کد مطلب:1220
تاریخ انتشار:14 بهمن 1392 ساعت 11:36
چاپ چاپ

مذاکرات دومین روز سفر به عراق

دیدارهای ابتکار با کفیل ریاست جمهوری، رییس مجلس، وزیر خارجه و رییس گروه دوستی پارلمانی عراق

معصومه ابتکار در جریان سفر به عراق به دیدار مقامات و مسوولان این کشور رفت.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در جریان سفر به عراق، با کفیل ریاست جمهوری، رییس مجلس، رییس گروه دوستی پارلمانی و وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست دومین روز سفر خود به عراق را با دیدار و مذاکره با کفیل ریاست جمهوری آن کشور آغاز کرد.
مذاکره با کفیل ریاست جمهوری
خضیر الخزاعی کفیل ریاست جمهوری عراق در این ملاقات تاکید کرد که دو کشور می‌توانند با توسعه همکاری‌های خود، به قدرت بزرگ اقتصادی در منطقه تبدیل شوند.
وی با اشاره توانمندی زنان در مدیریت و اداره جوامع به ویژه در دوران مشکلات و در مقابل چالش‌های بزرگ پیش‌رو، به لزوم همکاری دو جانبه در زمینه محیط زیست تاکید کرده و گفت: اسلام نگاه ویژه‌ای به موضوع محیط زیست دارد و این موضوع نه فقط بر جسم بلکه بر روح انسان نیز تاثیر‌گذار است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات عراق در شرایط کنونی از جمله خطر تروریسم، گفت: با این حال مقامات عراقی توجه خاصی به موضوع محیط زیست دارند، تا جایی که آقای نوری مالکی سال 2014 را سال محیط زیست نام‌گذاری کرده است.
خانم ابتکار افزود: ما در اجرای تفاهم‌نامه دوجانبه زیست محیطی بین دو کشور بر انتقال تجربه در زمینه مدیریت پسماند و همکاری در مقابله با ریزدگردها تاکید داریم.
وی درباره احداث پارک ملی فرامرزی صلح گفت: سه محدوده مکانی به صورت اولیه مشخص شده که امیدوارم به زودی کار یکی از آنها نهایی شود.
خانم ابتکار همچنین به ایجاد گروه «مادران مسلمان برای صلح» اشاره کرد که از یک سال پیش با فعالیت تعدادی از بانوان افغانی، لبنانی و فلسطینی برای مخالفت با خشونت و افراطی‌گری و فرقه گرایی تشکیل شده است.
معصومه ابتکار از همسر کفیل رییس جمهور عراق نیز که در این دیدار حضور داشت برای فعالیت در پویش مادران مسلمان برای صلح دعوت کرد.
ملاقات با رییس مجلس عراق
دومین مذاکره با اسامه نجیفی رییس مجلس عراق صورت گرفت که طی آن رییس سازمان محیط زیست به برنامه دو کشور برای پیگیری تفاهم‌نامه محیط زیستی امضا شده اشاره کرد و گفت: امیدواریم مجلس عراق از اجرای این تفاهم‌نامه و تسریع در عملیاتی شدن آن حمایت کند.
در این ملاقات که رییس کمیسیون سیاست خارجی و تنی چند از نمایندگان مجلس عراق حضور داشتند، ابتکار گفت: پارلمان ایران قوانین خوبی را در زمینه محیط زیست تصویب کرده که البته باید برای اجرایی شدن آن تلاش کرد. همچنین در مجلس ایران فراکسیونی با نام محیط زیست وجود دارد که تعداد قابل توجهی از نمایندگان عضو آن هستند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با همکاری مجلس شورای اسلامی در پی تدوین قوانینی برای کاهش آلودگی هوا، ارزیابی زیست محیطی طرح های صنعتی و حفاظت از خاک و بیابان زدایی هستیم که می تواند استانداردهای هوای پاک، مبارزه با آلوده‌کنندگان هوا و امکان سنجش میزان استانداردهای زیست محیطی هر طرح صنعتی را قبل از اجرا تعیین کند.
ابتکار همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه به امضا رسیده میان دو کشور در روز قبل گفت: بر موضوع مقابله با گرد و غبار و شناسایی نقاط تولید آن تاکید شده است.
