کد مطلب:1274
تاریخ انتشار:23 بهمن 1392 ساعت 12:00
چاپ چاپ

در حاشیه یک خبر زیبا

پیشنهادهای انسانی به جای قربانی کردن حیوانات

زمان آن رسیده که برخی رسم های زیبای انسانی و زیست محیطی را جایگزین قربانی کردن حیوانات کنیم.

در جریان سفر رئیس سازمان محیط زیست به استان قزوین ، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان در مراسم استقبال از ابتکار به جای قربانی کردن گوسفند اقدام به رها سازی پرنده کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم کاشتن نهال و رهاسازی پرندگانی که از متخلفان گرفته می‌شود جایگزین قربانی کردن حیوانات شود.


رها سازی پرندگانی که از صیادان متخلف گرفته شده اند به جای قربانی کردن گوسفند
سفر ابتکار به استان قزوین

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، خبر فوق را می توان یکی از زیباترین خبرهای سال جاری دانست: رها کردن پرندگان اسیر و کاشتن درخت به جای قربانی کردن حیوانات در آیین های استقبال.
انتظار می رود پیشنهاد انسانی مذکور ، ابتدا در میان دولتمردان اجرایی شود و سپس با فرهنگسازی و کمک رسانه ها و سخنرانان و اصحاب قلم و هنر ، به یک فرهنگ در میان عموم مردم تبدیل شود.
چه زیباست که وقتی عزیزی از سفر می آید ، نزدیکانش به جای آن که حیوانی را پیش پای او بکُشند، نهالی را در حیاط یا مقابل در خانه او بکارند. با این کار ، هم حیوانی کشته نمی شود و هم آن درخت تا سالیان سال ، نشانه ای از دوستی و ابراز علاقه ای می شود که برای او نثار داشته اند.
گوشت حیوان قربانی ، در اندک زمانی خورده می شود ولی میوه درخت و زیبایی و سایه اش ، تا سالیان مدیدی می ماند و نفعی به مراتب بیشتر از گوسفندی دارد که کشته و خورده می شود.

مهر ماه امسال ، در سفر استانی ابتکار به اراک ، میزبانان می خواستند حین ورود وی گوسفندی را قربانی کنند که ابتکار مانع از این کار شد

سنت قربانی کردن حیوانات ، به جز آنچه در شرع آمده و منحصر و محدود به موارد خاصی هم هست ، در باقی موارد ، اساساً مورد نیاز نیست و می توان به جای آن ، کارهای دیگری انجام داد.
یکی از این کارها ، همان است که پیشهاد شده : آزادی پرندگان اسیر یا کاشتن نهال.(البته برخی پرندگان قفسی بعد از آزادی دوام نمی آورند که باید این این باره ، با کارشناسان مشورت کرد.)
کارهای دیگری نیز می توان انجام داد، مانند اهدای هزینه قربانی به یک نهاد خیریه یا به یک خانواده فقیر.
اگر مبلغ نیم میلیون تومان - که پول یک گوسفند زنده متوسط است - به یک خانواده فقیر و نیازمند داده شود واقعاً گشایشی در کار آن خانواده مستمند ایجاد می شود که به مراتب زیباتر از کباب کردن گوسفند توسط یک خانواده متمول است و قطعاً رضایت خدا نیز در چنین اقدامی است.

بسیاری از مواقع نیز ، خانواده هایی که قربانی می کنند ، واقعاً افرادی ثروتمندی نیستند ولی به خاطر رسم ها و حرف ها ، ناگزیر می شوند که پولی جور کنند و گوسفندی زمین بزنند تا جلوی "در و همسایه" ، سربلند باشند(!)
اگر سنت زیبای کاشت نهال در جامعه رواج یابد ، با هزینه ای به مراتب پایین تر از گوسفند کشی نیز می تواند جلوی "در و همسایه" سربلند شد!
به هر حال زمان آن رسیده که برخی رسم های زیبای انسانی و زیست محیطی را جایگزین قربانی کردن حیوانات کرد که این ، هم به نفع خود ماست و هم رضایت خداوند را در پی دارد.
انتهای پیام


منبع:  عصر ایران

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1274