کد مطلب:1206
تاریخ انتشار:12 بهمن 1392 ساعت 12:00
چاپ چاپ

تلاش ابتکار برای اجرایی شدن تفاهم نامه های زیست محیطی ایران و عراق

ابتکار مهمترین هدف از سفر به عراق را اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های زیست محیطی عنوان کرد.

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست که به عراق سفر کرده است، نوشت: مهمترین هدف از این سفر را اجرایی شدن تفاهم نامه های زیست محیطی ایران با عراق عنوان کرد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معصومه ابتکار در صفحه فیس‌بوک خود نوشت:
حوالی ظهر امروز 11 بهمن به بغداد رسیدیم؛ براساس دعوت رسمی وزیر محیط زیست عراق آقای سارگون و به همراه هیاتی شامل معاون و مدیران سازمان و مدیر ملی مقابله با گرد و غبار. این سفر به منظور پیگیری همکاری های دو جانبه در زمینه محیط زیست و برای عملیاتی کردن تفاهمنامه‌های منعقده در گذشته است. آقای کامران معاون وزیر محیط زیست عراق استقبال رسمی به عمل آورد و مذاکرات از همانجا آغاز شد.
همکاری در زمینه های مختلف شامل کنوانسیون بازل که در خصوص مدیریت مواد زائد خطرناک است، کاهش آلودگی های آب و هوا و حفظ تنوع زیستی در این جلسه مورد اشاره قرار گرفت. بحث ریزگردها در این میان بسیار مهم است. در سال های قبل دو تفاهم نامه، یکی به صورت دو جانبه با عراق و دیگری به صورت پنج جانبه با کشورهای منطقه به امضاء رسیده که اینک باید برای اجرایی شدن آنها تلاش جدی کرد.
در مصاحبه ای که در فرودگاه انجام شد معاون وزیر محیط زیست عراق هم تاکید کرد که ایران و عراق مسایل زیست محیطی مشترکی دارند و به خصوص در مورد گرد و غباری که از طرف عراق به سوی ایران می رود می بایست تفاهم نامه موجود اجرایی شود.
در پرواز بر فراز بغداد، اگر چه نخلستان ها و اراضی تحت کشت در کنار پیچ و خم دجله تصویر زیبایی را رقم زده اند، اما فضای شدید امنیتی به دلیل گسترش حملات تروریستی گروههای تکفیری همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است. دیروز این حملات به صورت انتحاری در نزدیکی چند وزارتخانه صورت گرفته است... دیدن منظره کاخ متروکه صدام از پنجره هواپیما که دریاچه ای مصنوعی آن را در میان گرفته هشدار می دهد عاقبت ظالمین هیچگاه ختم به خیر نخواهد شد...
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1206