کد مطلب:1211
تاریخ انتشار:13 بهمن 1392 ساعت 08:45
چاپ چاپ

ابتکار و همتای عراقی توافق کردند

ایجاد مرکز هماهنگی دوجانبه برای کنترل گرد وغبار و بوستان مشترک مرزی

ایران و عراق برای کنترل گرد و غبار و همچنین بوستان مشترک مرزی ایران و عراق به منظور حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری توافق کردند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در دیدار با وزیر محیط زیست عراق درخصوص ایجاد مرکز هماهنگی دو جانبه برای کنترل گرد و غبار و همچنین بوستان مشترک مرزی ایران و عراق به منظور حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری توافق کردند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در دیدار و گفت‌وگوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان که در عراق به سر می‌برد با وزیر محیط زیست این کشور،‌ مقرر شد با اجرای تفاهم‌نامه مشترک زیست محیطی بین دو کشور ، بوستانی مرزی با نام «بوستان دوستی» بین دو کشور احداث شود.
این بوستان مرزی علاوه بر حفاظت گونه‌های گیاهی و جانوری با اهداف دیگری نظیر گردشگری طبیعی و برگزاری دوره‌های آموزشی ایجاد خواهد شد. قرار است درباره محل احداث این بوستان و دیگر بررسی‌های لازم برای احداث آن در کمیته‌ای مشترک میان مقامات محیط زیست دو کشور مطالعه و پژوهش صورت گیرد.
از دیگر توافقات میان رییس سازمان محیط زیست کشورمان با وزیر محیط زیست عراق استفاده از تجارب ایران در زمینه پاکسازی میدان‌های مین در عراق عنوان شده است.
خانم ابتکار در دیدار با سرگون لازار صلیو ابراز امیدواری کرد تفاهم‌نامه‌های میان دو کشور در زمینه محیط زیست به مرحله اجرا درآید.
وی افزود: اراده ما این است که بتوانیم منشاء کارهای مشترک زیست محیطی در دو کشور شویم .
خانم ابتکار گفت : دبیرخانه دائمی تفاهم‌نامه مشترک در سال 2008 به تصویب رسید و تسریع در ایجاد دبیرخانه دائمی ضروری است.
ایجاد مرکز هماهنگی دو جانبه برای کنترل گرد و غبار و مراقبه آن در نزدیکی کربلا به مساحت 200 هکتار ، تبادل اطلاعات درباره منشاء گرد و غبار و نقاط تولید غبار و نیز آلودگی‌های شیمیایی و تاثیر آن بر انسان از دیگر بندهای اجرایی تفاهم‌نامه دو جانبه است که دو طرف بر اجرایی کردن آن تاکید کردند.
سرگون لازار صلیو وزیر محیط زیست عراق نیز گفت : یکی از دلایل اجرایی نشدن تفاهم‌نامه زیست محیطی میان دو کشور تاکنون نبود گروه تماس میان دو کشور بوده است که با سفر خانم ابتکار به عراق نمایندگانی از دو طرف برای همکاری‌های بیشتر و پیگیری تفاهم‌نامه های گذشته تعیین شدند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان و وزیر محیط زیست عراق در نشست خبری مشترک نیز شرکت کردند.
خانم ابتکار گفت : همکاری‌های دو کشور می تواند به رفع معضلات زیست محیطی از جمله ریزگردها کمک کند.
وی افزود : رییس جمهوری اسلامی ایران بر پیشبرد مناسبات ایران با جامعه جهانی به ویژه کشورهای همسایه و نیز بر بهبود وضع محیط زیست کشورهای منطقه تاکید دارد .
رییس سازمان محیط زیست افزود : ما مشترکات و ظرفیت‌های بسیار زیادی را در زمینه مسائل زیست محیطی با عراق داریم و مشکلاتی نیز وجود دارد که در این زمینه برای اجرای تفاهم‌نامه های گذشته عزم جدی میان دو کشور صورت گرفته است.
سرگون لازار صلیو نیز بر همکاریهای میان دو کشور برای اجرای تفاهم‌نامه سال 2008 تاکید کرد و گفت: افرادی از دو طرف به عنوان گروه تماس برای پیگیری اجرای تفاهم‌نامه معرفی شده اند.
روز گذشته نیز رییس سازمان محیط زیست کشورمان با نیکلای ملادنوف نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و گفتگو کرد.
موضوع این دیدار اهتمام سازمان ملل برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه به خصوص ریزگردها بود.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1211