کد مطلب:12832
تاریخ انتشار:1 مهر 1399 ساعت 10:07
چاپ چاپ

خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌ها در سواحل تاسمانی؛ تلاش نفسگیر برای نجات ۲۰۰ نهنگ گرفتار

گروه نجات امیدوار است که بتواند آمار مرگ‌ومیر نهنگ‌ها در این خودکشی دسته‌جمعی را کاهش دهد و تعداد بیشتری از نهنگ‌های زنده مانده را نجات دهد.

دانشمندان در تلاشند برای نجات حدود ۲۷۰ نهنگی که در سواحل جزیره تاسمانی در استرالیا گیر افتاده‌اند، کاری کنند. پژوهشگران هنوز نمی‌دانند این نهنگ‌ها به چه دلیل به اینجا آمده‌ و گرفتار شده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آخرین آمار نشان می‌دهد که ۹۰ نهنگ جان خود را از دست داده‌اند و تلاش برای نجات ۲۰۰ دیگر نهنگ به سختی در جریان است و تیم‌های امدادی به دلیل ناپایداری وضعیت جوی برای نجات نهنگ‌ها با چالش‌ مواجه هستند. تا کنون ۲۵ نهنگ توسط گروه‌های نجات از این مهلکه خارج شده و با قایق به دیگر مناطق عمیق اقیانوس منتقل شده اند.

گروه امداد و نجات در عین حال نسبت به احتمال مرگ دیگر نهنگ‌های گرفتار آمده در سواحل این جزیره ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

گروه نجات امیدوار است که بتواند آمار مرگ‌ومیر نهنگ‌ها در این خودکشی دسته‌جمعی را کاهش دهد و تعداد بیشتری از نهنگ‌های زنده مانده را نجات دهد.

۶۰ نفر مشغول نجات نهنگ‌های غول پیکر

تیم های نجات شامل ۶۰ نفر متشکل از ماهیگیران محلی، نیروهای داوطلب و گروه‌های متخصص است.

امدادگران در فرایند نجات نهنگ‌ها باید با شرایط سرد و بارانی و جزر و مد غیرمعمول سواحل تاسمانی دست و پنجه نرم کنند.


موضوع کمتر شناخته شده خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌ها

خودکشی نهنگ‌ها پدیده‌ای است که در آن جانورانی از گروه آب‌بازسانان از جمله نهنگ‌ها و دلفین‌ها خود را به ساحل می‌افکنند و پس از آن به علت کم‌آبی بدن، فشار وزن خودشان یا خفگی پس از جزر و مد می‌میرند. اگرچه دلایل مختلفی برای این به اصطلاح خودکشی‌های دسته‌جمعی از سوی دانشمندان مطرح شده اما هنوز نظر قطعی در این زمینه وجود دارد.
خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌ها اغلب در تاسمانی رخ می‌دهد اما بیش از یک دهه است که چنین گروه بزرگی از نهنگ‌ها در این منطقه دست به خودکشی نزده‌ بودند. با این حال سال ۲۰۰۹ میلادی حدود ۲۰۰ قطعه نهنگ نیز در این ساحل گرفتار شده بودند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/12832