کد مطلب:12744
تاریخ انتشار:17 شهریور 1399 ساعت 15:37
چاپ چاپ

ضرورت اصلاح طرح خروج دام از جنگل های شمال

چه در بخش جنگل و چه در بخش مرتع نیازمند طرح و برنامه هستیم و طرح‌های جنگل‌داری نقشه راه مدیریت در جنگل هستند.

رییس سازمان جنگل ها با اشاره به طرح خروج دام از جنگل گفت: سازمان جنگل‌ها با خروج دام از جنگل‌های شمال موافق است اما در روش اجرای آن اشکالاتی وجود دارد که باید تجدید نظر و اصلاح شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عصر روز گذشته تنی چند از پیشکسوتان و اساتید دانشگاه و دست اندرکاران امور جنگل که سال ها در این حوزه مسئولیت داشته اند در خصوص اقدامات اجرایی تهیه طرح جایگزین و خروج دام از جنگل های شمال با رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاونین و مدیران بخش جنگل نشست هم اندیشی برگزار کردند.

دکتر مسعود منصور گفت: اگر بخواهیم در مدیریت جنگل و حفظ این منابع ارزشمند به توفیقی دست پیدا کنیم قطعاً باید از خرد جمعی و نظرات و آرای اندیشمندان و پیشکسوتان جنگل استفاده کنیم.

وی افزود: چه در بخش جنگل و چه در بخش مرتع نیازمند طرح و برنامه هستیم و طرح‌های جنگل‌داری نقشه راه مدیریت در جنگل هستند.

منصور در ادامه گفت: رابطه ما با عرصه‌های منابع طبیعی متاسفانه ضعیف شده است. در گذشته کارشناسان  پس از ورود به محل کار و با امضای دفتر حضور، غیاب وارد عرصه می شدند، با دامداران و قرقبانان همفکری و طرح و برنامه تهیه و تنظیم می‌کردند اما امروز کمتر شاهد حضور کارشناسان در عرصه‌های منابع طبیعی هستیم که تاکید داریم این حضور بیشتر شود.

وی اضافه کرد: در جنگل‌های شمال تنها بهره برداری چوبی از جنگل متوقف شده و طرح مدیریت جنگل و طرح های حفاظتی ضروری است و به قوت خودش باقیست.

منصور درباره طرح خروج دام از جنگل تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها با خروج دام از جنگل‌های شمال موافق است اما در روش اجرای آن اشکالاتی وجود دارد که باید تجدید نظر و اصلاح شود.

وی افزود: در سال جاری تمامی نیروهای حفاظتی منابع‌ طبیعی ساماندهی شده اند و دارای لباس متحدالشکل هستند و به همه ادارات منابع طبیعی استان ها ابلاغ شده است که از شهریور ماه حقوق ماهانه آنان باید به موقع پرداخت شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره طرح جایگزین جنگل گفت: به دفتر مهندسی و مطالعات سازمان تکلیف شده است طرح نیمه تفضیلی حوزه های ۱۰۴ گانه جنگل‌های شمال را به ترتیب اولویت تا پایان سال جهت انجام برنامه‌های اجرایی به ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها ابلاغ کنند تا ادارات برنامه‌های اجرایی حوزه های مربوطه را تهیه کنند و به تصویب کمیته فنی برسانند.

منصور همچنین گفت: برای هر حوزه مربوطه یک مدیر و ناظر حفاظتی تعیین شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها از مشاور و هماهنگ‌کننده امور جنگل خواست نشست با اساتید دانشگاه و پیشکسوتان به شکل مستمر برگزار شود تا شاهد پیشرفت و مدیریت بهتری در جنگل باشیم. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، دکتر تقی شامخی - استاد دانشگاه و دانش آموخته جنگل، دکتر سعید ارسطو - استاد دانشگاه تهران در اقتصاد جنگل، مهندس کاظم نصرتی - معاون امور جنگل سال‌های نه چندان دور سازمان جنگل‌ها، مهندس مصطفی عبداله‌پور- استاد دانشگاه و مدیرکل دو دهه پیش دفتر جنگلداری، دکتر شیروانی - مشاور حوزه بین‌الملل جنگل و مهمان مجازی، دکتر هادی کیادلیری استاد دانشگاه در بخش حمایت جنگل و مهمانان مجازی، دکتر شیروانی مشاور حوزه بین‌الملل جنگل، مهندس شاهرخ جباری - عضو سابق شورای عالی جنگل، دکتر لطفعلیان استاد دانشگاه در حوزه بهره‌برداری جنگل  از جمله افرادی بودند که با حضور در این نشست موضوع تهیه طرح جایگزین جنگل و خروج دام از جنگل‌های شمال را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان در نشست هم‌اندیشی مدیریت جنگل، متفق‌القول برای جلوگیری از تخریب و قاچاق چوب خواستار اجرای طرح‌های جنگلداری به جز برداشت چوب تا تهیه طرح جایگزین در جنگل شدند.

نظر اکثر پیشکسوتان و اساتید بر این است که جنگل‌ها باید مدیریت شود و ضرورت مدیریت جنگل، وجود جنگلداری متناسب با جنگل‌های شمال کشور است. 

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/12744