کد مطلب:12842
تاریخ انتشار:2 مهر 1399 ساعت 13:40
چاپ چاپ

چه تعداد غار در ایران شناسایی شده است؟

برخی غار‌ها اهمیت تاریخی، فرهنگی، باستان شناسی، گردشگری و ورزشی دارند که همه این‌ها باعث می‌شود نگاه ویژه‌ای به غار‌ها داشته باشیم.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آمار دقیقی از غار‌های کشور وجود ندارد و پیش بینی می‌شود حدود سه هزار و ۵۰۰ غار در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محمد مدادی درباره تعداد غار‌های کشور گفت: آمار دقیقی از تعداد غار‌های کشور وجود ندارد، اما پیش بینی می‌شود حدود سه هزار و ۵۰۰ غار در کشور وجود داشته باشد، البته اکنون حدود ۶۵۰ غار در سامانه اطلاعات غار‌ها که در سال ۱۳۹۷ راه اندازی شده، ثبت شده است.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت غار‌ها گفت: غار‌ها زیستگاه‌های بسیار حساسی هستند و زیستمدان ارزشمندی اعم از گونه‌های غارزی واقعی دارند، انواع حشرات، برخی سخت پوستان و برخی گونه‌هایی که کاملا با محیط غار سازگار شدند مانند ماهی کور، سمندر غارزی و یا گروه خیلی مهمی که شامل خفاش‌ها هستند در غار‌ها زندگی می‌کنند.

وی اظهار داشت: اکوسیستم غار بسیار حساس است، این حفره‌های تاریک از لحاظ زمین شناسی از اهمیت زیادی برخوردارند و به عنوان موزه‌های زنده زمین شناسی و زیست شناسی به حساب می‌آیند، با منابع آبی در ارتباطند، از آنجا که عمده غار‌های کشور در مناطق کارستی واقع شده اند از این رو با منابع آبی زیر زمینی در ارتباط هستند که این اهمیت غار‌ها را به ویژه در شرایط اقلیم خشک و نیمه خشک کشور ما دو چندان می‌کند.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برخی غار‌ها اهمیت تاریخی، فرهنگی، باستان شناسی، گردشگری و ورزشی دارند که همه این‌ها باعث می‌شود نگاه ویژه‌ای به غار‌ها داشته باشیم و لزوم حفاظت از غار‌ها را گوشزد می‌کند.

وی درباره اینکه برنامه حفاظتی برای غار‌ها وجود دارد، گفت: ساختار مدیریتی غار‌ها از چند دهه پیش در کشور در حال شکل گیری بود که در سال ۱۳۸۹ با تصویب آیین نامه مدیریت و حفاظت غار‌ها در هیات دولت رسمیت یافت از آن زمان کارگروه غارشناسی شکل گرفت که متشکل از ۸ دستگاه و سمن‌های فعال است، این کارگروه در سطح ملی وظیفه سیاست گذاری، تدوین دستورالعمل ها، ضوابط برای مدیریت غارها، حفاظت و بهره برداری از آن‌ها را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از غار‌های تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی وقت به عنوان غار‌های تاریخی ثبت ملی شده اند، همچنین سازمان حفاظت محیط زیست هشت غاری را که از لحاظ زیست محیطی اهمیت داشتند به عنوان اثر طبیعی ثبت ملی کرده است و پیشنهاد ثبت ۶ غار دیگر را هم داده ایم که در حال طی کردن مراحل تصویب است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/12842