کد مطلب:1230
تاریخ انتشار:15 بهمن 1392 ساعت 09:33
چاپ چاپ

تعیین سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ضابط قضایی مسئول رفع آلودگی هوا

سازمان حفاظت محیط زیست متولی رفع آلودگی هوا به عنوان ضابط قضایی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس٬ گفت: از این پس سازمان حفاظت محیط زیست متولی رفع آلودگی هوا به عنوان ضابط قضایی با متخلفان برخورد خواهد کرد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباس رجائی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت٬ با یادآوری ارجاع طرح مقابله با ریزگردها در استان‌های جنوبی و طرح کاهش آلودگی هوا از سوی برخی نمایندگان به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس با ادغام دو طرح مذکور که شباهت‌های زیست محیطی بسیاری نیز داشتند طرحی با نام هوای پاک را در دستور کار خود قرار داد.
نماینده مردم اراک٬ کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه رسیدگی به طرح مقابله با ریزگردها در استان‌های جنوبی و طرح کاهش آلودگی هوا مطابق با آیین‌نامه داخلی مجلس ادغام شده‌ است، افزود: تاکنون 40 ماده از طرح هوای پاک در کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس به تصویب رسیده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست تنها متولی رفع آلودگی هوا از این پس خواهد بود، تصریح کرد: تصویب نهایی طرح هوای پاک منتج به مقید شدن تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها وافراد به رعایت اصولی برای کاهش آلودگی هوا می‌شود.
وی در تشریح محورهای طرح هوای پاک، گفت: در ابتدا تعاریف علمی برای استاندرهای هوای پاک تعیین شده و پس از آن مصدایق آلاینده‌های هوا مشخص شده است.
تعیین مدت زمان فرسودگی خوردها
رجائی ادامه داد: در طرح هوای پاک به تفکیک عمر فرسودگی خودرو برای اتومبیل‌های شخصی و عمومی مشخص شده که در طی آن خودروهای سواری که به صورت شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند با 17 سال کار فرسوده اعلام می‌شوند و خودروهای عمومی که در ناوگان حمل و نقل همگانی مورد استفاده قرار می‌گیرند پس از 7 سال به فرسودگی می‌رسند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به سایر محورهای طرح هوای پاک، گفت: در این طرح تعاریف مشخصی از روزها، انرژی و سوخت پاک ارایه شده است.
وی ادامه داد: در این طرح گفته شده آحاد ملت ایران اعم از حقیقی و حقوقی، دولتی و خصوصی متولی رعایت قانون هوای پاک پس از تصویب نهایی آن در مجلس شورای اسلامی هستند.
سازمان حفاظت از محیط زیست تنها متولی رفع آلودگی هوا
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تنها دستگاه متولی کاهش آلودگی هوا در کشور از این پس سازمان حفاظت از محیط زیست است، افزود: با تصویب طرح هوای پاک جلوی فعالیت دستگاه‌های متعددی که در زمینه کاهش آلودگی هوا در غالب‌های مختلف فعال بودند گرفته خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: هیچ کدام از ستادها و کارگروه‌های کاهش آلودگی هوا از این پس اجازه دخالت در کارهای سازمان حفاظت از محیط زیست را ندارند.
رجائی تصریح کرد: پاسکاری مشکل آلودگی هوا از سوی دستگاه‌ها و کمیته‌های مختلف به یکدیگر دلیل سپردن مسئولیت تامین هوای پاک به سازمان حفاظت از محیط زیست بوده است.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست می‌تواند با کسانی که به آلوده شدن هوا منجر می‌شوند برخورد قانونی کند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست پس از تصویب طرح هوای پاک ضابط قضایی تعریف می‌شود و می‌تواند به تعطیلی کارخانه‌ها یا موسساتی که به آلودگی هوا منجر می‌شوند حکم دهد.
شورای امنیت ملی تنها مرجعی که می‌تواند جلوی حکم قضایی برای محیط زیست را بگیرند
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید با قانونی شدن طرح هوای پاک هیچ دستگاه یا سازمانی نمی‌تواند جلوی حکم قضایی برای محیط زیست را بگیرند، گفت: شورای امنیت ملی کشور تنها مرجعی است که می تواند در شراط بسیار ویژه جلوی کاری که منافع ملی را تهدید می‌کند بگیرد که این شورا هم باید از مسیر دستگاه قضایی ورود کرده و اجرای یک حکم را متوقف کند.
رجائی با بیان اینکه توجه ویژه طرح هوای پاک به لحاظ کردن استاندرهای جهانی در تمامی تولیدات داخلی یکی دیگر از محورهای این طرح است، افزود: زمانی که استانداردهای جهانی لحاظ شود بسیاری از آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه از این پس رانندگان باید نسبت به تعویض خودروی فرسوده خود اقدام کنند، تصریح کرد: دیگر دولت موظف به در اختیار قرار دادن تسهیلاتی برای تعویض یا جمع‌آوری خودروهای فرسوده نیست.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ادامه داد: افراد می‌توانند با بیمه خودروی خود و واریز ماهیانه مبلغی در این خصوص در زمان تعویض آن به علت فرسودگی از تسهیلاتی برخوردار شوند.
دولت موظف به تامین بنزین استاندارد تا سال آینده است
وی به بخش دیگری از محورهای طرح هوای پاک اشاره کرد و گفت: در این طرح دولت موظف شده تا سال آینده بنزین مصرفی خودرها را به استاندارد جهانی برساند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه دولت درصدد ارایه لایحه درباره کاهش آلودگی هوا به کمیسیون کشاورزی مجلس است، افزود: پس از بررسی لایحه بودجه 93 در مجلس طرح هوای پاک در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: ارسال لایحه هوای پاک از سوی دولت به دیده شدن منابع مالی برای اجرای محورهای طرح مذکور منجر می‌شود.
رجائی افزود: با ارسال لایحه دولت در این باره بررسی مجدد این طرح با هدف ادغام آن‌ها در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: در تدوین و بررسی طرح هوای پاک تاکنون دقت لازم صورت گرفته تا این طرح ضمانت اجرایی لازم را داشته باشد.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1230