طبیعت، حفاظت هر چه بیشتر از منابع طبیعی و تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از آن را به ارمغان می آورد.

بررسی جغرافیای طبیعی ایران و نیز امکان‌سنجی هرکدام از جاذبه‌های اکوتوریسمی قابل سرمایه‌گذاری در کشور بیانگر آن است که طبیعت‌گردی در ایران یک منبع نهفته مهم اقتصادی کم‌نظیر و مستعد است.

 تنها دو رشته‌کوه مرتفع و وسیع البرز و زاگرس، مجموعه‌ای از چشم‌اندازهای کوهستانی و جنگلی با شرایط اقلیمی معتدل و سرد حتی با یخچال‌های دائمی را ایجاد کرده‌اند. این تنوع جغرافیایی کم نظیر، زمینه را برای غنای قابل توجه تنوع زیستی و فرهنگی در کشور فراهم کرده است.

وجود بزرگترین دریاچه جهان در شمال کشور، وجود بیش از ۵۰ دریاچه و تالاب در داخل کشور، جنگل‌های انبوه شمال ایران که آخرین بازمانده جنگل‌های هیرکانی در جهان هستند، بیابان‌های وسیع و کویرها بخشی از منابع‌طبیعی بالقوه ایران را تشکیل می‌دهد.

معیشت کوچ‌نشینی نیز از دیگر داشته‌های ارزشمند طبیعت‌گردی در ایران به شمار می‌رود. بدون تردید طبیعت گردی در ایران از مزیت نسبی افزون‌تری نسبت به دیگر شاخه‌های توریسم برخوردار است.

در توسعه اکوتوریسم نقش دولت و سازمان‌های دولتی مرتبط به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بسیار مهم و اساسی است.

 در کشور ایران متولی کلان توسعه گردشگری و طبیعت‌گردی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی است در حالی که امور مربوط به تفرج در محیط‌های حساس طبیعی بر عهده سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.

 توسعه و ترویج مطلوب طبیعت‌گردی بدون همکاری و تعامل این سازمان‌ها و به‌کارگیری پتانسیل‌های در اختیار آنها میسر نخواهد شد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی برای ایجاد تعامل بین سازمان‌های مؤثر در این امر صورت گرفته‌ است که تشکیل کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی با عضویت سازمان‌ حفاظت محیط‌ زیست، سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و سازمان جنگل‌ها و مراتع و تصویب آیین‌نامه طبیعت‌گردی و انعقاد تفاهمنامه‌های بین دستگاه‌های عضو و بررسی طرح های کلان طبیعت از آن جمله است.

متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و گسترش جهانی این بیماری، محدودیت های ایجاد شده در سفرها به ویژه سفرهای بین المللی و کاهش چشمگیر گردشگران، صنعت گردشگری را به شدت با بحران مواجه کرده و بسیاری از مشاغل و شاغلان وابسته به این صنعت را در شرایط سخت قرار داده و به تبع آن معیشت افراد و جوامعی را که وابستگی مستقیم به گردشگری داشته اند با مخاطره روبرو کرده است که امیدواریم به لطف الهی هرچه زودتر این شرایط بهبود یابد.

ضمن عرض تبریک به مناسبت روز جهانی گردشگری امید است با اولویت نهادن حمایت از طبیعت بکر ایران و ارتقای معیشت جوامع بومی و محلی، این صنعت در کشور روز به روز از رونق بیشتری برخوردار شد.»

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/12872