رییس مجلس عراق نیز در این دیدار گفت: در سال‌های اخیر به دلیل وقوع جنگ، محیط زیست دو کشور آسیب جدی دیده و بنابراین تعیین چارچوبی برای همکاری‌های جدید و جدی در این زمینه ضروری است.
ملاقات با رییس گروه دوستی پارلمانی عراق و ایران
معاون رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین با خانم عدیله حمود عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان عراق و رییس گروه دوستی پارلمانی عراق و ایران دیدار و گفتگو کرد.
نماینده پارلمان عراق در این دیدار گفت: مبارزه با پیشروی صحرا و درختکاری در مرزهای مشترک و پاک‌سازی مین‌ها مسائل مهمی است که باید مبتنی بر تفاهم‌نامه مشترک هرچه سریع‌تر اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه در پارلمان عراق کمیسیون‌هایی در زمینه‌های مشترک بین عراق و ایران فعالیت می‌کنند، گفت: مسائل محیط زیست فراتر از کشورها در سطح منطقه ای مطرح است و من به عنوان عضو پارلمان و رییس انجمن دوستی ایران و عراق اطمینان می‌دهم تلاش خود را برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه مشترک زیست‌محیطی به کار گیرم.
ابتکار با اشاره به حضور موثر زنان در سطوح بالای تصمیم گیری در عراق کنونی گفت: اینکه شما در این شرایط حساس به جهت اقدامات تروریستی، مسئولیت گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق هستید بسیار ارزشمند بوده و چشم انداز روشنی را ترسیم می کند.
وی با تاکید بر ضرورت فعال سازی همه ظرفیت‌های همکاری میان ایران و عراق گفت: بعضی مشکلات مشترک زیست محیطی بین دو کشور از جمله آلودگی‌های نفتی، مین‌‌های جنگی، اثرات مخرب به کارگیری سلاح های شیمیایی و رها شدن اراضی که منجر به تولید گرد و غبار شده ما را وادار به تلاشی مضاعف می کند تا مشکلات را حل کنیم و کیفیت زندگی مردم را بالا ببریم.
دیدار با وزیر امور خارجه عراق
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در محل وزارت امور خارجه عراق با «هوشیار زیباری» دیدار و گفتگو کرد.
وی در ابتدای گفت و گو بر ضرورت پرداختن به موضوع صلح و امنیت برای داشتن جامعه ای در مسیر توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: هر جا که صلح و امنیت نباشد، محیط زیست و طبیعت لطمات جبران ناپذیری را تحمل می کند.
ابتکار در این دیدار خواستار پیگیری اجرای این تفاهم‌نامه در سطح دیپلماتیک شد و با اشاره به نامگذاری سال 2014 به عنوان سال محیط زیست از سوی نخست وزیر عراق، از رویکرد این دولت استقبال کرد.
معاون رییس جمهور ایران افزود: مشکلات و نیازهای مشترک دو کشور عامل هم افزایی و توانمندی مضاعف ما برای حل مشکلات خواهد شد.
هوشیار زیباری با استقبال از سخنان ابتکار گفت: امروز رویکردها تغییر کرده و شرایط دگرگون شده است. به طوری که به جای چالش و درگیری، تعامل و همکاری باید دنبال شود.
وی با اشاره به حضور آقای حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق به عنوان فردی توانمند و فعال، ابراز امیدواری کرد همکاری دو کشور به ویژه در مورد اجرای تفاهم‌نامه مشترک منجر به اقدامات مفیدی بشود.
زیباری تاکید کرد که از اقدامات و همکاری های محیط زیستی حمایت خواهد کرد.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1220